• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4678 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير

حواشي بازي فولاد و استقلال همچنان ادامه دارد

هايكوي فرهاد و نكونام رئاليست

علي ولي‌اللهي

مدت زيادي از زماني كه جواد نكونام و فرهاد مجيدي سر بازوبند كاپيتاني تيم استقلال با هم به مشكل خوردند، گذشته است. همان موقعي كه امير قلعه‌نويي در مصاحبه‌اي گفت يك تكه پارچه نبايد محل دعوا در تيم بزرگي مثل استقلال باشد. اما امروز دوباره دو ستاره سابق آبي‌پوشان رو در روي هم قرار گرفته‌اند و شمشير را از رو بسته‌اند. مجيدي در صفحه اينستاگرامش به نكو حمله كرده و نكونام نيز در برنامه شب‌هاي فوتبالي از طريق آنتن زنده تلويزيون مجيدي را تحت فشار گذاشته است. اين دعوا از يك جهت چيز خيلي مهمي نيست؛ همان طور كه چند سال قبل هم نبود. گر چه اسامي طرفين درگير اسامي بزرگي هست ولي سوژه‌اش كه همان كدورت‌هاي سابق براي رسيدن به اين پاسخ كه «كي بزرگ‌تره؟» است، چندان جذابيتي ندارد. از طرف ديگر اما جر و بحث مجيدي يك سوي تاريك دارد. سويه‌اي كه فرهاد مجيدي در اينستاگرام در مورد آن نوشته و سرپرست باشگاه استقلال در نامه‌اي كه به كميته انضباطي نوشته به آن اشاره كرده است. همان سويه‌اي كه البته داور بازي هم در گزارشش لحاظ كرده.

 

هايكوي فرهاد

ويلاي اميردشت...!

كار در شهرداري به كمك فاميل...!

عضو رايگان مدرسه فوتبال...!

معرف ويزاي اسپانيا...!

شام و ناهار در رستوران تهرانسر...!

تك و تنها هستم، اما هرگز مقابل بي‌عدالتي سكوت نمي‌كنم. مردم خيلي زود متوجه حقيقت خواهند شد.

اين متن كه در نگاه اول شبيه به هايكوهاي ژاپني است را فرهاد مجيدي در واكنش به اتفاقات بازي فولاد و استقلال منتشر كرده است. متني رمزي كه بايد با نگاهي نشانه‌شناسانه آن را رمزگشايي كنيم. اول از همه ويلاي اميردشت است كه به گفته برخي برمي‌گردد به ويلايي كه جواد نكونام هنگام هدايت نساجي از آن استفاده مي‌كرده و گفته مي‌شود در همان ويلا از سيدعلي داور بازي فولاد و استقلال پذيرايي كرده بوده. يكي از مواردي كه داور بازي در گزارشش عليه مجيدي نوشته ذكر اين نكته است كه سرمربي استقلال بعد از اخراج علي كريمي به داور گفته: «من ويلا ندارم كه در اختيارت قرار دهم.» كار در شهرداري هم برمي‌گردد به استخدام سيدعلي در شهرداري با كمك بهنام ابوالقاسم‌پور كه با نكو نسبت فاميلي دارد. مدرسه فوتبال هم احتمالا همان آكادمي متعلق به نكونام در غرب تهران است و ويزاي اسپانيا را نيز صرفا از روي كلمه اسپانيا مي‌توان به سرمربي فولاد نسبت داد. چون نكونام مدتي در اسپانيا بازي مي‌كرده. شام و ناهار رستوران تهرانسر هم آنقدر كلي است كه تقريبا تمام مردم آن مناطق را مي‌تواند شامل شود! فرهاد مجيدي با انتشار اين پست در واقع اتهاماتي جدي عليه سرمربي فولاد و داور بازي مطرح كرده است. يكي از چيزهايي كه به استناد آن مجيدي چنين پستي را مطرح كرده پيامكي است كه قبل از بازي به گوشي كادر فني باشگاه استقلال ارسال شده و رمضاني سرپرست استقلال آن را پيامي مشكوك مي‌خواند. آنها پيامك را ضميمه پرونده شكايت‌شان از داور كرده‌اند. برخي از منابع ادعا كرده‌اند آن پيامك از طرف فرزاد مجيدي، برادر سرمربي استقلال بوده كه زماني با نكونام در تيم نساجي همكاري مي‌كرده. گفته مي‌شود فرزاد در آن پيامك از برادرش خواسته مراقب داور بازي باشند و اگر مي‌توانند قبل از بازي درخواست تغيير داور را بدهند.

 

نكونام رئاليست

برخلاف مجيدي كه در لفافه و با ايما و اشاره اتهاماتش را وارد كرده، نكونام در برنامه شب‌هاي فوتبالي خيلي واضح به اردوي رقيب و مخصوصا فرهاد مجيدي حمله كرد. نكونام گفت: «كار مربي تلاش كردن براي موفقيت تيمش است. ما بايد تلاش كنيم. من به‌دنبال فالوئر و فضاي مجازي نيستم و تمام تمركزم روي تيمم است. موفقيت و مربيگري نياز به وقت گذاشتن و زحمت كشيدن دارد. استراماچوني وقتي آمد كسي فكرش را نمي‌كرد كه ايشان محبوب شود. اين زحماتي است كه كشيده است. در فضاي مجازي دنبال محبوبيت نبود و در زمين مربيگري كرد. مربيگري مثل بازيكني نيست. در بازيكني مي‌شود همه ‌چيز را خريد اما در مربيگري اين طور نيست. هواداران ما فوتبال مي‌فهمند و متوجه مي‌شوند.» او همچنين در مورد آماده‌سازي تيم خودش و مصدومان حريف افزود: «همه بازيكنان ما در اين مدت تحت كنترل بودند. ما مثل استقلال دو تا رباط صليبي پاره نكرديم و مصدوميت از ناحيه همسترينگ نداشتيم. زحمت كشيديم كه بازيكن ما توانست در زمين بازي كند و دنبال امدادهاي غيبي نبوديم. من خودم هوادار استقلال هستم ولي وقتي قراردادي با باشگاهي دارم هميشه سعي كرده‌ام بهترين عملكرد را مقابل هر كسي و هر تيمي داشته باشيم. هيچ ‌وقت فيك نبودم و هميشه خودم بودم. استقلال تيم باشخصيتي است و مخصوصا اينكه آقاي استراماچوني سيستم مناسبي را پياده كردند و هنوز هم با همان سيستم بازي مي‌كنند.» نكونام در بخش ديگري از صحبت‌هايش به اين نكته اشاره كرد كه مربيگري بلد بودن مي‌خواهد و اين دليل برد ما مقابل استقلال بوده است. نكونام با صراحت در صحبت‌هايش به اين نكته اشاره مي‌كند كه كادر فني فعلي استقلال از سرمربي گرفته تا مربي و بدنساز نتوانسته‌اند تيم را آماده كنند. هفته قبل به واسطه پارگي رباط صليبي مرتضي تبريزي و رضا آذري و مصدوميت زكي‌پور بين پزشك تيم يعني دكتر ستوده و مربي بدنساز آبي‌ها يعني علي رباني يك جنگ رسانه‌اي شكل گرفت كه در نهايت مجيدي با انتشار يك استوري طرف مربي بدنساز تيمش ايستاد.

 

بازخواني يك پرونده قديمي

اتفاقات بازي فولاد و استقلال و اظهارات سرمربي آبي‌ها به ‌شدت يادآور خاطره‌اي قديمي از ليگ برتر است. 29 شهريور 1392 پرسپوليس در اصفهان مهمان اين تيم بود. در آن زمان علي دايي هدايت سرخ‌ها را برعهده داشت. بازي با قضاوت محسن قهرماني آغاز شد و در همان ابتداي كار به شكل عجيبي يكي از بازيكنان پرسپوليس اخراج شد. پرسپوليس آن بازي را با دو گل باخت تا يكي از بزرگ‌ترين جنجال‌هاي فوتبال ايران شروع شود. بعد از بازي دايي كه به ‌شدت عصباني بود مستقيما گفت مي‌دانسته داور سمت حريف «غش» مي‌كند. اصطلاح غش كردن داور از همان زمان وارد ادبيات فوتبالي كشور شد. بعد از گذشت چند ماه و تهيه شدن برنامه‌هاي متعدد و پرداختن مطبوعات در نهايت كميته انضباطي راي خود را در اين پرونده صادر كرد و به موجب آن محسن قهرماني 8 ماه از فعاليت‌هاي فوتبالي محروم شد. نكته قابل توجه آن پرونده اين بود كه دايي نتوانست ثابت كند قهرماني در بازي مذكور سمت حريف غش كرده بوده، بلكه كميته انضباطي با بررسي همه مسائل مربوط به اين داور متوجه شد او با سرپرست باشگاه راه‌آهن در آن زمان مراوده مالي داشته است. دقيقا زماني كه خود دايي هدايت اين تيم را برعهده داشت! عجيب‌تر آنكه قهرماني با وجود محكوم شدن به داشتن مراوده مالي غيرقانوني بعد از طي كردن دوران محروميتش به ليگ برتر و قضاوت بازگشت. اين نشان مي‌دهد احتمالا همان طور كه رسانه‌ها آن زمان عنوان كردند، اين حكم صرفا براي جمع كردن داستان صادر شده و ارزش ديگري نداشته است. حال سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا پرونده بازي فولاد و استقلال و قضاوت سيدعلي نيز چنين سرنوشتي پيدا خواهد كرد يا خير؟

 

فرار رو به جلو؟

فرهاد مجيدي يد طولايي در نوشتن پست‌هاي عجيب و غريب دارد. پست‌هايي كه هر كدام‌شان تا چند روز ذهن‌هاي هواداران و رسانه‌ها را به خودش مشغول كرده است. البته بيشتر اين پست‌هاي جنجالي عمري طولاني ندارند و كافي است عبارت «مجيدي پست جنجالي‌اش را پاك كرد» را در گوگل سرچ كنيم تا متوجه شويم شماره هفت سابق آبي‌ها چه يد طولايي در نوشتن و پاك كردن دارد. شهريور 97 كه بحث آمدن مجيدي به استقلال داغ بود، او در پستي اينستاگرامي نوشت: «متاسفانه عوامل رسانه‌اي فردي كه عمر حضورش در استقلال بيش از يك فصل نبوده، ديروز در يك روزنامه تيتر مي‌زنند كه «فرهاد مجيدي همراه كاناوارو در استقلال» با اين خبر دروغ مي‌خواهند به سرمربي استقلال القا كنند كه اگر مجيدي بيايد، او قصد دارد كاناوارو را جايگزين شما كند! از سوي ديگر اين خط را در داخل تيم هم يك نفر دنبال مي‌كند. كسي كه در زمين از كورس‌هاي سرعتي عقب مي‌افتد اما در بيرون از زمين با دسيسه‌هاي مختلف سرعت به خرج داده و در انتقال و جدايي دو بازيكن مهم و كليدي استقلال نقش مهمي داشته و حتي به جاي آنها سفارش جذب يك بازيكن مصدوم را داده است! اگر اين شيطنت‌ها ادامه يابد با جزييات بيشتري درباره اين موارد صحبت خواهم كرد.» بعد از انتشار اين پست رسانه‌ها و هواداران افتادند دنبال اينكه ببينند «دسيسه‌چين» چه كسي است؟ همين سال پيش نيز هنگامي كه استقلال بعد از جدايي شفر دنبال سرمربي جديد بود و گفته مي‌شد ممكن است مجيدي كه دستياري مرد آلماني را در چند بازي برعهده داشت هدايت اين تيم را برعهده بگيرد، مجيدي در اينستاگرامش نوشت: «استقلال قهرمان نشد و به همه آنچه مي‌خواستند رسيدند، از فدراسيون گرفته تا معاون وزير امور خارجه كه در ميان اين‌ همه بحران خارجي و داخلي، گراني و فروپاشي اقتصادي، اختلاس و فساد، آرزويش اين است كه پرسپوليس قهرمان شود. اين ‌همه بدبختي گريبان‌مان را گرفته و فوتبال شادي و تسكين موقت دردهاي همه ماست كه آن را آلوده به ‌ناحق مي‌كنند و از ما دريغ مي‌كنند. گل سالم ما را مردود اعلام كردند و فقط حق بازيكنان و مربيان استقلال را تضييع نكردند، حق ميليون‌ها طرفدار استقلال را ضايع كردند. اين اشتباه داوري نيست، فساد گسترده است كه همه‌ جا ريشه دوانده است. از كارشناسي كه در تلويزيون جلوي ميليون‌ها مخاطب به‌ راحتي دروغ مي‌گويد و هيچ ابايي هم ندارد كه نظرش، قوانين علم فيزيك را هم نقض كند تا آن پيشكسوتي كه تا ديروز دلسوز و نگران من بود كه مهر سوخته نشوم و امروز در برابر اين حق‌خوري آشكار سكوت مي‌كند. پشت به قدرت و رو به طرفداران استقلال حرف مي‌زنم، در برابر بي‌عدالتي‌ها هرگز ساكت نخواهم بود.» مجيدي چند ساعت بعد اين پست را پاك كرد. همان طور كه تصاوير منتشر شده از چك‌هاي دريافتي‌اش از باشگاه استقلال را خيلي زود پاك كرد يا آن پستي كه در آن به هيات‌مديره استقلال حمله كرده بود و بعد از چند ساعت اثرش از آثارش در صفحه مجيدي به چشم نمي‌خورد. همين پيشينه است كه باعث شده بسياري از منتقدان مجيدي چنين اظهارنظرهايي را فرار رو به جلو بدانند. بسياري معتقدند مجيدي مي‌خواهد فشار وارد شده به خودش به خاطر اشتباهات تاكتيكي و عصبانيتش كه موجب باخت استقلال شد را با اين فرافكني تعديل كند. استقلال با باخت مقابل فولاد شرايط بدي در جدول پيدا كرده و حالا بايد جنگ سختي را براي رسيدن به سهميه آسيايي تجربه كند.

 

شكايت و شكايت‌كشي

روز شنبه در خبرها آمده بود كه اصغر حاجيلو به دليل شكايتي كه مدتي قبل جواد نكونام از او كرده بود، بازداشت شده است. البته او ساعتي بعد به قيد وثيقه آزاد شد. پيشينه داستان اما برمي‌گردد به مصاحبه‌اي كه حاجيلو عليه نكونام انجام داده بود. با اينكه در آن مصاحبه سرپرست سابق استقلال اسمي از كاپيتان سابق تيم ملي نبرده بود اما شواهد و قرائن نشان مي‌داد منظور چه كسي است. حاجيلو در آن مصاحبه كليدواژه‌هايي نظير «افرادي كه براي يك مشت دلار استقلال را ترك كردند»، «جلسه مخفيانه در تيم ملي زماني كه افشين قطبي هدايت تيم ملي را برعهده داشت»، «به مشكل خوردن با امير قلعه‌نويي و مجيد جلالي» و «اخراج شدن شبانه از اردوي تيم ملي توسط علي دايي» به كار برد كه همگي به جواد نكونام اشاره داشت. يكي از كارشناسان حقوقي در اين رابطه مي‌گويد نيازي نيست براي شكايت به دليل توهين و افترا حتما نامي از شخص برده شود و اگر شاكي بتواند ثابت كند كه منظور او بوده، كفايت مي‌كند. كما اينكه نكونام هم از همين طريق به نتيجه رسيده است. اين كارشناس حقوقي تاكيد مي‌كند كه در صورت شكايت خود بازپرس هم وظيفه دارد در اين مورد تحقيق كند تا متوجه شود آيا اشاره‌ها به شخص شاكي منتهي مي‌شود يا نه؟ در مورد پست فرهاد مجيدي هم با توجه به متن پست و استفاده از هشتگ فوتبال پاك شكي نيست كه مخاطب جواد نكونام است و احتمالا در روزهاي آينده كاپيتان نكو كه دست به شكايتش هم بد نيست، پرونده‌اي عليه سرمربي استقلال به جريان خواهد انداخت. روز گذشته در خبرها آمده بود كه سيدعلي داور بازي فولاد- استقلال از فرهاد مجيدي به كميته اخلاق شكايت كرده است.

 

فوتبال يا جنگ سرد؟

مساله‌اي كه فارغ از مجيدي و در سطحي بالاتر مي‌توان به آن پرداخت، اظهارات رمزي برخي فوتبالي‌هاست. در سال‌هاي گذشته اصطلاح «دست‌هاي پشت پرده» به كرات توسط اهالي فوتبال مطرح شده است. بيشتر هم بعد از استعمال اين اصطلاح تهديد به افشاگري كرده‌اند اما در عمل چيزي برملا نشده است. به نظر مي‌رسد چنين تهديدهايي در فضاي فوتبال يك جور گروكشي است و هدفش از بين بردن فساد در فوتبال نيست. زير پست اينستاگرامي فرهاد مجيدي نزديك به 42 هزار كامنت تا زمان نگارش اين گزارش درج شده است كه در بسياري از آنها از مجيدي درخواست شده كه حرفش را صريح و واضح بزند. البته ‌اين مطالبه‌اي است كه از اكثر اهالي فوتبال در چند سال اخير درخواست شده. اينكه عده‌اي بيايند و بدون استفاده از استعاره و شعرواره حرف‌شان را مستقيم بزنند تا شايد ريشه فساد كه همه مي‌دانند در فوتبال وجود دارد خشكانده شود. آنچه واضح به نظر مي‌رسد اين است كه تكرار ادبيات «بگم؟ بگم؟» هيچ كمكي به قطع دست باندهاي مافيايي از فوتبال نخواهد كرد و تنها كاربردش ساكت كردن رقيب خواهد بود. انگار كه يك جنگ اطلاعاتي بين اهالي فوتبال در جريان است؛ چيزي شبيه به دوران جنگ سرد!

 


مساله‌اي كه فارغ از مجيدي و در سطحي بالاتر مي‌توان به آن پرداخت، اظهارات رمزي برخي فوتبالي‌هاست. در سال‌هاي گذشته اصطلاح «دست‌هاي پشت پرده» به كرات توسط اهالي فوتبال مطرح شده است. بيشتر هم بعد از استعمال اين اصطلاح تهديد به افشاگري كرده‌اند اما در عمل چيزي برملا نشده است. به نظر مي‌رسد چنين تهديدهايي در فضاي فوتبال يك جور گروكشي است و هدفش از بين بردن فساد در فوتبال نيست. زير پست اينستاگرامي فرهاد مجيدي نزديك به 42 هزار كامنت تا زمان نگارش اين گزارش درج شده است كه در بسياري از آنها از مجيدي درخواست شده كه حرفش را صريح و واضح بزند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون