• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

سخنگوي سهام عدالت پاسخ داد

چرا بانك‌ها پول سهام عدالت را به مردم نمي‌دهند؟

از چند روز گذشته و با آغاز فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت، بيش از نيمي از سهامداراني كه متقاضي فروش سهام خود بودند و اقدام به فروش كردند نسبت به مبلغ واريزي از محل فروش سهام معترض بوده و با تماس‌هاي مكرر به اين خبرگزاري اعلام مي‌كنند مبلغ واريز شده از سوي بانك‌ها به حساب اين افراد بابت فروش سهام كمتر از مبلغ اصلي است.
در روزهاي نخست مطرح شدن چنين صحبت‌هايي از سوي سهامداران، «حسين علايي» معاون سازمان خصوصي‌سازي خبر مربوط به خريد ۳۰ درصدي سهام عدالت توسط بانك‌ها با قيمتي كمتر از نرخ تعيين شده را تكذيب و اعلام كرد چنين ادعايي صحت ندارد.
وي گفت: فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت با قيمت تابلو انجام مي‌شود، پس چطور ممكن است بانك بتواند اين سهام را با قيمت ۴۵۰ هزار تومن خريداري كند؟
علايي افزود: شركت‌ها، بورسي و داراي قيمت تابلو هستند، زماني كه ثبت سفارش ۳۰ درصد از سهام عدالت زده شود بر مبناي قيمتي مشخص كه نرخ تابلو است سفارش پذيرفته خواهد شد. با توجه به توضيحات ارايه شده از سوي معاون سازمان خصوصي‌سازي اما همچنان اعتراضات سهامداران نسبت به عملكرد بانك‌ها جهت واريزي مبلغ فروش سهام عدالت وجود دارد و اعلام مي‌كنند كه برخلاف صحبت‌هاي انجام شده از سوي مسوولان همچنان بعد از گذشت دو هفته پولي به حساب آنها واريز نشده يا مبلغي كمتر از فروش به حساب آنها واريز شده است.

مشمولان سهام عدالت صبوري كنند
در اين زمينه «حسين فهيمي» مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي در توضيح اعتراضات افراد معترض نسبت به پرداختي‌هاي فروش سهام عدالت به ايرنا گفت: اگر پرداخت پول مبني بر فروش سهام عدالت افراد بيش از 10 روز طول كشيده است به احتمال زياد يا تاريخ شماره شباي اين افرد نامعتبر بوده يا اطلاعات وارد شده ناقص است.
وي ادامه داد: بهتر است آن دسته از مشموليني كه فروش سهام عدالت آنها بيش از 10 روز گذشته به شعباتي كه سفارش فروش داشتند مراجعه و شماره شباي خود را كنترل كنند تا از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن شوند.
فهيمي با بيان اينكه افرادي كه كمتر از 10 روز است اقدام به ثبت سفارش فروش كردند، ممكن است سهام آنها تاكنون در بانك‌ها به فروش نرفته باشد، خاطرنشان كرد: سفارش فروش در مجموع بانك‌ها تجميع و به كارگزاري منتقل مي‌شود، بعد از آن كارگزاري‌ها بر اساس صلاحيت سهامداران، شرايط موجود در بازار و هماهنگي با ناظر بازار آن را به فروش مي‌رساند به همين دليل ممكن است اين اقدام با تاخير مواجه شده باشد و مراحل فروش به طول بينجامد.
به گفته وي، افرادي كه كمتر از 10 روز است اقدام به فروش سهام خود كرده‌اند، بهتر است صبوري كنند تا سهام آنها به فروش برود تا مبلغ اصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها واريز شود. فهيمي با بيان اينكه عده‌اي ديگر هستند كه مقداري از پول سهام به فروش رفته براي آنها واريز شده اين افراد خوشبختانه مشكلي در شماره شبا ندارند، گفت: مشكل عدم واريز باقي پول سهام به فروش رفته اين افراد به اين موضوع بر مي‌گردد كه به‌طور حتم بخشي از سهام آنها به فروش رفته و 30 درصد سهام به صورت كامل فروخته نشده است، سهامداران در اين زمينه آسوده خاطر باشند كه بعد از فروش سهام مبلغ كافي بر اساس ميزان دارايي به حساب آنها واريز مي‌شود. سخنگوي سهام عدالت خاطرنشان كرد: مبلغ دريافتي مشمولان سهام عدالت افرادي كه برگه سهام آنها ۵۰۰ هزار توماني و يك ميليون توماني است، از محل فروش ۳۰ درصد سهام، حدود دو ميليون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ ميليون تومان دريافت خواهند كرد. فهيمي پيش از اين نيز گفته بود زماني كه ثبت سفارش فروش ۳۰ درصد سهام آغاز شد، عده‌اي از سهامداران در همان روز نخست براي فروش مراجعه كردند و عده‌اي هم در روز ۱۰ خرداد اقدام كردند كه اين عده، با فروش اين ميزان از سهام‌شان حدود ۱۶ درصد ضرر كردند. فهيمي مديريت سهام و فروش آن را حق سهامداران دانست، اما عجله نكردن در فروش را دورانديشي و راهي براي سود بيشتر خواند. بر اساس تصميم شوراي عالي بورس، از روز شنبه (دهم خرداد) امكان فروش سهام عدالت براي دارندگان اين سهام فراهم شد. سهامداران عدالت كه روش مستقيم را براي مديريت سهام خود انتخاب كرده‌اند از روز شنبه (۱۰ خرداد) با مراجعه به بانك مرتبط به شماره شباي خود، قادر به ثبت سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام خود هستند و باقي دارايي سهام عدالت تا يك‌سال آينده آزادسازي و قابل معامله خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون