• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4686 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۷ تير

هيات ۷ نفره هيات رييسه مجلس معتقدند زنان بايد خانه‌داري كنند

زنان در حاشيه

«زن بايد بچه‌داري كند و به امورات خانه رسيدگي كند»؛ سميه محمودي، نماينده اصولگراي شهرضا و دهاقان در مجلس يازدهم مي‌گويد: اين پاسخ هيات 7 نفره متشكل از اعضاي هيات‌رييسه مجلس پس از بررسي درخواست زنان نماينده براي حضور در هيات رييسه كميسيون‌هاست. موضوعي كه اگرچه اولين‌بار نيست با آن مواجهيم، ولي طرح آن از جانب يكي از نمايندگان مجلس اصولگراي يازدهم، بازتابي گسترده داشت. صحبت‌هاي سميه محمودي كه ابتدا از سوي خبرگزاري ايرنا منتشر و پس از آن  با تغييراتي همراه شد اما چنان در فضاي مجازي چرخيد كه ديگر كسي متوجه تغييرات اعمال شده از سوي خبرگزاري جمهوري اسلامي نشد. 
پيام منتقل شده بود؛ جلوگيري از حضور زنان در هيات رييسه به همان بهانه‌اي كه طول سال‌هاي گذشته زنان را از به‌ كارگيري در مناصب رياستي دور نگه داشته است. به همين دليل هم طول يازده دور مجلس، ‌جز مجلس ششم كه سهيلا جلودارزاده و شهربانو اماني توانستند در هيات‌رييسه حضور پيدا كنند، زنان شانسي براي حضور در هيات رييسه مجلس را نداشته‌اند. حتي در مجلس دهم كه با ۱۷ نماينده زن، ركورددار حضور زنان در ساختمان سبز بهارستان است، باز نوبت به حضور زنان در هيات رييسه نرسيد و تلاش‌هاي فراكسيون اميد كه با معرفي چند نفري از زنان به عنوان كانديداي هيات رييسه، هر بار به در بسته خورد. اگرچه سميه محمودي مي‌گويد كه «در مجلس از ظرفيت زنان در تركيب هيات رييسه مجلس و كميسيون‌ها استفاده نمي‌شود يا كارمندان زن حتي نمي‌توانند در آزمون دبيري كميسيون‌ها شركت كنند» اما موضوع به حاشيه راندن زنان  فقط به «خانه  ملت» محدود  نيست. 
اين 4 دهه، ۱۲ دولت روي كار آمده و تنها يك زن به عنوان وزير مشغول به كار شده؛ مرضيه وحيددستجردي كه دور دوم رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد به عنوان وزير بهداشت در كابينه حضور داشت. اما وقتي نوبت به حضور زنان در كابينه يازدهم و دوازدهم به رياست حسن روحاني رسيد، آقاي رييس‌جمهوري تنها به گفتن «دلم مي‌خواست 3 وزير زن داشته باشيم اما نشد» بسنده كرد تا سهم زنان از حضور در كابينه، نه وزارت كه تنها گرفتن كرسي‌هاي معاونت رياست‌جمهوري باشد. اگرچه آنها كه همواره زنان را به حاشيه رانده‌اند، بنيان خانواده را دستاويزي براي پيشبرد اهداف‌شان مي‌كنند، اما سميه محمودي معتقد است كه اين‌گونه اظهارنظرها خلاف سياست‌هاي تشكيل، تحكيم و تعالي خانواده است كه رهبري بر آن تاكيد فراوان داشتند، چراكه كه به‌ گفته او، باعث مي‌شود زن احساس كند داشتن فرزند باعث دوري او از اجتماع خواهد شد و درپي آن بنيان خانواده هم تضعيف مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون