• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4680 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۰ تير

مشاور سياسي رييس‌جمهوري از مقام خود كناره‌گيري كرد

3 ‌نقطه يك استعفا

روزگاري سفير ايران در ايتاليا و بلژيك و اتحاديه اروپا بود و روزگاري مشاور سياسي سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات اما عصر احمدي‌نژاد كه فرا رسيد همچون بسياري از اصلاح‌طلبان، سرنوشتي جز خانه‌نشيني پيدا نكرد تا اينكه با روي كار آمدن دولت حسن روحاني به عنوان اولين گزينه ايران براي پذيرش مقام نمايندگي جمهوري اسلامي در سازمان ملل معرفي شد ولي واشنگتن به اتهام «دست داشتن در گروگان‌گيري كارمندان سفارت امريكا» از صدور ويزا براي او خودداري كرد. در ادامه تكذيب‌هاي حميدرضا ابوطالبي و دولت تدبير و اميد هم كارساز نشد تا در نهايت او از حضور در سازمان ملل متحد باز بماند و با حكم محمد نهاونديان، رييس‌دفتر وقت رييس‌جمهوري به عنوان «معاون سياسي دفتر رييس‌جمهوري» مشغول فعاليت  شود.
حضور ابوطالبي در معاونت سياسي دفتر رييس‌جمهوري تا بيست‌ودوم آبان‌ماه 96 ادامه يافت ولي باتوجه به حضور محمود واعظي در دفتر رييس‌جمهوري و پذيرش مسووليت اين نهاد از جانب او، ابوطالبي كم‌كم به حاشيه رانده شد تا اينكه در نهايت جاي خود را به «مجيد تخت‌روانچي» داد و خود با حكم حسن روحاني به عنوان «مشاور سياسي» او مشغول فعاليت شد. ابوطالبي به‌ لحاظ گرايش سياسي و نوع مواجهه‌اش با مسائل سياست داخل و خارج جمهوري اسلامي نزديكي‌هاي غير قابل‌انكاري به اصلاح‌طلبان دارد؛ از اين‌رو تغيير رويكردها در دولت دوازدهم به‌ويژه در ارتباط با مسائل سياسي سبب شد تا از او، نقش كليدي و فعاليت‌هايش در دولت، تنها نامي در توييتر و رسانه‌ها باقي بماند؛ برخلاف حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهوري كه بعضا در جايگاه سخنگوي دولت نيز قرار مي‌گيرد.
دفاع از مذاكره
خوي اصلاح‌طلبانه ابوطالبي سبب شد تا او 4 روز پيش در صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي توييتر به تحليل وضعيت سياست خارجي ايران پرداخته و در شرايطي از «اصل مذاكره» دفاع كند كه گفته‌هاي مقامات دولتي جمهوري اسلامي چندان با او همسو نبود. او در توييترش 8 دليل براي مذاكره ذكر كرد؛ به ويژه آنكه «‏مذاكره تنها راه تامين دائمي منافع ملي است»، «مذاكره جهت تعامل متوازن است حتي براي به ‌كارگيري سپر و نيزه هم بايد به مذاكره باور داشت»، «مذاكره، ارتباطي به اينكه طرف مقابل كيست، ندارد؛ اين نادرست‌ترين برداشت از خود مذاكره است» و «بدون پذيرش اصل مذاكره، هيچ راهي براي خروج دائمي از بحران‌ها وجود ندارد.»
استعفاي  نابهنگام
پس از اين توييت ابوطالبي ديگر حضور خبرسازي در شبكه اجتماعي توييتر نداشت تا اينكه روز گذشته در شرايطي كه شايد كمتر كسي پيش‌بيني مي‌كرد، بدون‌ ذكر هرگونه دليلي با قرار دادن «سه نقطه» انتهاي توييت مختصر و مفيدش اعلام كرد كه از مقام خود به عنوان مشاور رييس‌جمهوري استعفا داده است. اينكه استعفاي او مستقيما به دفاعش از اصل مذاكره بدون‌ توجه به آنكه طرف مقابل كيست، بستگي دارد يا خير؛ مشخص نيست ولي آنچه عيان  است، خداحافظي يكي ديگر از اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار دولت دوازدهم با حسن روحاني و كابينه‌اش است. خداحافظي‌اي كه در شرايطي صورت مي‌گيرد كه شيخ اعتدال چه از درون و چه از بيرون با شديدترين فشارها مواجه است؛ فشارهايي كه اگر روزگاري سياسي بود حالا رنگ و بوي اقتصادي و فرهنگي هم گرفته تا سال پاياني دولت روحاني، مصداق سخت‌سالي باشد و بس.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون