• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4686 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۷ تير

رونمايي از استراتژي انتخاباتي جديد جمهوريخواهان

ترامپ نه افسرده شده نه كنار مي‌كشد

محمدحسين لطف‌الهي

نظرسنجي‌هايي كه پيشتازي رقيب دموكرات رييس‌جمهور امريكا را پيش‌بيني كرده‌اند بر خلاف تصورات، نه تنها دونالد ترامپ را نااميد نكرده كه سبب شده او بيش از هميشه تلاش كند اين عقب‌ماندگي را جبران كرده تا براي دومين دوره نيز بر صندلي رياست‌جمهوري ايالات متحده بنشيند؛ تلاشي كه مي‌تواند در فرصت باقيمانده تا انتخابات، همه‌چيز را به نفع ترامپ تغيير داده و جو بايدن را كه اين روزها بيش از هميشه خود را نزديك به صندلي رياست‌جمهوري مي‌بيند، ناكام بگذارد.

در روزهاي گذشته و پس از انتشار مجموعه‌اي از نظرسنجي‌هاي انتخاباتي كه حكايت از برتري قاطع جو بايدن در برابر دونالد ترامپ داشت و رييس‌جمهور امريكا را حتي در برخي پايگاه‌هاي دايمي جمهوريخواهان و همچنين ايالت‌هايي كه به «ميدان نبرد» معروفند بازنده نشان مي‌داد، فاكس‌نيوز در گزارشي مدعي شد وضعيت روحي دونالد ترامپ مساعد نيست و حتي احتمال كناره‌گيري او از انتخابات رياست‌جمهوري در صورت تداوم اين شرايط نيز وجود دارد. فاكس‌نيوز كه شبكه خبري محبوب دونالد ترامپ است اين ادعا را با استناد به منابع مطلع در حزب جمهوريخواه گزارش داد و نوشت كه اين حزب با توجه به نتايج ضعيف ترامپ در نظرسنجي‌ها نگران انتخاب مجدد او در انتخابات ماه نوامبر است. يكي از جمهوريخواهان كه خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با فاكس‌نيوز گفته بود: «هنوز زود است در اين مورد اظهارنظر شود، اما شما مي‌توانيد سناريوي كناره‌گيري را هم در نظر بگيريد.» اين فرد در ادامه افزود: «من اين سخنان را شنيده‌ام اما شك دارم كه درست باشد.» او همچنين گفت كه اطمينان دارد اگر ترامپ به اين نتيجه برسد كه پيروز نخواهد شد، از دور رقابت‌ها كنار خواهد رفت. در اين راستا چارلز گاسپارينو، مجري فاكس‌نيوز در يك توييت نوشت: عوامل اجرايي جمهوريخواهان براي اولين‌بار احتمال كناره‌گيري ترامپ از انتخابات را زمزمه مي‌كنند. او در ادامه توييت خود تصريح كرد: آنها مي‌گويند اگر ترامپ همين گونه ادامه دهد و در نظرسنجي‌ها ضعيف ظاهر شود، وي از رقابت‌ها كنار خواهد رفت. با اين حال يك گزارش جديد از آسوشيتدپرس نشان مي‌دهد نه تنها گمانه‌زني فاكس‌نيوز صحت نداشته كه حتي مي‌تواند يك فريب براي دموكرات‌ها باشد.
آسوشيتدپرس گزارش مي‌دهد كه در هفته اخير تعدادي از اعضاي كابينه ترامپ با سفر به ايالت‌هايي كه به ميدان نبرد معروف هستند، تلاش كرده‌اند تا جايگاه ترامپ را ميان افكار عمومي اين ايالت‌ها بهبود بخشند.  به نوشته اين خبرگزاري، سوني پرودو وزير كشاورزي امريكا به بهانه حضور در يك فستيوال توت فرنگي به فلوريداي مركزي سفر و تلاش كرده با تشريح محتويات بسته تجاري جديد دولت، رضايت مردم و به خصوص كشاورزان منطقه را جلب كند. مايك پمپئو وزير امور خارجه ايالات متحده با سفر به فلوريداي جنوبي و با حضور در يك ميزگرد به دفاع از سياست‌هاي دولت امريكا در عرصه بين‌المللي پرداخت و اين سياست‌ها را گامي به سوي «دوباره بزرگ كردن امريكا» توصيف كرد. اندرو ويلر، رييس آژانس حفاظت از محيط زيست امريكا نيز در توري كه در دو ايالت ويسكانسين و ميشيگان برگزار كرده، تلاش‌هاي دولت ترامپ در راستاي پاكسازي و لايروبي درياچه‌هاي بزرگ اين مناطق برشمرده است.
علاوه بر اينها، يك هفته قبل ديويد برنارد وزير كشور امريكا به همراه تعدادي از مشاورينش و همچنين دونالد ترامپ جونيور عازم داكوتاي جنوبي شدند تا در مراسمي انتخاباتي، سر و ساماني به وضعيت كمپين انتخاباتي ترامپ در اين مناطق بدهند. اين ايالت‌ها از اين رو مورد توجه كمپين انتخاباتي ترامپ قرار گرفته‌اند كه به رغم پيروزي او در سال 2016 و كسب آراي بسيار بالا در اين مناطق، اكنون نظرسنجي‌ها حاكي از پيشتازي جو بايدن است و اين نگراني وجود دارد مناطقي كه در انتخابات گذشته پيروزي ترامپ را در انتخابات رقم زدند حالا زمينه‌ساز پيروزي رقيبش شوند.

 نظرسنجي‌ها چه مي‌گويند؟
در هفته اخير نتايج دو نظرسنجي ملي منتشر شده كه يكي از سوي دانشگاه آلاباما و ديگري از سوي نشريه اكونوميست برگزار شده است. در نظرسنجي دانشگاه آلاباما پيش‌بيني شده است كه جوزف بايدن، كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در نهايت مي‌تواند با كسب 351 راي الكترال و 52.4 درصد از آراي مردمي در انتخابات پيروز شود. اين نظرسنجي همچنين مي‌گويد در پايان رقابت‌هاي انتخاباتي ترامپ خواهد توانست 43.4 درصد آراي مردمي و 186 راي الكترال را به دست آورد. براي كانديداهاي مستقل نيز راي 4.3 درصدي پيش‌بيني شده است.
در نظرسنجي نشريه اكونوميست نيز بر شانس بالاي پيروزي بايدن تاكيد شده است. در مدلسازي آماري اين نشريه، بايدن هم انتخابات مردمي، هم آراي الكترال را با اختلاف برنده مي‌شود. در اين تحقيقات مشخص شده است كه بايدن احتمالا ۸۹ درصد شانس پيروزي دارد و شانس ترامپ براي پيروزي تنها ۱۱ درصد است. مدل اكونوميست در واقع بازه زماني سوم مارس تا سي‌ام ژوئن را بررسي كرده و به تفكيك شانس پيروزي بايدن و ترامپ را مشخص كرده است. به عنوان مثال در اين مدل در تاريخ سوم مارس بايدن توان كسب ۲۷۱ راي الكترال را داشت و ترامپ ۲۶۹. در تاريخ ۹ مارس، اما هر دو در رقم ۲۶۹ مساوي هستند. اما از ۲۲ مارس مدام فاصله بين بايدن و ترامپ زياد مي‌شود و احتمال پيروزي پيرمرد دموكرات‌ها به‌طور پيوسته بالاتر مي‌رود؛ به‌گونه‌اي‌كه در بيستم آوريل فاصله آراي الكترال احتمالي بين آنها ۸۰ مي‌شود. در اين روز احتمال كسب آراي بايدن به ۳۰۹ راي الكترال و ترامپ به ۲۲۹ مي‌رسد. اما نقطه اوج اين اختلافات به تاريخ سي‌ام ژوئن مي‌رسد. در اين روز آراي الكترال بايدن به ۳۴۳ و دونالد ترامپ به ۱۹۵ مي‌رسد. براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري هر نامزدي كه به ۲۷۰ راي الكترال برسد، مي‌تواند به كاخ سفيد راه يابد. به نوشته مجله اكونوميست، سيستم آراي الكترال اين شانس را در سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ داد تا جمع آراي مناطق روستايي را با ورود به كاخ سفيد ببيند. اين در حالي است كه آراي مردمي هيلاري كلينتون در آن سال بالاتر از دونالد ترامپ بود.
به نظر مي‌رسد با توجه به غيرقطعي بودن نتايج نظرسنجي‌ها و همچنين نزديك بودن آراي دو كانديدا در ايالات‌هايي كه ميدان نبرد خوانده مي‌شوند، اين شانس براي ترامپ وجود دارد كه در چند ماهه باقي مانده تا زمان برگزاري انتخابات نتيجه رقابت را تغيير دهد. از اقدامات اخير دولت ترامپ چنين برمي‌آيد كه آنها نه تنها خود را بازنده نمي‌دانند كه با انتخاب يك استراتژي امتحان پس داده و موثر تلاش دارند در ايالت‌هاي كليدي پيروزي را از آن خود كنند تا در نهايت با كسب دست كم 270 راي الكترال، ترامپ بتواند حتي با مجموع آراي مردمي كمتر دوباره به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون