• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4669 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ خرداد

آتش‌سوزي‌هاي سريالي در لكه‌هاي سبز پايتخت

نورا حسيني

زماني كه همه از بارش‌هاي فراوان ماه‌هاي اوليه بهار خوشحال بودند، مسوولان سازمان آتش‌نشاني هشدار دادند كه رويش گسترده علفزارها و مراتع در سطح شهر و بوستان‌هاي جنگلي و عدم حضور مردم در اين مكان‌ها به دليل تعطيلي در زمان قرنطينه و خشك شدن علفزارها، احتمال حريق گسترده را فراهم مي‌كند. براي اين حريق‌ها 4 عامل طبيعي، بي‌احتياطي، اقدامات عامدانه و عدم جمع‌آوري ضايعات و علف‌هاي هرز عنوان شد. آمار آتش‌سوزي‌هاي اخير در فضاهاي سبز نيز نشان مي‌دهد امسال نسبت به سال گذشته بيش از 20‌درصد افزايش حريق داشته‌ايم. طي هفته‌هاي گذشته آتش‌سوزي‌هاي سريالي در بوستان‌هاي تهران، شهروندان را به اين اتفاقات حساس كرد. برخي اين آتش‌سوزي‌ها را عمدي و برخي غيرعمدي مي‌دانستند. سردار حميد هداوند، جانشين رييس پليس تهران در گفت‌وگويي اعلام كرده بود در تهران حدود 

60 نفر به دليل دست داشتن در آتش‌سوزي‌هاي اخير دستگير شده‌اند اما عمدي بودن عمل آنها به دليل غرض‌ورزي يا اهداف خرابكارانه نبوده است. به‌ طور مثال كشاورزي خواسته براي كاشت دوباره محصول، زمينش را آتش بزند تا علف‌هاي هرز از بين برود اما به يك‌باره كل زمين آتش گرفته است. يا معتادي در يكي از جنگل‌ها و بوته‌زارها بوده و آتش سيگارش به زمين افتاده است.  احمد مسجدجامعي نيز روز گذشته در صحن علني شوراي شهر تهران از شهرداري درخواست كرد كه گزارشي از حريق‌هاي رخ داده را ارايه كند. او با اشاره به اينكه ديدبان جهاني جنگل‌ها و فضاي سبز درباره آتش‌سوزي در عرصه‌هاي طبيعي ايران هشدار داده ولي شهرداري تهران هيچ گزارش رسمي در اين باره نداده است، گفت: طبقه‌بندي‌اي كه از اين آتش‌سوزي‌ها كردم، نشان مي‌دهد‌ برخي از اين آتش‌سوزي‌ها در بوستان‌هاي شهري مثل بوستان چيتگر بوده كه بنا بر اظهار شهردار منطقه عمدي بوده و طبق گزارش آقاي ميلاني عضو شورا هم از يك انبار آغاز شده كه در بخش‌هايي 5 هزار مترمربع را فراگرفته گرچه سخنگوي آتش‌نشاني آن را 2 هزار متر گفته است.  به گفته مسجدجامعي مورد دوم بوستان ولايت بوده كه طبق گزارش اعلام شده، آتش‌سوزي آنجا هم عمدي بوده است. در جنگل‌هاي حاشيه آزادگان هم آتش‌سوزي داشتيم كه گفتند، علف‌هاي خشك آتش گرفته و عمدي نبوده است.
او در ادامه به بخش ديگري از طبقه‌بندي خود اشاره كرد و گفت: آتش‌سوزي‌هاي ديگر در پارك‌هاي جنگلي رخ داده كه دو مورد در پارك جنگلي كوهسار گزارش شده كه يك مورد آن وسعت زيادي داشته ولي درباره علت آن سكوت شده و گزارشي ارايه نشده است.  مسجدجامعي به آتش‌سوزي‌هايي كه به عرصه‌هاي شخصي كشيده شده، اشاره كرد و گفت: مواردي از اين آتش‌سوزي‌ها وارد املاك و باغ‌هاي شخصي شده كه در يك مورد باغ مشجر بزرگي در حصارك آتش گرفته است. در مورد ديگر و در كنار درياچه خليج‌فارس باغ شخصي چند هزار متري گرفتار آتش‌سوزي شده و در شهر ري هم يك باغ 5 هزار متري در مجاورت پمپ بنزين آتش گرفته است.   عضو شوراي شهر تهران ديگر موارد آتش‌سوزي را مورد اشاره قرار داد و يادآور شد: آتش‌سوزي‌هاي اخيرا به مشاغل تسري پيدا كرده به‌گونه‌اي كه به حوزه مبادله گل و گياه هم رسيده و براساس اخبار اعلام شده، روز گذشته 32 غرفه فروش گل در بازار گل خاوران در آتش‌سوزي‌ها از بين رفته است.  او در ادامه به سخنان سخنگوي آتش‌نشاني كه گفته بود ما 7 دقيقه بعد از اعلام حريق به محل آتش‌سوزي چيتگر رسيديم و ديديم تعدادي درخت و درختچه در حال سوختن است، اشاره كرد و گفت: اين گزارش خيلي خوب است اما از شهرداري و آتش‌نشاني براساس آنچه در شرح وظايفش آمده انتظار بيشتري مي‌رود.   مسجدجامعي در پايان ضمن بيان اين نكته كه در كنار هم قرار دادن اين آتش‌سوزي‌ها را بايد جدي گرفت به وظايف شهرداري در قبال حفظ شهر از خطر حريق پرداخت و تاكيد كرد: با عنايت به وظيفه شهرداري مبني بر اتخاذ تدابير موثر و اقدام لازم براي حفظ شهر از خطر حريق و به استناد شرح وظايف مندرج در ماده پنجم و بند« ي» ماده ششم اساسنامه سازمان آتش‌نشاني مبني بر بررسي علل بروز حريق و حوادث و اعلام نظر كارشناسي درخصوص چگونگي وقوع حريق، مقتضي است شهرداري از چگونگي و عوامل آتش‌سوزي‌ها، ميزان خسارات وارده بر اثر اين آتش‌سوزي‌ها، اقدامات صورت گرفته براي جلوگيري از اين آتش‌سوزي‌ها و برنامه‌هاي تهيه شده براي پيشگيري از ادامه وقوع حريق در بوستان‌هاي شهر ظرف مدت يك هفته گزارشي تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون