• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4693 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير

چين و اتحاديه اروپا در سالروز توافق هسته‌اي بر لزوم تداوم آن تاكيد كردند

حمايت از برجام با صدور بيانيه

گروه ديپلماسي

 

ازماندگان در توافق هسته‌اي با ايران به مناسبت پنجمين سالروز حصول اين توافق با صدور بيانيه ياد و خاطره اين دستاورد ديپلماتيك را گرامي داشتند! توافقي tكه به‌رغم اجراي بند به بند آن توسط ايران با خروج ايالات‌متحده از آن گرفتار جزر و مد شد و امروز با اقدام متقابل ايران در برابر بدعهدي‌هاي 
سه كشور اروپايي و ايالات‌متحده در وضعيت اغما قرار دارد. در حالي كه سه كشور اروپايي در ماه ژانويه مكانيسم حل و فصل اختلاف در برجام را كليد زده و آن را مشمول قاعده «تمديد نامحدود» كردند، ايران همچنان مي‌گويد توپ در زمين اروپاست اما اين تهران بوده كه براي نخستين‌بار مكانيسم حل و فصل اختلاف را در پاسخ به بدعهدي‌هاي طرف مقابل فعال كرده و تا كاهش جزيي تعهدات هم پيش برده است. برجام در حالي به پنجمين سالروز خود رسيد كه پس از قطعنامه اخير شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران، بسياري پرونده كشورمان را در چند قدمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي‌دانند. 
روز گذشته جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به مناسبت سالگرد امضاي توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 بيانيه صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: در پنجمين سالگرد توافق جامع برنامه اقدام مشترك (برجام)، حفظ توافق مهم‌تر از هميشه است. برجام در 14 جولاي 2015 به نتيجه رسيد و با اتفاق آراي شوراي امنيت سازمان ملل مورد حمايت همه‌جانبه قرار گرفت. اين يك دستاورد چندجانبه تاريخي براي منع تكثير سلاح‌هاي اتمي و كمك به امنيت جهاني و منطقه‌اي است. برجام به عنوان تنها ابزار براي اطمينان از برنامه هسته‌اي ايران باقي مي‌ماند. اين توافق دربر دارنده تعهدات هسته‌اي ايران در ازاي تعليق تحريم‌ها توسط جامعه بين‌المللي و تسهيل روابط تجاري و اقتصادي ايران است كه بايد عملي شود. همچنين نظارت و راستي‌آزمايي بي‌سابقه‌اي را توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فراهم كرده است كه من از تداوم اقدامات موثر، حرفه‌اي و فني آژانس تقدير مي‌كنم. اجراي همه تعهدات در چارچوب برجام براي همه طرف‌ها حياتي است. متاسفانه ايالات‌متحده در ماه مه 2018 تصميم گرفت از برجام خارج شود و از آن زمان در هيچ‌يك از نشست‌ها و فعاليت‌ها مشاركت نكرده است. باقي طرف‌هاي برجام به كار جمعي براي رفع نگراني‌ها در ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران و همچنين تاثير گسترده خروج امريكا از توافق و بازگرداندن تحريم‌ها ادامه خواهند داد. به عنوان هماهنگ‌كننده كميسيون مشترك برجام، من هر كاري كه ممكن باشد را با ديگر طرف‌ها و جامعه بين‌المللي انجام خواهم داد تا برجام حفظ شود. ما نبايد تصور كنيم كه فرصت ديگري به وجود خواهد آمد تا برنامه هسته‌اي ايران را به شيوه جامع كنوني حل و فصل كند. 

چين: امريكا دست به نقض آشكار قطعنامه 2231 زد
«هوآ چونيينگ» سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز در پنجمين سالروز امضاي برجام با صدور بيانيه‌اي، بر حفظ و اجراي برجام تاكيد كرد. او در ابتداي بيانيه خود ضمن تاكيد بر موضع چين درخصوص حفظ برجام گفت: «14 جولاي 
(24 تير ماه)، پنجمين سالروز امضاي برجام است. در تاريخ هفتم ژوئن (18 خرداد ماه)، «وانگ يي» مشاور امور خارجه و وزير امور خارجه چين نامه‌اي به دبيركل سازمان ملل و رييس دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ارسال كرد و موضع چين درخصوص مساله هسته‌اي ايران را تشريح كرد. امروز تمايل دارم تا از اين مناسبت براي تاكيد بر حمايت جدي چين از برجام بهره جويم.»
اين ديپلمات چيني درخصوص تاثيرات مثبت برجام براي صلح و ثبات منطقه و جهان گفت: «پنج سال پيش، گروه 1+5 (چين، روسيه، فرانسه، آلمان، بريتانيا و ايالات‌متحده امريكا)، اتحاديه اروپا و ايران به توافق تاريخي در وين درخصوص برجام دست يافتند. قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل نيز اين برآيند مهم ديپلماسي چندجانبه را مورد تاييد قرار داد و برجام به عنصر كليدي نظام بين‌المللي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي تبديل شد كه اين يك عامل مهم و مثبت در حفظ صلح و ثبات منطقه‌اي و جهان و اقدام خوبي در رفع مسائل مهم منطقه‌اي از طريق رويكرد چندچانبه محسوب مي‌شد.»
سخنگوي وزارت امور خارجه چين در ادامه درخصوص نقش واشنگتن در تضعيف اين توافق هسته‌اي توضيح داد: «متاسفانه، ايالات‌متحده در سال‌هاي اخير، از (سياست) يكجانبه‌گرايي حمايت كرده است و با ناديده گرفتن تعهدات بين‌المللي خود، از معاهدات سازمان‌ها خارج مي‌شود. اين كشور در ماه مه‌ (ارديبهشت) 2018 از برجام خارج شد و به هر طريقي مانع از اجراي اين توافق توسط ديگر اعضا شده است. چنين نقض آشكار قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به تداوم تنش‌ها درخصوص موضوع هسته‌اي ايران منجر شده است.»
او در بخش بعدي بيانيه خود به تلاش‌هاي ايالات‌متحده براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران اشاره كرد و ضمن انتقاد از آن گفت: «در حال حاضر، امريكا تلاش دارد تا از طريق اعمال فشار براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي شوراي امنيت عليه ايران و تهديد به فعال‌سازي بازگرداندن سريع ساز و كار تحريم‌ها (مكانيسم ماشه) بيش از اين برجام را تضعيف كند.» هوآ چونيينگ سپس با اشاره به اين موارد بر موضع چين درخصوص برجام تاكيد كرد و گفت: «چين معتقد است كه حفظ و اجراي برجام شيوه درست و مناسبي براي حل موضوع هسته‌اي ايران است. ايران درنتيجه فشار حداكثري ايالات‌متحده، در حال كاهش تعهداتش (در قبال برجام) است. طرفين برجام بايد با تقويت گفت‌وگو رايزني در چارچوب كميسيون مشترك، به شيوه‌اي گام به گام و متقابل به دنبال راه‌حلي براي حل اختلاف نظرات باشند و توازن حقوق و تعهدات ذيل برجام را احيا كنند.» به گزارش فارس، او اين‌گونه ادامه داد: «طرفين بايد گفت‌وگو و همكاري بين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران را به منظور حل مناسب و هرچه سريع‌تر مسائل پادماني تقويت كنند و در عين حال جامعه بين‌الملل بايد به‌طور مشترك با اعمال فشار ايالات‌متحده به شوراي امنيت براي تمديد يا بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران مخالفت كرده و امريكا را ترغيب كنند كه به مسير صحيح مطابقت با برجام و قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل بازگردد.»
او ضمن تاكيد بر لزوم حفظ صلح و ثبات در غرب آسيا گفت: «درخصوص مساله هسته‌اي ايران، هدف ثابت و قاطعانه چين، حفظ نظام بين‌المللي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و صلح و ثبات در خاورميانه و حمايت از چندجانبه‌گرايي، اقتدار سازمان ملل و نظم بين‌المللي براساس قوانين بين‌المللي است. در جريان مذاكره درخصوص برجام، چين فعالانه مذاكرات صلح را تقويت كرد و پيشنهاد خود را در لحظه‌اي حساس مطرح و سهم به‌موقع و مناسبي در حصول اين توافق ايفا كرد. در اجراي اين توافق نيز چين به شيوه‌اي مسوولانه به تعهدات خود عمل كرده است و تبديل رآكتور آب سنگين اراك را با پيشرفتي مثبت هدايت كرد كه اين يك نكته برجسته و مهم است. چين صرف‌نظر از چگونگي تحولات اوضاع بين‌المللي، هميشه اقدامات درست را انجام خواهد داد و با ديگر طرفين برجام همكاري خواهد كرد تا به پيشبرد راه‌حل سياسي و ديپلماتيك مساله هسته‌اي ايران ادامه دهند. در عين حال، ما كاملا از حقوق و منافع قانوني خود محافظت خواهيم كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون