• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

جنگ داخلي در استقلال اوج مي‌گيرد

هزينه صفر چقدر است؟

اگر نگوييم هميشه تقريبا در طول تمام سال‌هاي گذشته پرسپوليس و استقلال در حال دست‌وپنجه نرم كردن با طلبكاران بين‌المللي و داخلي خود بوده‌اند. پرونده‌هاي شكايت از اين دو باشگاه در فيفا آن قدر زياد است كه شوخي «فيفا يك قسمت مجزا براي رسيدگي به پرونده‌هاي پرسپوليس و استقلال راه انداخته» بين اهالي فوتبال دهان به دهان مي‌چرخد. رسانه‌ها نيز اگر بخواهند هر روز مي‌توانند، پرونده‌هاي سرخابي‌ها را سوژه گزارش‌هاي خود كنند اما به اين دليل كه بعضي اوقات گفتن از بدهي‌ها و خطرات محروميت و اين‌جور مسائل تكراري مي‌شود ديگر كسي حوصله نوشتن از آنها را ندارد مگر اينكه شرايط بغرنج شود؛ درست مثل اين روزها. 
در چند روز اخير بحث بدهي‌هاي باشگاه استقلال به بويان نايدونف و وينفرد شفر باشگاه را دچار حواشي زيادي كرده است. استقلال بايد 550 هزار دلار بدهي وينفرد شفر، سرمربي سابق خودش را پرداخت و همچنين طلب 330 هزار دلاري بويان نايدونف را تسويه كند. استقلال در صورتي كه نتواند بدهي‌ها را پرداخت كند يا با اين دو به توافق برسد، با خطر محروميت از پنجره نقل‌وانتقالاتي مواجه خواهد شد. اينها البته بخشي از بدهي‌هاي بين‌المللي استقلال است و اين باشگاه بايد با گادوين منشا، ايسما گونكالوس و البته لئونادرو پادواني نيز تسويه‌حساب كند. پادواني كه بعد از مصدوميت در بازي استقلال و فولاد توان حركتي‌اش را از دست داده اخيرا با شكايت به دادگاه CAS درخواست غرامت 9 ميليون دلاري از باشگاه استقلال را داشته. طلب واقعي او 100 هزار دلار است كه بعد از گذشت چند سال هنوز به او پرداخت نشده است.  نكته جالب توجه در مورد اين بدهي‌ها اظهارات مديران سابق اين باشگاه مبني بر توافق با طلبكاران است. اميرحسين فتحي، مديرعامل سابق استقلال كه حكم اخراج شفر را امضا كرد، مدعي شده بود با هزينه‌اي نزديك به صفر با اين مربي آلماني قطع همكاري كرده است. فتحي در تاريخ 9 ارديبهشت‌ماه امسال در گفت‌وگوي تلويزيوني گفت: «ما آدم‌هاي بي‌تجربه‌اي در فوتبال نيستيم و از لحاظ حقوقي همه‌چيز را بررسي كرديم. با كمترين هزينه و نزديك به صفر قرارداد ايشان فسخ مي‌شود.» فتحي دو روز بعد در جمع خبرنگاران در واكنش به شكايت احتمالي شفر نيز گفت: «ما از طريق مسالمت‌آميز و ديپلماتيك اين مشكل را با كمترين هزينه مرتفع مي‌كنيم. هواداران و كارشناسان فوتبال مطمئن باشند كه اين كار با كمترين هزينه صورت مي‌گيرد. من اگر در فوتبال هيچ كاري بلد نباشم به عنوان كسي كه حقوقدان ورزشي هستم كار را مسالمت‌آميز و از راه‌هاي حقوقي انجام خواهم داد.» فتحي پيش از اين در مورد بويان و توافقات صورت گرفته با وي نيز اظهاراتي از اين دست مطرح كرده بود. 
فتحي پس از مدت‌ها سكوت روز يكشنبه نسبت به پرداخت معوقات شفر واكنش نشان داد و گفت: «ما از اين مساله آگاه بوديم كه شفر قصد طرح دعوي دارد و به همين دليل قرارداد او را فسخ كرديم. يقين داشتيم او در فيفا طرح دعوي مي‌كند، شايد خيلي‌ها از حرف من تعجب كنند ولي ما در فيفا برنده شديم. شفر خواستار يك ميليون و ۶۰۰ هزار دلار از باشگاه استقلال شد و شكايت خود را به فيفا داد اما با لابي‌هايي كه با فيفا انجام داديم و با لايحه‌اي كه نوشتيم در نهايت باشگاه فقط با رقم ۵۵۰ هزار دلار محكوم شد. فراموش نكنيد كه ۳۲۰ هزار دلار از اين رقم حقوق معوقه شفر بود كه ما پرداخت نكرده بوديم، يعني در اين پرونده، راي به نفع ما صادر شد نه به نفع شفر.» اين اظهارات نشان مي‌دهد فتحي از همان روز اول بر مبناي مسائل حقوقي حرف نزده بود و حالا پرداخت 550 هزار دلار را يك پيروزي به حساب مي‌آورد. 
اظهارات فتحي با واكنش مديرعامل فعلي استقلال يعني احمد سعادتمند همراه شد. او روز دوشنبه در جلسه باشگاه خطاب به همكارانش و در پاسخ به ادعاهاي فتحي گفت: «ما نبايد به خاطر عدم پرداخت يك بدهي، قرارداد جديد امضا كنيم و ۵۰ درصد به قرارداد قبلي اضافه كنيم. نبايد بگوييم شفر را با ضرر صفر جمع مي‌كنيم و بعد ببينيم كه ۵۵۰ هزار دلار بايد به او بدهيم. 550 هزار دلار صفر است؟ آيا با وضعيت مملكت و شرايط كشور، پرداخت ۱۰ ميليارد تومان صفر حساب مي‌شود؟ كل حقوق باشگاه استقلال در ماه ۲۰۰ ميليون تومان است بعد ۱۰ ميليارد صفر است؟ نمي‌خواهم وارد جزييات شوم ولي جالب است كه عده‌اي با افكار عمومي بازي مي‌كنند.»
با اين حال درگيري فتحي و سعادتمند به خاطر بدهي‌هاي استقلال به همين جدال لفظي خاتمه پيدا نكرد و مديرعامل سابق استقلال به خاطر اظهارات سعادتمند كه پيش از اين گفته بود فتحي ماهي 25 ميليون تومان از استقلال حقوق دريافت مي‌كرده شكايت كرده است. سعادتمند همچنين در چند روز قبل به خاطر شكايت كارگزار قبلي استقلال نيز روانه دادگاه شده بود كه آن پرونده فعلا با صلحي يك ماهه روبرو شده است. كارگزار قبلي استقلال به خاطر قرارداد جديد اين باشگاه با كارگزار جديد شكايت كرده است. فتحي در مورد شكايتش از سعادتند گفت: «مي‌گويند فتحي ۲۵ ميليون تومان حقوق مي‌گرفته است. دوستان مي‌خواستند حقوق‌هاي خود را توجيه كنند و اين را به ما نسبت دادند. من اگر حرفي مي‌زنم اسناد باشگاه آن را تاييد مي‌كند. من حدود ۸ ميليون تومان از باشگاه مي‌گرفتم. آقاي سعادتمند با علم به اين موضوع گفت كه فتحي ۲۵ ميليون پول گرفته است.» فتحي كه در يك مصاحبه راديويي شركت كرده بود، افزود: «آقاي سعادتمند شهامت اين را نداشت كه شخصا عذرخواهي كند. من هم طرح دعوي كردم فيش من را بياورند تا همه‌چيز مشخص شود.» ضمن اينكه او در مورد قرارداد شفر و بويان توپ را به‌طور كامل راهي زمين مديرعامل قبلي خود يعني افتخاري انداخت و گفت: «آقاي بويان را آقاي افتخاري آورده. دو ماه قبل از اينكه بنده بيايم، در تاريخ 30 خردادماه 97 مدير برنامه اين بازيكن نامه مي‌زند و فسخ قرارداد اين بازيكن را اعلام مي‌كند. البته من تلاش كردم كه اين بازيكن برگردد تا غرامت ندهيم ولي آقاي شفر قبول نكرد. قرارداد شفر هم زمان بنده نبود. ايرادي كه من در هيات‌مديره در مورد شفر داشتم اين بود كه قراردادش گران بود و اينقدر ارزش نداشت.»
با بالا گرفتن گمانه‌زني‌ها در مورد محروميت احتمالي استقلال، مديران اين باشگاه در بيانيه‌اي توضيحاتي را ارايه كردند. در بيانيه باشگاه استقلال كه در مورد پرونده‌هاي ايسما، بويان و شفر منتشر شده به‌طور خلاصه آمده است كه با توجه به پروسه دادرسي اين پرونده‌ها در فيفا، باشگاه هنوز براي پرداخت بدهي‌ها فرصت داد و آنچه در رسانه‌ها مبني بر محروميت استقلال طي همين روزها مطرح مي‌شود نادرست است. با اين وجود چند نكته عجيب در بيانيه باشگاه به چشم مي‌خورد. از جمله اينكه گويا باشگاه استقلال كه بايد مبلغ 100 هزار دلار بابت حضور ايسما به پاختاكور ازبكستان پرداخت مي‌كرد به دليل نداشتن نقدينگي قرارداد الحاقي با امضاي مديرعامل وقت ثبت مي‌كند و در آن تعهد مي‌دهد اگر نتواند در سررسيد مقرر پول را پرداخت كند، مبلغ 25 هزار دلار جريمه بدهد! بعد از اين باشگاه نه تنها در سررسيد مقرر پول را پرداخت نمي‌كند بلكه ديگر جواب نامه‌هاي باشگاه پاختاكور را هم نمي‌دهد تا كار به فيفا بكشد. 
اين امضا و امضاهايي از اين دست كه باعث شد قرارداد شفر به شكلي ناگهاني ميليوني شود امروز استقلال را در وضعيت بدي قرار داده است. جنگ‌هاي لفظي مديران فعلي و سابق باشگاه نيز بر حواشي افزوده است. مديراني كه طبق رويه مرسوم در فوتبال تلاش مي‌كنند از خودشان سلب مسووليت كنند و افراد پيش از خود را مسبب مشكلات به وجود آمده معرفي كنند. در اين بين پيشكسوتان باشگاه نيز مواضع تندي عليه مديران تيم گرفته‌اند كه درگيري‌هايي به همراه داشته است. برخي از قديمي‌هاي استقلال با توجه به عملكرد فتحي او را خائن به استقلال معرفي كردند كه اين امر عصبانيت فتحي را به دنبال داشته و او را وادار به شكايت كرده است. فتحي در مورد شكايتش از پيشكسوتان باشگاه گفت: «من از آقاي جباري شكايت كردم و به من اتهام خيانت زده‌اند و تشخيص خيانت بر عهده مراجع قضايي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون