• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

همه ما مسووليم

ترجمه: فاطمه فلاح

 

نامه‌اي سرگشاده توسط گلوبال ويتنس و صلح سبز برزيل امضا شده است كه در آن اخطار مي‌دهند كه سرمايه‌گذاران با سرمايه‌گذاري در زنجيره تامين دو شركت Marfrig و JBS در حقيقت خطر جنگل‌زدايي را ممكن مي‌كنند.
يك گروه بين‌المللي متشكل از 30 گروه غيرانتفاعي با انتشار يك نامه سرگشاده به سرمايه‌گذاران هشدار مي‌دهند كه در خريد سهام از اين دو شركت گوشت برزيلي كه از مسببان جنگل‌زدايي هستند تجديدنظر كنند.
در خبرها آمده است كه ميلياردها دلار از سهام‌هايي كه توسط بانك توسعه برزيل از اين دو شركت كه از غول‌هاي صنعت توليد گوشت هستند نگهداري مي‌شود، قرار است در سال آينده به فروش برسد. در اين نامه عنوان شده است كه هر دوي اين شركت‌ها در نابودي و ويراني جنگل‌هاي آمازون نقش داشته‌اند، جايي كه آتش‌سوزي در ماه آگوست به ركورد 
9 ساله‌اش رسيد و موجب شد امسال اوج‌گيري گسترده‌اي را در جنگل‌زدايي شاهد باشيم. البته بانك توسعه برزيل از هرگونه اظهارنظري در اين رابطه خودداري كرده است.
اين نامه پيرو گزارشي آمده است كه توسط گاردين از كميته روزنامه‌نگاران تحقيقي و برزيل ريپورتر داده شد كه در آن عنوان شده بود: در طول تابستان آتش‌سوزي در آمازون سه برابر بيش از حد معمول گذشته در مناطق مربوط به مزرعه‌هاي دامپروري بوده است. تخمين زده شده است حدود ۷۰‌درصد از جنگل‌هاي باراني آمازون به دليل تغيير كاربري به مراتع از بين رفته‌اند. شركت‌هاي نام برده دو نمونه از بزرگ‌ترين خريداران گله گاو در منطقه هستند.
تغييرات آب و هوايي براي بانك‌هاي مركزي، بورس‌هاي سهام، مصرف‌كننده‌ها و عموم مردم به دليل درك روزافزون‌شان به يك مساله مهم براي سيستم مالي تبديل شده است. اين نامه مي‌افزايد: هدف ما اخطار دادن است. در اطلاعاتي كه اين دو شركت در زمينه زنجيره تامين خود عرضه داشته‌اند، جاهاي خالي بسياري به چشم مي‌خورد كه سرمايه‌گذاران بايد روي اين اطلاعات پافشاري كنند.
براي توليد گوشت دو نوع مزرعه وجود دارد. بعضي از گله‌هاي گاو در يك مزرعه تولد، رشد و پرورش پيدا مي‌كنند كه به اين مزارع، مزارع تامين‌كننده مستقيم يا مزارع چرخه كامل گفته مي‌شود. اما بسياري از گاوها به مراتع بسيار بزرگ‌تر كه به آنها تامين‌كننده‌هاي غيرمستقيم گفته مي‌شود، انتقال مي‌يابند تا قبل از كشتار به وسيله روش‌هاي مخصوصي به پروار كردن تعدادي از آنان و پرورش تعدادي ديگر بپردازند كه وجود اين مزارع نشان‌دهنده ضعف جدي و اساسي در نظارت بر جنگل‌زدايي توسط اين شركت‌هاي بزرگ توليد گوشت برزيلي است. پائولو پيانز، دبير پايايي
 Marfrig در ايميلي از تلاش‌هاي شركت در زمينه انجام تعهداتش براي رسيدن به نقطه صفر در جنگل‌زدايي ياد كرده است. او از اقداماتي چون ايجاد زنگ خطر آتش فوري و برپايي سكوي نظارت در تامين‌كننده‌ها نام برده است. او اضافه مي‌كند: شركت ما به‌ طور مداوم در حال ارتقاي سطح تكنولوژي خود براي كاستن ريسك‌هاي موجود است. ما دايما تامين‌كننده‌ها را در پيشبرد اين اقدامات همراه مي‌كنيم و با شفافيت كامل سهامداران را در جريان امور قرار مي‌دهيم. پيانز مي‌افزايد كه تنها ۴۷‌درصد از گاوهاي اين شركت از مزارع چرخه كامل يا تامين‌كننده‌هاي مستقيم هستند.  گزارش سالانه بازرسان DNV.GL نشان مي‌دهد كه تامين‌كننده‌هاي غيرمستقيم شركت Marfrig به‌طور مرتب وارسي نشده‌اند. البته اين شركت توليد گوشت در پاسخ ادعا مي‌كند، نبود سياست‌هاي قابل رديابي اجرايي در سطح ملي اين وارسي‌ها را دشوار مي‌كند. بازرس ديگري كه از شركت JBS بازرسي كرده است، مشاهدات مشابهي را عنوان مي‌كند: درمورد تامين‌كننده‌هاي غيرمستقيم، اين شركت و به‌طور كلي صنعت گوشت هنوز به يك سيستم بازرسي ورود پيدا نكرده‌اند. شركت گوشت در ايميلي عنوان مي‌كند كه سيستم نظارت و رصد آمازون اين شركت، محدوده‌اي در اندازه 280 هزار مايل مربع را پوشش مي‌دهد، روزانه بيش از 50 هزار مزرعه را بازرسي مي‌كند و تاكنون بيش از 8 هزار مزرعه تامين‌كننده را به دليل عدم موفقيت‌شان از چرخه توليد خارج كرده است. اين شركت گوشت متعهد شده است كه جنگل‌زدايي را ريشه‌كن كند، فعاليت‌هاي دامي پايا داشته باشد و معاش مزرعه‌داران را در منطقه آمازون اصلاح كرده و بهبود بخشد. سخنران اين شركت در ايميلي ابراز كرده است: ما خواستار همراهي كساني هستيم كه چون ما هدف مشتركي در پايان دادن به جنگل‌زدايي دارند و در اين مسير به دنبال راه‌حل‌هاي ممكن هستند نه كساني كه هدف‌شان بيشتر انتقاد از وضعيت موجود است.  گروه‌هايي كه اين نامه را امضا كرده‌اند، ادعا مي‌كنند كه هيچ كدام از اين شركت‌ها تلاش كافي و لازم را در اين راستا نداشته‌اند. كريستين روسو از انجمن سهامداران درستكار آلمان مي‌گويد: خريدن سهام‌ اين شركت‌ها به منزله شركت جستن در يك خطر بزرگ يعني جنگل‌زدايي در آمازون است. او مي‌افزايد: ما نيز در اروپا در اين زمينه مسوول خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون