• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4693 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير

مدارس با سه سناريو از 15 شهريور بازگشايي مي‌شوند

آموزش به شيوه قرمز، زرد و سفيد

گروه اجتماعي

زمان قطعي براي آغاز سال آينده تحصيلي 15 شهريور ماه تعيين شده است. مدارس كه ماه‌ها به شيوه غيرحضوري به كارشان ادامه دادند حالا بايد براي سال آينده تحصيلي آماده شوند. سالي كه مدارس در آن بر مبناي ميزان شيوع كرونا در استان و منطقه‌شان فعاليت خواهند كرد؛ بسته به اينكه در منطقه قرمز باشند، زرد يا سفيد. 

«ما سه سناريو را طراحي كرده‌ايم و با هر وضعيتي كه پيش بيايد اين سناريوها را از ۱۵شهريور پياده مي‌كنيم. يكي از اين سناريوها اين است كه شرايط سفيد باشد كه تقريبا غيرمحتمل‌ترين شرايطي است كه قابل پيش‌بيني است كه در اين صورت سال تحصيلي با حضور دانش‌آموزان در مدارس آغاز مي‌شود.» وزير آموزش و پرورش مي‌گويد كه بدون مشكل و به تعبيري سفيد بودن شرايط در كشور غيرمحتمل‌ترين امكان قابل پيش‌بيني است. رضوان حكيم‌زاده، معاون ابتدايي وزير چند روز قبل توضيح داده بود كه «مناطق سفيد مناطق عشايري و روستايي كم‌جمعيت خواهند بود كه تعداد دانش‌آموزان يك‌رقمي است و امكان رعايت فاصله اجتماعي در اين مدارس و كلاس‌ها وجود دارد.» و اين يعني آموزش و پرورش بايد خودش را براي دو گزينه ديگر آماده كند. محسن حاجي‌ميرزايي در پاسخ به مهر توضيح داده است: ‌«سناريوي دوم كه محتمل‌تر است اين است كه با شرايط زرد روبرو شويم كه در اين صورت مي‌توانيم حضور دانش‌آموزان در مدارس را داشته باشيم اما با رعايت پروتكل‌هاي دقيق بهداشتي و تعداد كنترل‌شده دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس و رعايت كامل فاصله فيزيكي از همين رو تعطيلي پنجشنبه مدارس را لغو كرديم تا بتوانيم مدارس را در اين شرايط به صورت زوج و فرد ميان تعداد دانش‌آموزان كلاس تقسيم كنيم. دانش‌آموزاني كه روزهاي زوج در مدارس حضور دارند در روزهاي فرد مي‌توانند به صورت غيرحضوري به تكاليف‌شان برسند، يا از آموزش‌هاي غير حضوري بهره بگيرند.» سناريوي سومي كه وزير توضيح داده است در واقع ادامه روندي است كه در ماه‌هاي گذشته مدارس و دانش‌آموزان شاهدش بودند: «در شرايطي كه ما اجازه نداشته باشيم در مقاطعي از سال تحصيلي، حضور دانش‌آموزان سر كلاس را داشته باشيم، سناريوي سوم را اجرا مي‌كنيم كه آموزش كاملا مجازي است. حال ممكن است اين مقاطع يك ماه يا يك هفته باشد، يا در برخي مناطق اين محدوديت گذاشته شود و در منطقه ديگر محدوديتي نباشد. آمادگي داريم در وضعيت‌هاي مختلف در مناطق مختلف طبق اين سناريوها اقدام كنيم.»
در همين نقطه دو دغدغه را مي‌توان در مورد شروع سال تحصيلي آينده و در مناطقي كه وضعيت آنها قرمز باشد مطرح كرد؛ دغدغه‌هايي كه از دل تجربه آموزش از راه دور دانش‌آموزان از اسفند 98 تا پايان سال تحصيلي درآمده‌اند. كيفيت تدريس و يادگيري در شرايط آموزش از راه دور به چه شكل خواهد بود؟ تكليف دانش‌آموزان در مناطق حاشيه، روستايي يا كساني كه به دليل وضعيت اقتصادي دسترسي به ابزار و وسايل اتصال به اينترنت و شركت در كلاس‌هاي مجازي را ندارند چه مي‌شود؟ در اين چند ماه رسانه‌ها بارها در مورد دانش‌آموزان در مناطق يا خانواده‌هاي كمتربرخوردار گزارش منتشر كردند و بسياري از كارشناسان حوزه آموزش نسبت به تعميق شكاف در عدالت آموزشي هشدار دادند. حاجي ميرزايي مي‌گويد: «ما متعهد هستيم آموزش را به همه دانش‌آموزان ارايه دهيم چه به فضاي مجازي دسترسي داشته باشند و چه نداشته باشند. ما نمي‌خواهيم هيچ خانواده‌اي را به زحمت بيندازيم كه در اين شرايط بحران اقتصادي گوشي هوشمندي تهيه كند. بنابراين جايي كه بتوانيم آموزش حضوري بدهيم اين كار را مي‌كنيم. از راهبران آموزشي، بستر تلويزيون و راديو، بسته‌هاي آموزشي و… استفاده مي‌كنيم. به تك تك مديران گفته‌ايم هر مدير بايد برنامه پوشش همه دانش‌آموزانش را با توجه به شرايط دانش‌آموز به‌طور مشخص تا ۱۵ شهريور مشخص كند و به ما بگويد كه به‌طور مثال از ۵۰۰ دانش‌آموزي كه در مدرسه دارد، براي كدام تعداد چگونه مي‌خواهد آموزش آنها را پيگيري كند.» او در مورد كيفيت آموزش از راه دور هم گفته است كه با در نظر گرفتن نمونه‌اي مانند امتحانات نهايي پايه دوازدهم، اطلاعات آموزش و پرورش نشان مي‌دهد كه تعداد شركت‌كننده‌ها تفاوت معناداري با سال قبل ندارد و حتي متوسط نمرات ۳۰ تا ۴۰ صدم درصد ارتقا داشته است.
آغاز ثبت‌نام در شرايط هشدار اميد آموزش و پرورش اين است كه در بهترين حالت سال آينده تحصيلي در شرايط زرد شروع شود و ادامه پيدا كند. اين اميد در حالي است كه روند ثبت‌نام دانش‌آموزان براي سال تحصيلي پيش ‌رو در شرايطي صورت مي‌گيرد كه 12 استان كشور در شرايط قرمز به سر مي‌برند و 13 استان در وضعيت هشدار و در اين ميان استاندار تهران با توجه به رو به وخامت گذاشتن شرايط اين استان تعطيلي يك هفته‌اي برخي مشاغل و ممنوعيت تجمعات در مراسم مختلف را اعلام كرده است. روز گذشته مسعود ثقفي، رييس اداره روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد كه فعاليت اداري مدارس تعطيل نيست و ثبت‌نام و هدايت تحصيلي دانش‌آموزان پايه نهم و فعاليت پايگاه‌هاي سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان در آموزش و پرورش انجام مي‌شوند. ثقفي در جلسه مجازي با خبرنگاران گفت: «همه دانش‌آموزان و اولياي محترم بدانند فعاليت‌هايي كه روزهاي دوشنبه و چهارشنبه در مدارس اتفاق مي‌افتد، فعاليت‌هاي اداري است و ادارات هم مشمول اين تعطيلي اعلام‌شده نيستند. نيروهاي اداري مدرسه اقدام به ثبت‌نام، اقدام به هدايت تحصيلي و انجام فعاليت مراكز سنجش نوآموزان خواهند كرد. بنابراين، آن تعطيلي كه اعلام شده مشمول اين دسته از فعاليت‌هاي آموزش و پرورش نيست و تاكيد مي‌كنم كه آزمون سمپاد نيز برگزار خواهد شد.»
نگراني والدين از همين آغاز ثبت‌نام شروع شده است؛ نگراني مداومي كه در دوران كرونا وجود داشته و تنها اميد اين است كه از 15 شهريور، كنترل شرايط تا اندازه‌اي باشد كه بتوانند دغدغه كمتري نسبت به حضور زوج و فرد فرزندان در مدارس داشته باشند. با اين حال روز گذشته حكيم‌زاده اعلام كرد كه والدين براي تهيه عكس پرسنلي دانش‌آموزان در اين شرايط لازم نيست دست به اقدام بزنند. حكيم‌زاده به ايلنا گفت: «طبق بخشنامه‌اي كه امروز (سه‌شنبه) به امضا رسيد، بنا شد كه مدارس در اين خصوص سختگيري نداشته باشند؛ به تعبير ديگر جهت جلوگيري از شيوع هرچه بيشتر كرونا در كشور و كاهش نگراني والدين براي تهيه عكس‌هاي پرسنلي فرزندان و حضور در عكاسي‌ها، اعلام مي‌كنيم كه اين مورد مي‌تواند طي سال نيز انجام شود؛ از اين رو از مدارس مي‌خواهيم در زمينه ارايه عكس‌هاي پرسنلي دانش‌آموزان با تاخير و طي سال با آنها مساعدت كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون