• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

دو خبر، دو ماجرا

چه كسي از آشفته نشان دادن بخش سلامت كشور سود مي‌برد؟

گروه اجتماعي|دو ماجراي عجيب در حوزه سلامت بيست و ششمين روز خرداد 99 را در شبكه‌هاي اجتماعي رنگ ديگري بخشيد. يكي از آن ماجراها مربوط به ادعايي مبني بر گم شدن 11 هزار نمونه تست كرونا در اهواز بود كه رسانه‌هاي فارسي اروپانشين خيلي به آن علاقه نشان دادند و ديگري خبرهايي از استعفاي سعيد نمكي، وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي. در عين حال كه به ماجراي گم شدن نمونه‌هاي تست كرونا واكنش نشان داده شد اما گمانه‌زني‌ها درباره استعفاي سعيد نمكي همچنان داغ بود. آنچه در اين ميان پررنگ‌تر مي‌نمود اين بود كه چرا بايد چنين ماجراهايي در حوزه سلامت به جرياني خبري تبديل شود و چه كسي از آشفته شدن حوزه سلامت سود مي‌برد؟
البته طبيعي است كه در استان خوزستان كه روند صعودي ابتلا به ويروس كرونا را تجربه مي‌كند هر خبري بتواند همه نگاه‌ها را به خود جلب كند. اما پرسش اينجا بود كه چرا صدا و سيما بايد منبع چنين خبري در خوزستان شود كه نگراني‌ و تشويش را دامن بزند. 
ماجرا از يك پست تلگرامي آغاز شد كه در آن بخشي از يك برنامه تلويزيوني منتشر شده بود. اين پست تلگرامي با عنوان «آبروريزي بزرگ در دانشگاه علوم پزشكي اهواز» منتشر شد كه در آن مجري برنامه مدعي شد كه از 29 هزار نمونه آزمايشگاهي تست كرونا 11هزار نمونه مفقود شده است. مجري همچنين مدعي شد كه به ما پيامك شده و گفته‌اند يك ماه است آزمايش داده‌ايم اما جواب آن نيامده است. مسوولي كه در اين برنامه حضور داشت «محمدعلوي» سرپرست مركز بهداشت خوزستان بود كه در واكنش به مجري گفت: درخصوص مساله مفقود شدن تست‌هاي كرونا، يكي از مطالبه‌گرها ما هستيم زيرا زماني كه از مردم نمونه‌گيري مي‌كنيم مردم هم جواب را از ما مي‌خواهند و ما شرمنده مردم هستيم؛ اين مساله بايد از مسوولان آزمايشگاه پرسيده شود. در پي انتشار اين پست تلگرامي كه برگرفته از يك برنامه تلويزيوني صدا و سيماي خوزستان بود دكتر دانيايي، مسوول آزمايشگاه‌هاي كرونا در خوزستان جلوي دوربين قرار گرفت و توضيحاني ارايه داد. او تاكيد كرد: ادعاي گم شدن نمونه‌هاي كرونا در خوزستان صحت ندارد؛ تنها ۶درصد از بيش از ۵۰ هزار نمونه اخذ شده به دليل اشكالات نمونه‌ها مانند عدم رعايت زنجيره سرما در ارسال يا تكنيك غلط در نمونه‌گيري قابل آزمايش نبوده‌اند. اين مساله تا حتي ۱۰‌درصد به عنوان نمونه‌هاي مخدوش، در همه آزمايشگاه‌ها يك استاندارد قابل قبول است. در همين حال تا غروب ديروز بحث بر سر نمونه‌هاي آزمايشگاهي و مفقود شدن يا مفقود نشدن آنها در پست‌هاي تلگرامي دست به دست مي‌شد. از سوي ديگر موضوع استعفاي وزير بهداشت با استناد به غيبت او در جلسه‌هاي اخير هيات دولت و ستاد ملي مبارزه با كرونا پررنگ شده بود. گرچه همه كانال‌هايي كه اين موارد را مطرح كردند تاكيد داشتند كه هيچ مرجع رسمي استعفا را تاييد نكرده اما نكاتي را برمي‌شمردند كه قابل تامل مي‌نمود. در يكي از اين گمانه‌زني‌ها آمده بود: سعيد نمكي، وزير بهداشت و معاونانش چند روزي است حضوري در رسانه‌ها نداشته‌اند و شنيده مي‌شود در دو جلسه اخير هيات دولت، شخص وزير حضور نداشته است. برخي معتقدند بازگشايي‌هاي پي در پي نقطه اختلافات مدنظر شده است. يكي ديگر از گمانه‌زني‌ها مربوط به اظهارنظر نماينده دوره جديد مجلس بود كه مدعي شده بود سعيد نمكي به سبب بازگشت به فعاليت نهادها بدون كسب نظر او از رييس‌جمهور دلخور بوده است. به هر حال آنچه در 116 روز گذشته اهميت حياتي داشته اين بوده كه با وجود تحريم‌هاي سنگين بخش سلامت ايران توانست شيوع كرونا را مديريت كند ولي مشخص نيست چرا اينك مرتب اين بخش در صدر خبرهاي نامناسب قرار داده مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون