• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

ظريف در نشست خبري با چاووش اوغلو مطرح كرد

انتقال گاز طبيعي تا ماه آينده به تركيه

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته پس از دو دور گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو همتاي تركيه‌اي خود در نشست خبري مشترك با اشاره به پاندمي كرونا و ضمن ابراز همدردي با همه خانواده‌هايي كه عزيزان خود را در اين فاجعه از دست دادند از همراهي و دوستي دولت و ملت تركيه قدرداني و عنوان كرد: پاندمي كرونا نشان داد كه همه دنيا به هم وابسته است و سياست‌هاي يكجانبه‌گرايي نمي‌تواند راه‌حلي براي مشكلات بين‌المللي باشد و نشان داد بزرگ‌ترين قدرت‌هاي ظاهري در برابر يك ويروس ناتوان هستند و نمي‌توانند با آن برخورد كنند و اين تصور كه برخي مي‌توانند دنيا را اداره كنند، تصور غلطي است و از زمان آن بسيار گذشته است.

به گزارش فارس، او با بيان اينكه سياست‌ها و تحريم‌هاي يكجانبه ماهيت و واقعيت خود را نشان داد، گفت: در برابر جان انسان‌ها برخي كشورها اهداف سياسي كوتاه‌مدت خود را نشان مي‌دهند و امريكا متاسفانه سابقه بسيار بدي از خود گذاشت هم در تحولات داخلي خود و هم در پاندمي كرونا كه تحريم‌هايش را عليه ايران با شدت هر چه بيشتر و با هدف ضربه زدن به ايران ادامه داد. وزير خارجه ايران ادامه داد: از برادران و خواهران در تركيه ممنون هستيم كه در برابر تحريم‌هاي يكجانبه ايستادگي و مقابله كردند.

انتقال گاز طبيعي به تركيه

ظريف با بيان اينكه اين پاندمي نشان داد كه ما نياز داريم همواره گفت‌وگو داشته باشيم، اظهار كرد: چندين ماه به دليل پاندمي كرونا گفت‌وگوهاي رودر رو بين ما و برادران در تركيه كمتر صورت گرفته و اين احساس در ايران و تركيه وجود داشت كه اين گفت‌وگوها را دوباره تكرار كنيم.

او افزود: خوشحالم و سپاسگزارم كه با تلاش دولت تركيه تا پايان اين ماه انتقال گاز طبيعي به تركيه از سر گرفته خواهد شد و در تابستان مردم و صنعت تركيه مي‌توانند از گاز ايران بهره‌مند شوند. درباره تعرفه‌هاي تجاري دوجانبه و مسائل مختلف همكاري‌هاي اقتصادي صحبت كرديم.

او با بيان اينكه درباره مباحث ديگر مربوط به روابط دوجانبه گفت‌وگو كرديم همچنين افزود: انشاءالله با سفر آقاي اردوغان به ايران براي تشكيل كميسيون روابط راهبردي مسير را ادامه خواهيم داد.

وزير خارجه بيان كرد: در مسائل منطقه‌اي همكاري‌هاي بسيار خوبي در روند آستانه درباره سوريه داشتيم و اين همكاري‌ها را ادامه مي‌دهيم. استقبال مي‌كنيم از اين پيشنهاد كه ايران در آينده نزديك ميزبان گردهمايي سران مجازي روند آستانه باشد و بعد هم به محض اينكه شرايط اجازه دهد، اجلاس حضوري سران را در ايران برگزار كنيم. براي اينكه سران 3 كشور بتوانند درباره آخرين تحولات سوريه و ضرورت رسيدن به راه‌حل صلح‌آميز و پايدار در سوريه در قالب آستانه با هم مشورت كنند به زودي نشست مجازي بين سران برگزار و بعد از فراهم شدن شرايط، نشست حضوري را در تهران برگزار مي‌كنيم.

او همچنين عنوان كرد: درباره افغانستان و تلاش‌ها براي افغانستان صحبت كرديم. تركيه به عنوان كشوري كه در پروسه قلب آسيا حضور فعال دارد نسبت به اين تحولات حساس است و خوشحال بودم كه برادرم مولود را در جريان آخرين تلاش‌ها قرار دادم و ايشان هم از تلاش‌هاي تركيه در اين زمينه گفتند.

ايران و تركيه پيگير راه‌حل صلح‌آميز

براي يمن

ظريف همچنين گفت: درباره يمن و ضرورت پايان دادن به وضعيت اسفبار مردم و پايان دادن به جنگ در يمن كه ايران و تركيه از همان را‌ه‌هاي آغازين جنگ و از آوريل ۲۰۱۴ طرفدار راه‌حل صريح غيرخشونت‌آميز براي يمن بودند، ما و تركيه پيگير يك راه‌حل صلح‌آميز بوديم و كماكان همكاري مي‌كنيم. در ليبي درباره ضرورت احترام به حاكميت ليبي و رعايت مقررات بحث كرديم. دو كشور ديدگاه‌هاي مشتركي درباره ليبي دارند و اميدواريم رنج مردم ليبي هرچه سريع‌تر پايان يابد و دولت مورد قبول جامعه بين‌المللي در ليبي از حمايت همگان برخوردار شود. او خاطرنشان كرد: گفت‌وگوهاي بين ما و تركيه به نفع همه است و نياز داريم كه اين گفت‌وگوها را در سطوح منطقه‌اي با همسايگان خود گسترش دهيم براي اينكه اين منطقه در مبارزه با بي‌ثباتي و افراطي‌گري و تروريسم و طراحي آينده بهتر براي منطقه با هم همكاري كنند.

پروازها از سرگرفته مي‌شود

رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي درباره بازگشايي مرزهاي هوايي و به خصوص زميني ايران و تركيه در پي شيوع كرونا عنوان كرد: آنچه در مرحله اول براي هر دو كشور و اقتصاد دو كشور بسيار مهم بود، بازگشايي مرزها براي تبادلات تجاري بود. در اين زمينه خوشحاليم با همكاري در خصوص پروتكل‌هاي بهداشتي كه بين ايران و تركيه در سطوح مختلف و بين وزارتخانه‌هاي بهداشت، خارجه و راه دو كشور صورت گرفت، توانستيم توافق كنيم بر بازگشايي مرزها براي تبادلات تجاري، البته مرزهاي ريلي برقرار بود و مرزها براي تبادلات كاميوني هم بازگشايي شده است.او افزود: گفت‌وگوها ادامه دارد. در آينده برنامه داريم كه پروازها از سر گرفته شود. درباره رفت و آمد افراد با توجه به اينكه مهم‌ترين موضوع براي همه ما فعلا سلامتي مردم است و ما هم در ايران هنوز درباره بازگشايي و فعاليت مجدد توريسم، تصميم قطعي را اتخاذ نكرديم.ظريف يادآور شد: اين موضوع هفته گذشته در دستور كار ستاد ملي كروناي ايران قرار داشته است و براساس دستور رييس‌جمهور قرار شده كميته ويژه‌اي متشكل از وزارت ميراث فرهنگي، بهداشت و امور خارجه در اين خصوص فعاليت كنند و به محض اينكه دو كشور در اين زمينه تصميم نهايي را بگيرند، مرزها براي رفت و آمد مسافران نيز بازگشايي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون