• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4693 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير

جامعه بين‌الملل خواستار خويشتن‌داري و گفت ‌و گو ميان ايروان و باكو شد

نگراني از تشديد درگيري‌ها در قره ‌باغ

تشديد درگيري‌هاي مرزي ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان وارد فاز نگران‌كننده‌اي شده است و در همين راستا بسياري از ناظران از افزايش تنش‌ها ميان اين دو كشور ابراز نگراني كرده‌اند. به گزارش تابناك، وزارت دفاع آذربايجان روز ‌سه‌شنبه اعلام كرد كه در پي افزايش تنش‌ها با ارمنستان دو مقام ارشد ارتش اين كشور كشته شدند. بنا به بيانيه اين وزارتخانه، ژنرال «پولاد قاسموف» و سرهنگ «ايلگار ميرزايف» در پي تيراندازي از سوي ارتش ارمنستان در منطقه مرزي تووز كشته شدند. 
«كريم ولي‌اف» معاون وزير دفاع آذربايجان به خبرنگاران گفت: در شب ۱۴جولاي(دوشنبه) درگيري‌هاي شديد در منطقه تووز ادامه يافت. ما با رقيب در درگيري شديد بوديم. حدود ۱۰۰ نيروي رقيب (شكست خوردند) و مقدار قابل توجهي تجهيزات نظامي و اشياي مهم (آنها) از بين رفتند. او در ادامه گفت: ارتش آذربايجان هم متحمل خسارت شد. سرلشكر «پولاد گاشيموف» و سرهنگ «ايلگار ميرزايف»  قهرمانانه در نبردهاي صبح جان باختند.  بنابر گزارش خبرگزاري روسي «اسپوتنيك» سازمان پيمان امنيت جمعي در خصوص تنش‌ها در مرز ارمنستان  و آذربايجان ابراز نگراني جدي كرده و خواستار آتش‌بس فوري شده است.
رسانه‌ها روز يكشنبه از درگيري مرزي ميان ارمنستان و آذربايجان خبر دادند كه تلفاتي را نيز به همراه داشت. وزارت دفاع آذربايجان اعلام كرد كه آتش‌بس در منطقه تووز در مرز آذربايجان و ارمنستان نقض شده و طي درگيري ايجادشده، تلفاتي در ميان نيروهاي دو طرف حاصل شده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها در اين درگيري دست‌كم دو نيروي نظامي آذربايجان كشته و ۵ نفر ديگر مجروح شدند. وزارت دفاع آذربايجان روز دوشنبه نيز اعلام كرد يگان‌هاي ارتش اين كشور با حملات دقيق توپخانه و خمپاره‌اي يك سنگر و تاسيسات نظامي ارمنستان را ويران كردند. «استفان دوژاريچ» سخنگوي دبيركل سازمان ملل دوشنبه شب از ارمنستان و جمهوري آذربايجان خواست درگيري‌هاي مرزي را متوقف كنند و به  دنبال كاهش تنش  باشند. سخنگوي «آنتونيو گوترش» با انتشار بيانيه‌اي در اين زمينه از ايروان و باكو خواست فورا به جنگ خاتمه دهند و از طرفين درگير خواست هر چه سريع‌تر گام‌هايي در مسير تنش‌زدايي بردارند و از اقدامات تحريك‌آميز خودداري كنند. سازمان ملل متحد همچنين در اين بيانيه، حمايت كامل خود را از تلاش‌هاي سازمان همكاري و امنيت اروپا(OSCE) در زمينه شناسايي شرايط به عنوان يك موقعيت خطرناك و تلاش‌ها براي يك روند صلح‌آميز از طريق مذاكرات براي حل و فصل بحران ناگورنو- قره باغ اعلام كرد.
وزارت خارجه روسيه هم روز دوشنبه نسبت به درگيري تازه نيروهاي جمهوري آذربايجان و ارمنستان ابراز نگراني كرد. در بيانيه منتشر شده وزارت خارجه روسيه در اين باره آمده است: «روسيه نگراني جدي خود درباره وخيم‌تر شدن اوضاع در مرز ارمنستان و آذربايجان را ابراز مي‌كند. طبق اطلاعات دريافتي، تنش‌ها ادامه دارد و طرفين عليه هم از يگان‌هاي توپخانه استفاده مي‌كنند و اين درگيري كشته‌ و زخمي بر جاي گذاشته است.»
بيانيه وزارت خارجه روسيه بلافاصله پس از اظهارات «نيكل پاشينيان» رييس‌جمهور ارمنستان به ميان آمد. پاشينيان در نشست فوق‌العاده دولت اين كشور «الهام علي‌اف» رييس‌جمهور آذربايجان را مسوول پيامدهاي تنش‌هاي مرزي اخير برشمرد. او همچنين از جانبداري دولت تركيه از باكو در اين مساله انتقاد كرد. 

درخواست روسيه براي آتش‌ بس فوري
وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه «سرگئي لاوروف» رييس دستگاه ديپلماسي اين كشور روز دوشنبه در جريان مكالمات تلفني جداگانه‌اي با وزراي امور خارجه ارمنستان و جمهوري آذربايجان با آنها درباره وضعيت به وجود آمده در مرز مشترك اين دو كشور صحبت كرده و از طرفين درگيري خواست تا فورا آتش‌بس اعلام كنند. بر اساس اين اطلاعات در اين گفت‌وگوي تلفني وخامت اوضاع در مرز ارمنستان و آذربايجان مورد بررسي قرار گرفت و سرگئي لاوروف از طرفين خواست تا فورا درگيري‌ها را متوقف كرده و با توجه به تعهدات خود همچنين پيشنهادات نمايندگان روسيه، ايالات متحده و فرانسه به عنوان روساي مشترك گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا و نماينده ويژه اين سازمان، خويشتن‌داري كرده و از تشديد اوضاع جلوگيري كنند. وزير خارجه روسيه تاكيد كرد كه مسكو هم براساس وظايف ملي و هم به عنوان بخشي از رياست مشترك گروه مينسك سازمان امنيت و همكاري اروپا همچنان به اجراي نقش ميانجي‌گري خود براي حل و فصل اختلافات بين ايروان و باكو ادامه خواهد داد.
در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است كه طرف روسي همچنين بر اهميت اين مساله تاكيد كردند كه تمامي اعضاي گروه مينسك بايد در ارزيابي وضعيت فعلي و جلوگيري از اظهارات و اقداماتي كه مي‌تواند باعث افزايش بيشتر تنش موجود شود، برخورد مسوولانه‌اي داشته باشند. علاوه بر اين روز دوشنبه سپهبد «اونيك گاسپاريان» رييس ستاد  كل نيروهاي مسلح ارمنستان در محل سفارت روسيه حضور يافته و با «سرگئي كوپيركين» سفير روسيه و «آندري گريشوك» مستشار نظامي اين كشور در ايروان ديدار و گفت‌وگو  كرد. در اين  نشست علاوه بر تشريح  وضعيت كنوني در مرز ارمنستان و آذربايجان، همكاري‌هاي دفاعي دوجانبه نيز مورد بررسي قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون