• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4669 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ خرداد

پيونگ ‌يانگ در دومين سالگرد ديدار كيم و ترامپ، كره جنوبي را تلويحا به اقدام نظامي تهديد كرد

سايه‌كابوس و تراژدي در شبه جزيره كره

شهاب شهسواري 

وزير خارجه كره شمالي رابطه با امريكا را «كابوس تيره و تازه» توصيف مي‌كند، خواهر رهبر اين كشور همسايه جنوبي را به مواجه شدن با «صحنه‌هاي تراژيك در دفتر ارتباط مرزي» تهديد مي‌كند و سئول وضعيت روابط دو طرف را «وخيم» مي‌خواند. دو سال بعد از آنكه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا بعد از ديدار با رهبر كره شمالي ادعا كرد از اين به بعد مردم منطقه مي‌توانند «شب‌ها راحت بخوابند» مقام‌هاي كره جنوبي وضعيت روابط با كره شمالي را وخيم توصيف مي‌كنند و رهبران كره شمالي از آمادگي نظامي براي مقابله با طرف جنوبي خبر مي‌دهند. كيم يو جونگ، خواهر رهبر كره شمالي كه هفته پيش دستور قطع تماس‌هاي مرزي ميان دو كره را صادر كرده ‌بود، روز شنبه با صدور بيانيه‌اي به نظاميان كره شمالي براي مقابله با تهديد كره جنوبي آماده‌باش داد و هشدار داد كه سئول بايد «منتظر صحنه‌هاي تراژيك در دفتر ارتباط مرزي» باشد. دفتر ارتباط مرزي ميان دو كره، دو سال و نيم پيش و بعد از ديدار ميان مون جائه اين، رييس‌جمهور كره جنوبي با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي در مرز دو كشور تاسيس شد.

صحنه‌هاي تراژيك
كيم يو جونگ، خواهر رهبر كره شمالي در بيانيه خود نوشته است:«بر اساس اختياراتي كه از سوي رهبر ارشد كشور، حزب و دولت به من داده‌ شده است به نيروهاي مسلح و وزارتخانه‌هاي مرتبط دستور مي‌دهم كه اقدام بعدي در رابطه با دشمن را قاطعانه اجرا كنند.» خانم كيم اين دستور را يك هفته پس از آن اعلام مي‌كند كه تهديد به قطع تماس‌هاي ميان دو كره هم نتوانست جلوي سيل بالون‌هاي حامل بروشورهاي ضد حكومتي از مرز كره جنوبي به شمال را بگيرد. پيونگ ‌يانگ، سئول را متهم كرده است كه در جلوگيري از انتشار اين تبليغات و شبنامه‌ها تعلل كرده است. بر اساس بيانيه خانم كيم، اولين گام قطع تمام روابط با مقام‌هاي كره جنوبي است و به زودي «گام بعدي برداشته خواهد شد.»
روز يكشنبه، دفتر رياست‌جمهوري كره جنوبي با انتشار بيانيه‌اي خبر داد كه چونگ ايوي يونگ، رييس امنيت ملي اين كشور در يك جلسه اضطراري با سران نظامي و وزراي نهادهاي امنيتي اين كشور، تهديدهاي اخير كره شمالي را مورد بررسي قرار داده‌اند. وزارت وحدت كره در سئول هم با صدور بيانيه‌اي از پيونگ ‌يانگ خواسته است كه به تعهدات خود در توافق‌هاي پيشين ميان دو طرف پايبند باشد. اين وزارتخانه تاكيد كرده است كه كره جنوبي وضعيت جاري ميان دو طرف را وخيم ارزيابي مي‌كند.

كابوس تيره و تار
روز جمعه وزير خارجه كره شمالي، ري سو گوون در بيانيه‌اي به مناسبت دومين سالگرد نشست بي‌سابقه رهبر كره شمالي با رييس‌جمهور امريكا در سنگاپور تاكيد كرد: «اگر شعاعي از نور اميد براي صلح و رونق در شبه جزيره كره باقي مانده بود، امروز به كابوسي تيره و تار بدل شده است.» به گفته اين ديپلمات ارشد كره شمالي «مذاكرات چيزي نبود جز يك حربه احمقانه براي اينكه ما را در مذاكرات معطل و از آن به عنوان يك دستاورد براي مسائل سياسي داخلي و انتخابات در ايالات متحده امريكا استفاده كنند.» ديپلمات ارشد كره شمالي تاكيد كرده است:«هرگز ديگر به دستگاه اجرايي ايالات متحده امريكا بسته‌اي پيشنهاد نمي‌دهيم كه بتواند از آن به عنوان دستاورد بهره‌برداري كند مگر اينكه امتيازاتي دريافت كنيم. هيچ چيزي از وعده‌هاي توخالي رياكارانه‌تر نيست.» ري تاكيد كرده است:«هدف كره شمالي ايجاد نيروي قابل اتكا براي مقابله با تهديدهاي بلندمدت از سوي ايالات متحده امريكاست.» خبرگزاري رسمي كره شمالي هم در گزارشي نوشته است كه «رابطه شخصي دونالد ترامپ با كيم جونگ اون هيچ بهبودي در شرايط روابط كره شمالي با امريكا ايجاد نكرده است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا پيش از اين و بعد از ديدار با كيم جونگ اون ادعا كرده‌ بود كه دو طرف عاشق يكديگر شده‌اند.

فشار به سئول براي عدم پيروي از تحريم‌ها
دولت كره جنوبي مدتي است كه وعده داده، اقدام به ارسال شبنامه‌هاي ضد حكومتي از مرز را ممنوع اعلام و عليه عوامل چنين اقداماتي اقامه دعواي قضايي كند. اما اين اقدام هنوز پيونگ‌ يانگ را راضي نكرده است. گروهي از تحليل‌گران معتقدند كه پيونگ ‌يانگ اين مساله را بهانه‌اي براي افزايش فشار به سئول براي عدم پيروي از تحريم‌هاي امريكا قرار داده است. پيونگ ‌يانگ از توقف اجراي طرح‌هاي مشترك توليدي توافق شده ميان كره جنوبي و شمالي بعد از ديدار رهبران دو كشور در سال ۲۰۱۸ ناراضي است و سئول را به اجراي مو به موي تحريم‌هاي امريكا عليه شمال متهم مي‌كند. دو يئون كيم، مشاور ارشد انديشكده گروه بين‌المللي بحران به الجزيره مي‌گويد:«شبنامه‌ها بهانه‌اي براي توجيه افزايش تنش و يك بحران ساختگي هستند تا سئول را وادار به دادن امتياز به كره شمالي كند. كره شمالي از اينكه تحريم‌هاي امريكا كاهش پيدا نكرده است و رزمايش‌هاي مشترك امريكا و كره جنوبي ادامه يافته‌اند، احساس نارضايتي مي‌كند. آنها از اينكه سئول هيچ كاري براي تغيير وضعيت انجام نداده است، ناخرسندند و از اين كشور مي‌خواهند كه در گفت‌وگوهاي ميان پيونگ ‌يانگ و واشنگتن در مورد برنامه هسته‌اي، جانب بي‌طرفي را رعايت كنند.»
قمار شكست ‌خورده ترامپ
پايگاه خبري ان‌بي‌سي در گزارشي با عنوان «از نامه‌هاي زيبا تا يك كابوس تيره و تار» مي‌نويسد كه در دومين سالگرد ديدار بي‌سابقه رييس‌جمهور امريكا با رهبر كره شمالي، قمار دونالد ترامپ براي پايان دادن به بحران كره به صورت كاملا روشني شكست خورده است. ويكتور چا، مشاور پيشين كاخ سفيد در دوران رياست‌جمهوري جورج دبليو بوش و مشاور ارشد مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي به اين پايگاه خبري مي‌گويد:«از نظر آنچه به اصطلاح اهداف نشست عنوان شده‌ بود، تاكنون هيچگونه پيشرفتي در رسيدن به آنها ايجاد نشده است. واقعيت اين است كه مذاكره با كيم جونگ اون همان چيزي بود كه ترامپ شخصا تمام سرمايه ديپلماسي خود را روي آن شرط بست.» به گفته اين ديپلمات ارشد پيشين «تنها منفعتي كه امريكا از اين مذاكرات برد اين بود كه ممكن است جلوي جنگي احتمالي ميان ترامپ و كره شمالي را گرفته ‌باشد.»بروس كلينگر، تحليل‌گر پيشين آژانس اطلاعات مركزي امريكا هم معتقد است كه بر اثر مذاكرات دونالد ترامپ نه تنها از توان هسته‌اي كره شمالي كاسته نشده بلكه به آن افزوده هم شده است. كلينگر مي‌گويد:«از آن زمان تاكنون هر آنچه از متون گزارش‌هاي اطلاعاتي درز كرده به خارج و تصاوير ماهواره‌هاي تجاري دريافته‌ايم، نشان مي‌دهد كه كره شمالي تاسيسات توليد مواد شكاف‌پذير، توليد موشك‌ها و سكوهاي متحرك خود را توسعه و بهبود داده است. در اين مدت برآورد مي‌شود كه كره شمالي ۸ كلاهك هسته‌اي يا حتي بيشتر از آن به زرادخانه خود افزوده‌ باشد.» جفري لوييس، كارشناس مسائل عدم اشاعه در موسسه ميدلزبوري مي‌گويد:«در واقع كره شمالي هرگز حاضر به پذيرش پيشنهاد خلع سلاح نشده ‌بود، آنها مذاكره را پذيرفتند براي اينكه مي‌خواستند به ازاي تقديم گزارش‌هاي خبري مثبت براي كارزار انتخاباتي ترامپ، معافيت‌هاي تحريمي دريافت كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون