• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4669 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ خرداد

معاون پارلماني رييس‌جمهوري به حواشي و شائبه‌هاي مرتبط با دولت پاسخ داد

از عقبه چند ماهه بركناري وزير صمت تا اختلاف جهانگيري و دولت

از ابتداي كار حسن روحاني در بدنه دولت حضور داشت. ابتدا به عنوان قائم‌مقام وزير كشور و سخنگوي اين وزارتخانه كار خود را آغاز كرد. در ميانه راه دولت يازدهم پس از تغييراتي كه در كابينه صورت گرفت به عنوان معاون پارلماني مشغول به كار شد و اين كرسي پس از آغاز به كار دولت دوازدهم تاكنون در اختيار اوست. حسينعلي اميري، تحصيلكرده رشته حقوق و فارغ‌التحصيل مقطع دكتراي رشته حقوق عمومي را به عنوان چهره‌اي اصولگرا و نزديك به رحماني‌فضلي و علي لاريجاني مي‌شناسيم؛ اگرچه خودش در مصاحبه اخير كه با خبرگزاري تسنيم داشته، اصرار دارد كه نه اصلاح‌طلب است، نه اصولگرا و نه اساسا تعلق جرياني و جناحي دارد؛ چراكه قاضي ديوان‌عالي كشور بوده و نمي‌توانسته خط و ربط جرياني و جناحي داشته ‌باشد. 
حسينعلي اميري شايد بهترين كسي است كه از مناسبات پيچيده دولت و پارلمان در دولت يازدهم و دوازدهم كه مقارن با مجلس نهم تا يازدهم است با خبر باشد اما آنقدر محافظه‌كار هست كه حتي در پاسخ به پرسشي در مورد لابي‌هاي دولت و مجلس از استفاده از واژه «لابي» امتناع و به ‌جاي آن از كلمه «مشورت» استفاده كرده است. اين محافظه‌كاري باعث شده كه پاسخ‌هايش به اغلب پرسش‌هاي صريح و روشني كه روبه‌رويش طرح شده عمدتا كلي به نظر بيايد. براي نمونه پاسخ او به يكي از ابهامات ۲، ۳ سال گذشته در مورد رابطه جهانگيري با روحاني و واعظي دليل بر اين مدعاست. حسينعلي اميري در پاسخ به اينكه آيا اختلافي ميان جهانگيري با اعضاي اعتدالي دولت وجود دارد يا نه گفته است:«آقاي دكتر جهانگيري معاون اول است و انسان شريف و انصافا خيلي باتجربه و داراي كمالات زيادي است و آقاي دكتر واعظي هم رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري هم چنين است و هركدام از اين دو برادر عزيز در حدود وظايف خودشان به خدمت مشغول هستند و اين موضوع يك بار ديگر هم مطرح شد كه خود آقاي دكتر واعظي به آن پاسخ دادند. واقعا در دولت چيزي كه مي‌بينيم دوستي، برادري و اخوت است و الحمدلله همه در فضاي صميمي با هم كار مي‌كنند.»
اميري به برخي ابهامات و پرسش‌هاي كه در افواه و افكار عمومي شنيده و ديده مي‌شد و به ‌خصوص در فضاي مجازي به‌ دفعات به آن پرداخته‌شد نيز پاسخ داده است. مثلا تاكيد كرده اينكه برخي مي‌گويند، رييس‌جمهوري ۱۰ صبح به دفترش مي‌رود و خيلي زود به خانه برمي‌گردد، صحت ندارد يا اينكه برخي مي‌گويند، ديدار با روحاني دشوار است اين‌گونه نيست و دست‌كم او به عنوان معاون پارلماني توانسته هر زمان خواسته، روحاني را ملاقات كند. اين ميان ورود دولت به انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ كه همواره سال پاياني دولت‌ها گريبان‌گيرشان است نيز پرسشي است كه اميري به آن پاسخ گفته و صراحتا اين موضوع را رد و تاكيد كرده:«الان يك جلسه هم دولت راجع به موضوع انتخابات سال آينده نداشته است.»
در ميان تمام حواشي مربوط به دولت، بركناري رضا رحماني وزير سابق صمت نيز ديده مي‌شود كه معاون پارلماني رييس‌جمهوري در مورد آن توضيح داده و گفته است كه تصميم رييس‌جمهوري در اين مورد عقبه‌اي چند ماهه داشته‌ و يك‌شبه و تحت تاثير واعظي نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون