• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4680 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۰ تير

ايميدرو به‌مناسبت روز صنعت و معدن گزارش مي‌دهد

توسعه با رويكرد محروميت زدايي؛ اشتغالزايي مستقيم ايميدرو براي 4100 نفر در سال 99

سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)
در راستاي وظايف تعيين شده ذيل سياست‌هاي كلان كشور، امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته با راهبري بخش معدن و صنايع معدني، 2.2 ميليارد دلار طرح را با مشاركت بخش خصوصي در مدار توليد قرار مي‌دهد كه زمينه ساز ايجاد 4 هزار شغل مستقيم در نقاط مختلف كشور به‌ويژه مناطق محروم خواهد شد. اين اقدامات در‌حالي صورت مي‌گيرد كه كاهش وابستگي به نفت، انتظارات از نقش‌آفريني اين حوزه در اقتصاد ملي را بالا برده است. در اين ميان ايميدرو سياست‌هاي جديد خود را برمبناي كاهش ارزبري و توسعه بومي‌سازي قرار داده است.علاوه بر هدفگذاري افزايش سهم معدن و صنايع معدني در توليد ناخالص داخلي و صادرات، «رونق اشتغال» ازجمله عواملي محسوب مي‌شود كه بيش از پيش نياز امروز كشور است. بيش از 90‌درصد معادن كشور، در شعاع 20 كيلومتري روستاها قرار دارد. در اين راستا ايميدرو برنامه توسعه متوازن و محروميت‌زدايي در مناطق غير‌برخوردار (با تعريف طرح‌هاي توسعه اي) كه يكي از مقوله‌هاي مهم كشور محسوب مي‌شود را به همراه شركت‌هاي معدن و صنايع معدني اجرايي كرده است.

ارزآوري و افزايش سهم اقتصاد معدن در صادرات غيرنفتي

از سوي ديگر قابليت ارز آوري و توسعه صادرات غير‌نفتي يكي ديگر از رويكردهاي كلان دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ايميدرو به‌شمار مي‌رود و در اين زمينه سهم ارزش بخش معدن و صنايع معدني از صادرات غير‌نفتي از 20‌درصد به 33‌درصد افزايش يافته است.اين جهش صادراتي موجب شده تا اين حوزه اثرگذار در اقتصاد، قابليت تامين نيازهاي بخش گسترده‌اي از صنايع داخلي و كمك به استقلال صنعتي كشور را داشته باشد. اين مهم در سايه افزايش حضور بخش خصوصي در اقتصاد ملي كه ذيل برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور آمده است، به عنوان يك اصل در ايميدرو موردتوجه است كه مشاركت اين سازمان و بخش خصوصي در بسياري از پروژه‌ها گواه اين مدعاست.

بهره‌برداري از 3.2 ميليارد دلار طرح در سال 98

عملكرد كلان ايميدرو در توسعه و تكميل طرح‌هاي بخش معدن و صنايع معدني موجب شد تا در سال 98، حدود 3.2 ميليارد دلار طرح به بهره‌برداري برسد. اين دستاورد در‌حالي محقق شد كه كشور در وضعيت تحريم‌هاي بي‌سابقه قرار دارد.

اشتغالزايي 4100 نفر در سال 99

افتتاح 2.2 ميليارد دلار طرح در سال99 با اشتغال مستقيم 4100 نفر و 15 هزار نفر به‌طور غير‌مستقيم هدفگذاري شده است. همچنين علاوه بر هدفگذاري فوق، ايميدرو به عنوان يك سازمان توسعه‌اي بستر كمك به افتتاح يك ميليارد دلار طرح بخش خصوصي در سال99 را فراهم خواهد كرد. ايميدرو همچنين
در راستاي استراتژي توانمندسازي، از 108 شهرستان كمتر توسعه‌يافته كشورمان، در 82 شهرستان سرمايه‌گذاري كرده است كه 44‌درصد شهرستان‌هاي كمتر توسعه‌يافته كشور را شامل مي‌شود.

توسعه اكتشافات؛ تضميني براي جهش توليد

در حوزه اكتشاف، ايميدرو فعاليت‌هاي اكتشافي در 41 ناحيه كمتر توسعه‌يافته را مورد‌توجه قرار داد كه 82‌درصد شهرستان‌هاي كمترتوسعه‌يافته كشور را پوشش داده است. تا پايان نيمه نخست سال ۹۷، ايميدرو ۲۵۰ هزار كيلومتر مربع كار اكتشافي انجام داده بود اما از نيمه دوم ۹۷ تا پايان سال ۹۸، معادل ۴۰۰ هزار كيلومتر مربع به پهنه‌هاي اكتشافي افزوده شد. در حال حاضر كل مساحت اكتشافي ايميدرو و شركت‌هاي زير‌مجموعه 650 هزار كيلومتر مربع (65 درصد مساحت قابل اكتشاف كشور) است. ايميدرو، علاوه بر اين، به سبب نيازهاي كشور به مواد معدني، اكتشافات عمقي را در دستور كار قرار داده است.

احياي معادن كوچك و متوسط با مشاركت بخش خصوصي

طرح فعالسازي معادن كوچك و متوسط در نقاط مختلف كشور، با هدف فعال‌سازي معادن بخش خصوصي كه به دليل شرايط داخلي يا بين‌المللي نيمه فعال يا تعطيل شده‌اند، از آذر ماه سال 97 تعريف و در سال 98 با راهبري ايميدرو و توسط شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران (از زيرمجموعه‌هاي ايميدرو)‌ عملياتي شد. معادن كوچك و متوسط به دليل گستردگي (98‌درصد از تعداد كل معادن كشور)، اشتغالزايي (85 ‌درصد از سهم اشتغال معادن كشور) و توليد (65‌درصد از سهم توليدات معدني كشور) داراي اهميت هستند و مي‌توانند در ايجاد اشتغال پايدار در بخش معدن و توسعه متوازن كشور نقش بسيار مهمي ايفا كنند. با اجراي اين طرح تا پايان سال گذشته، 146معدن در مناطق كمتر توسعه‌يافته احيا شده است. در ادامه اجراي برنامه‌هاي مرتبط با فعال‌سازي اين‌گونه معادن، احياي 200 معدن و احداث 25 واحد فرآوري در سال 99 هدفگذاري شده است. عملكرد تا ارديبهشت 99 نيز نشان مي‌دهد كه بررسي 2183 معدن در قالب 375 پروژه انجام و اقدام كلينيكي روي 1058 معدن عملياتي شده است.

رشد توليد با مديريت ارزي بنگاه‌هاي بزرگ معدني و صنايع معدني توسط ايميدرو

آمارها حاكي است ميزان توليد محصولاتي همچون شمش طلا، آهن اسفنجي، محصولات فولادي، شمش فولاد، كنسانتره آهن و كاتد مس در شركت‌هاي بزرگ، طي سال 98 نسبت به سال 97 رشد داشته است. اين گزارش مي‌افزايد، به‌رغم محدوديت‌هاي حاكم در داخل كشور (تحريم‌هاي بي‌سابقه) و جهان (بيماري كرونا)‌ طي 2 ماهه امسال همچنان توليد شركت‌هاي بزرگ ادامه دارد و خانواده معدن و صنايع معدني محدوديت‌ها را به فرصت تبديل كرده‌اند. افزايش سرمايه شركت‌ها باتوجه به نياز مالي شركت‌هاي بزرگ در تعريف طرح‌هاي توسعه‌اي، ايميدرو استراتژي افزايش سرمايه شركت‌ها از محل سود انباشته را از سال گذشته كليد زد و امسال هم شركت‌هايي همچون مباركه، مس، گل‌گهر، چادرملو و... اين راهبرد را عملياتي خواهند كرد. اين رويكرد به منظور تكميل راه‌اندازي طرح‌هاي توسعه‌اي شركت‌ها و با هدف «جهش توليد» اجرا مي‌شود. بر اين اساس امسال مباركه و مس هر كدام 10000 ميليارد تومان، گل‌گهر 5200 ميليارد تومان، چادرملو 1200 ميليارد تومان و خوزستان 1300 ميليارد تومان افزايش سرمايه خواهند داشت.

برنامه رشد توليد انواع محصولات در سال 99

اهداف مورد‌توجه در سال «جهش توليد » گوياي اين است كه توليد انواع محصولات در سال 99 نسبت به سال 98‌ روندي افزايشي خواهد داشت، به‌طوري كه شمش آلومينيوم 90‌درصد، دانه‌بندي سنگ آهن 31‌درصد، استخراج سنگ‌آهن 19‌درصد، شمش طلا 17‌درصد، آهن اسفنجي 13درصد و كاتد مس 12درصد رشد خواهد داشت.

اولين‌ها در ايميدرو

برنامه توليد الكترود گرافيتي به ميزان 15 هزار تن براي نخستين‌بار در كشور، بهينه‌سازي صنعت سنگ‌هاي قيمتي و نيمه‌قيمتي و سنگ‌هاي تزييني با تشكيل كارگروه توسعه‌اي اين صنعت در ايميدرو، افزايش استخراج مس به ميزان 7 ميليون تن و افزايش استخراج سرب و روي به ميزان 32 هزار تن در سال جاري صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازي نخستين بازارچه تخصصي سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي

نخستين بازارچه سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي با حدود هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت و ۱۸ غرفه خرداد ماه امسال با حضور خداداد غريب‌پور، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ارگ جهان‌نماي شهر اصفهان افتتاح شد. علاوه بر ارگ جهان‌نما
۸۰ غرفه نيز در سراي گوهر واقع در ميدان امام (ع) به اين موضوع اختصاص يافته است. قرار است بازارچه سنگ‌هاي قيمتي و نيمه‌قيمتي در 5 نقطه از كشور احداث شود كه ۲ نقطه از آن در اصفهان است.از سوي ديگر تفاهمنامه همكاري بين ايميدرو و استانداري خراسان‌رضوي به منظور ايجاد بازارچه سنگ‌هاي قيمتي و نيمه‌قيمتي در مشهد امضا شده است. از اهداف اين سند علاوه بر شكل‌گيري بازارچه سنگ‌هاي قيمتي و نيمه‌قيمتي در مشهد، مي‌توان به تشويق فعالان بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري و هم‌افزايي و تسهيل ورود گوهر‌سنگ‌ها از افغانستان با فعال كردن پايانه مرزي دوغارون اشاره كرد.

صادرات و برنامه‌ريزي 3.5 ميليارد دلاري

برنامه سال 99 در بخش صادرات اين حوزه نيز نشان مي‌دهد كه صادرات 3.5 ميليارد دلاري شركت‌هاي زير‌مجموعه ايميدرو رقم خواهد خورد كه حاكي از رشد 9درصدي برنامه نسبت به عملكرد سال 98 دارد. بومي‌سازي و توسعه ساخت داخل ايميدرو از ابتداي سال، استراتژي بومي‌سازي و توسعه ساخت داخل را ابلاغ، اهداف عملياتي آن را از شركت‌هاي زيرمجموعه دريافت كرده و پايش اين استراتژي را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار داده است. به عنوان نمونه شركت‌هاي بزرگ، بومي‌سازي 1000 قطعه در سال جاري را هدفگذاري كرده‌اند.

از حفظ سود شركت‌ها جهت توسعه تا ارايه تسهيلات از طريق صندوق سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي معدني

بهبود مديريت شركت‌ها و نقش ايميدرو در حفظ سود شركت‌ها جهت توسعه، حمايت از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي از طريق افزايش سرمايه صندوق بيمه معدني و صنايع معدني، ايجاد زيرساخت‌هاي مورد‌نياز توسعه بخش معدن و صنايع معدني و پرداخت بي‌سابقه مطالبات و ديون دولت از ديگر اقدامات توسعه‌اي ايميدرو به شمار مي‌رود كه اجراي اين برنامه‌ها به منظور دستيابي به اهداف، همچنان ادامه دارد. ديون و تعهدات ايميدرو از سال 89 تاكنون به دولت شامل حقوق دولتي، سود سهام دولت، ماليات، عوارض و‌... به ميزان بيش از 4400 ميليارد تومان به خزانه پرداخت و تسويه شده است. پژوهش، توسعه و بومي‌سازي فناوري و ساخت داخل نيز با تمركز بر تعريف همكاري‌هاي دوجانبه با دانشگاه‌هاي مطرح كشور و همچنين حمايت از ايده‌هاي ارزش‌آفريني كه پاسخگوي عرصه توليد در اين صنعت باشد، در اهداف توسعه‌اي ايميدرو گنجانده شده است. ايميدرو جشنواره ايده‌هاي ارزش‌آفرين با نام اينوماين2 (INNOMINE) را با همكاري معاونت فناوري رياست‌جمهوري (و صندوق نوآوري و شكوفايي) و دانشگاه تهران در بهمن ماه سال 98 برگزار كرد. در اين جشنواره تعداد شركت‌هاي ثبت‌نام‌كننده و ايده‌هاي ارسال شده، با جهش نسبت به سال قبل به 380 مورد رسيد. 15 ايده برتر اين حوزه نيز در پايان اين رويداد معرفي شدند. ايميدرو «هم‌آفريني ارزش» را در همكاري با مراكز علمي و تحقيقاتي پيگيري مي‌كند. امسال برگزاري اينوماين 3 در دستور كار اين سازمان قرار دارد.

ايفاي نقش مسووليت اجتماعي

ايميدرو و شركت‌هاي معدني و صنايع معدني در جديدترين اقدام انسان‌دوستانه، 200 ميليارد تومان كمك بلاعوض به بحران كرونا اختصاص دادند تا اين حوزه طلايه‌دار ايفاي نقش مسووليت اجتماعي در بين حوزه‌هاي مختلف اقتصادي باشد.

ماموريت ايميدرو

ايميدرو تا سال 1404، سازماني توسعه‌دهنده، تقويت‌كننده، يكپارچه‌كننده، تسهيلگر و توانمندساز شبكه معادن و صنايع معدني خواهد بود كه با همراهي شركت‌هاي اين بخش مي‌كوشد تا در رشد توليد، صادرات، اشتغال و... نقش توسعه‌اي خود را ايفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون