• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4677 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير

تخريب آثار ملي به سوزاندن در خانه مرعشي رسيد

گروه اجتماعي| مدت‌هاست كه خوردن نام «اثر ثبت ملي» بر بناهاي تاريخي ضامن نجات و بقاي آنها نيست، با اين حال تخريب هر گوشه‌اي از اين آثار، بار ديگر يادآوري مي‌كند كه چقدر با آثار فرهنگي و تاريخي كشورمان بيگانه‌ايم و به اسم توسعه، چگونه ثروت‌هاي غيرقابل بازگشت كشور را نابود مي‌كنيم. پس از تخريب گنبد امام‌زاده حمزه ماهشهر، خانه تاريخي در شوشتر نو، حالا فرصت تخريب آثار باستاني به اشخاص نامعلومي رسيده است كه اقدام به آتش‌زدن در خانه مرعشي در محله عباس شوشتر كرده‌اند.  قاسم منصور آل‌كثير، فعال ميراث‌فرهنگي با اشاره به اين خبر، قدمت در خانه مرعشي‌ها را نزديك به 300 سال ارزيابي كرد و خبر داد كه صبح روز جمعه، 6 تير، اين در توسط افراد ناشناس آتش زده شده است.  به گفته اين فعال ميراث‌فرهنگي كه خبرگزاري مهر آن را منتشر كرده است، اين خانه متعلق به خانواده مرعشي در محله «در عباس» شوشتر است كه در اين محله ابنيه‌هاي ديگري نيز كه قدمت تاريخي دارند، وجود دارد.
به تاكيد آل‌كثير، منابع رسمي در شوشتر نيز اظهار كرده‌اند كه چنين تخريب‌هايي در شوشتر مسبوق به سابقه است، اخيرا نيز ميل كلاه‌فرنگي، ديوارها و نرده‌هاي جان پناه آن چندين بار به دست افراد ناشناس تخريب شده‌اند. 
برخلاف دامنه گسترده اين تخريب‌ها، آل‌كثير مي‌گويد كه اداره كل ميراث‌فرهنگي خوزستان در كنار فعاليت‌هاي مرمتي خود، برنامه مشخص و مدوني براي معرفي ارزش اين بناهاي تاريخي به جوامع محلي ندارد. همين امر موجب افزايش تخريب‌ها در سطح استان خوزستان و شوشتر شده است. آل كثير با بيان اينكه يگان حفاظت نياز به حمايت بيشتري دارد، توضيح داد: كثرت ابنيه‌ها و كم‌كاري اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان ايجاب مي‌كند ديگر نهادها همچون نيروي انتظامي در اين زمينه به يگانِ حفاظت از ميراث فرهنگي كمك كند تا بلكه افراد تخريبگر دست از چنين كارهاي ضدِ ميراثي بردارند. آل كثير توضيح داد: اين خانه و حتي ديگر خانه‌هاي اين محله هنوز به ثبت ملي نرسيدند، لازم است ميراث فرهنگي استان هرچه سريع‌تر ضمن متقاعد كردنِ مالك اين خانه و ديگر خانه‌هاي تاريخي نسبت به ثبت ملي خانه مرعشي‌ها در محله «در عباس» اقدامات لازم را اتخاذ كند.
او تاكيد كرد: خانه معين‌التجار در شوشتر نيز نياز به توجه ويژه دارد البته ميراث فرهنگي شوشتر در زمينه مرمت اين بناها اقداماتي انجام داده است كه نياز به حمايت بيشتري دارد.
پيش از اين نيز گنبد امامزاده حمزه ماهشهر بدون هماهنگي با سازمان ميراث‌فرهنگي تخريب شد. اين حرم مطهر در حد فاصل 25 كيلومتري جاده بندر ماهشهر به هنديجان واقع شده است. ساختمان اين بنا نيز در سال 98 به عنوان اثر ملي به فهرست آثار فرهنگي و تاريخي ملي راه يافته بود، با اين حال، به گفته احمدرضا حسيني روجني، معاون ميراث فرهنگي خوزستان، اداره اوقاف و امور خيريه ماهشهر بدون هماهنگي و در نظر داشتن ثبت ملي اين بنا، اين گنبد تاريخي را تخريب كرد. در واكنش به اين تخريب، اداره كل ميراث فرهنگي استان خوزستان از اداره اوقاف اين استان شكايت كرد و خواستار بازسازي عين‌به‌عين اين گنبد تاريخي شد. با اين حال روابط عمومي اداره كل امور اوقاف و خيريه استان خوزستان در واكنش به اعتراضات، اظهار كرد كه اين تخريب به منظور بازسازي و با هماهنگي قبلي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري بندرماهشهر، دادستان و امام‌جمعه اين شهر صورت گرفته بود.
 علاوه بر گنبد بارگاه شاهزاده حمزه، در ارديبهشت سال جاري نيز تخريب يك بناي مسكوني در بافت سنتي شوشتر نو در شهر شوشتر و با مجوز شهرداري تخريب شد. با انتشار تصاوير اين تخريب در فضاي مجازي، عباس اسكندري‌نيا، شهردار شوشتر تاكيد كرده بود كه با توجه به سيستم اداري شهرداري، براي تسريع در روند تصميم‌گيري‌ها، به معاونت‌ها و مسوولان اداره‌هاي زير مجموعه تفويض اختيار داده شده است. با اين حال به زعم شهردار شوش، اين ملك تخريب‌شده در هسته مركزي و بافت همگن منطقه شوشتر نو قرار نداشت و محل آن در حاشيه جنوبي بافت بود.
پيش از اين نيز در سال 1388 مجتبي گهسوني، سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان از تخريب و پي‌كني بخشي از عرصه باستاني حسين‌آباد در شهرستان شوش خبر داده بود. اين محوطه تاريخي در عرصه باستاني شوش و در كنار محوطه 400 هكتاري تپه‌هاي آپادانا، شهر شاهي، آكروپل و صنعتگران قرار داشت. با اين حال شهرداري به منظور توسعه آرامستان شهر، اقدام به تخريب اين تپه باستاني كرده بود كه اداره ميراث‌فرهنگي شوش از ادامه اين پروژه ممانعت به عمل آورده بود. محوطه باستاني شوش نيز در كنار ساير آثار تاريخي و فرهنگي اين شهر مورد تعرض قرار گرفته است. اين در حالي است كه شوش يكي از قديمي‌ترين سكونتگاه‌هاي شناخته‌شده جهان است. بقعه دانيال نبي شهر شوش و تپه‌هاي مجاور آن در تاريخ 24 شهريور 1310 با شماره ثبت 51 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌اند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون