• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4693 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير

اولين مواجهه مجلس و دولت پس از توصيه‌هاي رهبري در صحن كميسيون‌ها رقم خورد

ميهماني مرداني از «پاستور» در «بهارستان»

گروه سياسي

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از يكي، دو هفته طولاني حالا و بعد از بيانات عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي از قرار معلوم در تلاشند تا نوع روابط خود با دولتي‌ها را تغيير دهند و چنانكه محمدباقر قاليباف در ديدار آنلاين نمايندگان مجلس با رهبري گفت، تلاش خود را براي هم‌افزايي با دولتي‌ها به ‌منظور حل و فصل مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم كه اين روزها به اوج خود رسيده و نارضايتي‌هاي موجود در جامعه را از عملكرد مجموعه حاكميت دوچندان كرده است، انجام مي‌دهد. نارضايتي‌هايي كه شايد در روزهاي آتي موجبات همراهي بيشتر قواي سه‌گانه را براي حل و فصل مسائل اقتصادي فراهم آورد. اين ميان به نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس قصد دارند تا عملكرد بهتري از خود به نمايش بگذارند، چنانكه يكشنبه شب و دوشنبه صبح كميسيون‌هاي مجلس جلسات پرترافيكي را با حضور وزرا و مسوولان دولتي برگزار كردند.

نشست اقتصادي با ظريف

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي كه اين روزها به ‌واسطه اقداماتش در قامت رييس دستگاه ديپلماسي ايران با انتقادات تند و تيز اصولگرايان مجلس يازدهمي مواجه شده، يكشنبه شب برخلاف روال معمول به‌ جاي حضور در كميسيون امنيت ملي به كميسيون صنايع و معادن رفت تا احتمالا درباره كاركردهاي دستگاه زير نظرش در حوزه اقتصادي و تسهيل روابط صنعتگران سخن بگويد. او پس از پايان نشست با حضور در جمع خبرنگاران در اظهاراتي به مباحث مطروحه در ديدارش با اعضاي كميسيون صنايع و معادن پرداخت و اظهار كرد: «پس از استماع نظرات و پيشنهادات نمايندگان مقرر شد، كميته مشتركي بين بخش اقتصادي وزارت امور خارجه با مسووليت معاونت اقتصادي وزارتخانه و كميسيون صنايع و معادن به‌ منظور توسعه صادرات تشكيل شود تا بتوان مسيرهاي كمك به صادرات غيرنفتي را توسعه داد و موانع را از پيش‌ رو برداشت.»

نشست نظامي با حاتمي

اين ميان امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي به كميسيون امنيت ملي رفت تا در شرايطي توضيحاتي را درباره آخرين وضعيت ايران در منطقه و جهان ارايه كند كه اقدامات ايالات متحده امريكا براي جلوگيري از لغو تحريم‌هاي تسليحاتي جمهوري اسلامي در سازمان ملل متحد تشديد شده است. حاتمي پس از پايان اين نشست در اظهاراتي كه خبرگزاري خانه ملت آن را منتشر كرده با اشاره به اين مهم گفته است: «دولتمردان امريكا براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي تلاش مي‌كنند اما موفق نخواهند شد. ما از ابتداي انقلاب در شرايط تحريم كار كرديم و تحريم‌ها هيچ تاثيري روي پيشرفت‌هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران نداشته است. با توجه به اينكه درخواست دولت امريكا براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي زياده‌خواهانه و مغرضانه است، كشورهاي دنيا در مقابل اين درخواست كوتاه نمي‌آيند و با امريكا همراهي نخواهند كرد. در چنين شرايطي دولتمردان امريكا موفق به تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه جمهوري اسلامي ايران در شوراي امنيت نخواهد شد.»

 

بررسي «مسكن» با اسلامي

محمد اسلامي نيز كه اين روزها به ‌واسطه آشفتگي روزافزون در حوزه مسكن و افزايش افسارگسيخته اجاره‌بها از سوي افكار عمومي تحت فشار قرار گرفته، روز گذشته به كميسيون عمران مجلس رفت و چنانكه سخنگوي اين كميسيون به ايسنا گفته، توضيحاتي را درباره اين مساله ارايه كرده است. از قرار معلوم در جريان اين نشست 6 نفر از نمايندگان پرسش‌هايي را خطاب به اسلامي مطرح كرده‌اند و وزير راه و شهرسازي هم به اين پرسش‌ها پاسخ داده است. سخنگوي كميسيون عمران همچنين گفته كه «كميسيون عمران در حال بررسي طرح مربوط به ساماندهي بازار مسكن است. اين طرح از حساسيت بالايي برخوردار است. كميسيون قصد داشت در اين هفته اين طرح را نهايي و به صحن مجلس ارايه دهد، اما هنوز مباحثي در خصوص تعيين منابع مالي اين طرح مطرح است و ما قصد نداريم با عجله اين طرح را تصويب كنيم.» در همين راستا روز گذشته كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي به‌ تصويب كليات طرح دوفوريتي افزايش ماليات بر خانه‌هاي خالي پرداخت و وزير كار و رفاه اجتماعي و وزير نفت نيز به ترتيب با حضور در كميسيون‌هاي اجتماعي و انرژي به سوالات نمايندگان پاسخ داده‌اند.

 

فيلترينگ، اولويت فرهنگي‌ها

اين ميان اما نكته قابل توجه شايد دغدغه اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي باشد. اعضاي اين كميسيون كه عمدتا نزديكي‌ها و وابستگي‌هاي غيرقابل انكاري به جبهه پايداري دارند، روز گذشته در شرايطي سراغ فضاي مجازي رفتند كه آشفتگي‌هاي اقتصادي ايران آنقدر هست كه فرصت براي رسيدگي به فضاي مجازي و البته فيلتر آن نباشد ولي با اين حال اعضاي اين كميسيون در جريان نشست اخيرشان به بررسي اين موضوع پرداختند و سخنگوي كميسيون فرهنگي نيز در اين زمينه گفت كه «كميسيون فرهنگي براي اينكه اولين لبيك را به فرمايشات اخير رهبري داده باشد، موضوع بسيار مهم فضاي مجازي را در نشست امروز (ديروز) با حضور دستگاه‌هاي مربوطه با بررسي فعاليت‌هاي انجام شده بررسي كرد.» حجت‌الاسلام نصيرايي، نماينده عضو جبهه پايداري فردوس و طبس در مجلس يازدهم همچنين گفته است: «در اين نشست به‌طور مفصل در مورد فضاي مجازي بحث و گفت‌وگو و گزارش مفصلي در مورد ابعاد محتوا و مسائل فني آن ارايه شد؛ همچنين نمايندگان نظرات و پيشنهادات خود را در مورد گزارش ارايه كردند.» پيشنهادها و نظرهايي كه باتوجه به اكثريت نمايندگان نزديك به پايداري‌ها در كميسيون فرهنگي، احتمالا چندان به ‌نفع تداوم فعاليت شبكه‌هاي اجتماعي به ‌شكل كنوني نخواهد بود.

 


دلجويي پارلمان

«خائن»، «دروغگو»، «غرب‌زده» و... همه و همه كليدواژه‌هايي است كه نمايندگان يازدهمين دوره مجلس  در قبال مسوولان و وزراي دولتي به‌ويژه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه   به كار بردند؛ كليدواژه‌هايي كه يكي پس از ديگري با انتقادات گسترده ناظران و شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد تا جايي كه رسانه‌هاي اصولگرا از خبرگزاري‌هاي فارس و تسنيم گرفته تا روزنامه‌هاي جوان و فرهيختگان را بر آن داشت تا در گزارش‌ها و يادداشت‌هاي گوناگون، هشدارهايي را به پارلمان‌يازدهمي‌ها نسبت به عواقب تندروي‌هاي‌شان بدهند؛ هشدارهايي كه پس از اظهارات  رهبري در ديدار آنلاين با نمايندگان تكميل شد و حالا كار به جايي رسيده كه اهالي ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان را به دلجويي از مسوولان دولتي واداشته است. باتوجه به نوع رفتارهاي صورت‌گرفته و تنش‌ها و جنجال‌هاي ايجاد شده در جريان بررسي مسائل و مباحث حوزه ديپلماسي و سياست خارجي، طبيعتا هدف اول اين دلجويي‌ها رييس دستگاه ديپلماسي بود. در همين راستا فداحسين مالكي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اظهاراتي كه خبرگزاري برنا آن را منتشر كرده، از دلجويي اين كميسيون كه رياستش برعهده مجتبي ذوالنوري است، از وزير امور خارجه خبر داده و گفته كه «نبايد به وزرا توهيني صورت گيرد. قطعا بعد از بيانات رهبري رفتار نمايندگان  با دولت تغيير مي‌كند و طبق گفته رهبري عمل خواهيم كرد. در اوايل هفته كه ظريف در جلسه كميسيون امنيت ملي حضور يافت با او صحبت و دلجويي شد و جلسه خوبي بود. توهين و حركت‌هاي احساسي زيبنده مجلس نيست و مجلس نبايد به چنين موضوعاتي ورود كند.»  نكته قابل‌توجه آنكه كميسيون امنيت ملي درحالي به دلجويي از ظريف پرداخته كه رييس اين كميسيون پشت‌پرده ماجراي تهيه طرح استيضاح و عدم‌كفايت حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري در مجلس است، طرحي كه البته به نظر مي‌رسد با نهي رهبري و تاكيد ايشان بر ادامه كار دولت‌ها تا آخرين روز عملا از دستوركار مجلس خارج شده باشد. اين ميان علي خضريان، نماينده عضو جبهه پايداري تهران در مجلس نيز   در انتقاد از اقدامات نمايندگان، خواستار عدم تكرار آن شده و به ايرنا گفته است: «عموم مجلس احترام وزرايي كه مهمان خانه ملت بودند را حفظ كردند و كساني كه اين كار را نكرده‌اند به فرموده رهبر معظم انقلاب دچار گناه شده  و حرام شرعي انجام داده‌اند كه ان‌شاء‌الله توبه مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون