• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4678 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير

در دوران پساكرونا صورت مي‌گيرد

همكاري با دولت براي رفع آسيب‌هاي اجتماعي و رواني

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تشريح دستاوردهاي اين وزارتخانه در دوران شيوع كرونا از همكاري با دولت براي رفع آسيب‌هاي اجتماعي و رواني پساكرونا خبر داد. منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت‌وگو با ايلنا، درباره خروجي دانشگاه‌ها و دستاوردهاي آموزش عالي در ايام شيوع كرونا گفت: در وزارت علوم، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري را داريم و در واقع وزارت علوم مجموعه‌اي از اين مراكز است كه همگي نقش خود را در ايام شيوع كرونا ايفا كردند.
وي بيان كرد: كرونا به شكل ناگهاني وارد كشور شد و اين مجموعه‌ها در بحث كرونا با انعطاف‌پذيري بسيار خوبي به آنچه  بدوا مورد نياز بود، مانند تامين لوازم بهداشتي ورود كردند. در حال حاضر پژوهشگاه‌ها، پارك‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان مستقر در پارك‌ها از مواد ضدعفوني و ماسك گرفته تا تجهيزات پزشكي را توليد مي‌كنند.
غلامي تاكيد كرد: پژوهشگاه‌ها، شركت‌هاي دانش‌بنيان و پارك‌هاي علم و فناوري به خصوص در روزهاي اول كه شيوع كرونا به شكل ناگهاني همه را غافلگير كرد، شروع به ساخت لوازم مورد نياز كردند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در خصوص توليد ونتيلاتور توسط شركت‌هاي دانش‌بنيان و پارك‌ها گفت: همين بحث‌هايي كه بعضا در رسانه‌ها اعلام مي‌شود، مانند توليد ونتيلاتورها كه اكنون در حال توليد است، مربوط به شركت‌هاي مستقر در پارك‌هاي علم و فناوري است. در اين ميان همچنين توسط مجموعه‌هايي كه عنوان شد تب‌سنج‌هاي زيادي توليد شده است. او در ادامه افزود: علاوه بر اين نرم‌افزارهايي كه آناليز تفسير سي‌تي‌اسكن‌هاي ريه را نجام مي‌داد، توسط دانشگاه‌هاي ما توليد شد. ضمن اينكه تست‌ها و كيت‌هايي كه توليد شده از جمله اقدامات ديگر بود كه از سوي شركت‌هاي دانش بنيان انجام شد. 
وزير علوم در خصوص ساخت واكسن توسط پژوهشگاه مهندسي ژنتيك بيان كرد: پژوهشگاه مهندسي ژنتيك ما اكنون يك مركز آزمايشگاهي براي توليد كيت‌ها و براي آزمايش نمونه‌ها هستند. البته اين پژوهشگاه به‌طور كل ۹ ماموريت را همزمان پيش مي‌برد از جمله پيگيري و بحث شناسايي ويروس كرونا و ان‌شاءالله در آينده بحث ساخت واكسن را در پيش دارد.
غلامي اشاره كرد: لذا دانشگاه‌ها با توجه به تشخيص و ضرورت‌هايي كه بوده به كارها ورود پيدا كردند، اما متاسفانه در تبليغات كم كار كردند كه اين روند ماهيت مراكز علمي است. مراكز علمي و دانشگاهي تا چيزي را به دست نياورند، تبليغ آن را نمي‌كنند. ان‌شاءالله زماني برسد كه دستاوردهاي خيلي بهتري داشته باشيم و در زمان خودش تبليغ آن را هم انجام دهيم.
او در پاسخ به اين سوال كه يكي از نگراني‌هاي موجود دغدغه پساكرونا، مسائل اجتماعي و آسيب‌هاي مربوط به آن است، آيا دولت براي حل اين موضوع از دانشگاه‌ها به ويژه دانشگاه‌هاي علوم انساني كمكي درخواست كرده است يا اينكه از آنها بخواهد در حوزه روانشناختي ورود كنند؟ گفت: بله، در حال حاضر دانشگاه‌ها پروژه‌هاي تحقيقاتي متعددي در حوزه بررسي مسائل روز كشور دارند. 
غلامي خاطرنشان كرد: چندين پروژه و تحقيق از بخش‌هاي اجتماعي و فرهنگي گرفته تا حوزه كرونا، در حال انجام است كه نتيجه آن به‌طور مرتب به دولت و وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط منتقل مي‌شود. اينها مواردي نيست كه قابل انتشار باشد، زيرا كار تحقيقاتي و جزيياتي خاصي دارد، ولي حتما در حال همكاري با دولت هستيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پايان گفت: ما گزارش‌هاي متعددي از اساتيد و كارشناسان درباره اين حوزه به رياست محترم جمهوري و نهادهاي آن ارسال كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون