• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4693 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۵ تير

توقف جنگ‌ها و تقويت برادري

محمود فاضلي

 پاپ فرانسيس يك‌بار ديگر از آتش‌بس فوري جهاني براي برقراري صلح و امنيت حمايت كرد و از تلاش‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در جهت تحقق آتش‌بس جهاني براي كمك به مقابله با بيماري همه‌گير كرونا قدرداني كرد. پاپ خطاب به مردم در ميدان «سنت پيتر» درخواست شوراي امنيت براي آتش‌بس فوري جهاني كه صلح و امنيت را به منظور تامين كمك‌هاي بشردوستانه بسيار ضروري برقرار مي‌كند، مورد تحسين قرار داد. پاپ اميدوار است چشم‌انداز شوراي امنيت، نخستين قدم جسورانه براي آينده صلح باشد. به باور پاپ، درخواست براي آتش‌بس فوري در سطح جهان كه اجازه مي‌دهد امنيت و صلح لازم براي تامين كمك‌هاي انسان‌دوستانه فراهم شود، قابل تقدير است و اميدوارم قطعنامه شوراي امنيت، يك گام مهم و ابتدايي براي دستيابي به آينده آرام و همراه با صلح باشد.
واتيكان به عنوان مهم‌ترين مركز مسيحيان جهان در ماه‌هاي اخير در چند نوبت نگراني خود را در مورد اقدامات احتمالي يك جانبه كه مي‌تواند هرچه بيشتر مسير صلح ميان اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها و همچنين وضعيت حساس خاورميانه را به خطر بيندازد، ابراز داشت. به باور واتيكان، اسراييل و فلسطين حق دارند در مرزهاي شناخته‌شده بين‌المللي در صلح زندگي كنند و از طرفين درخواست مي‌كند براساس قطعنامه‌هاي مربوط به سازمان ملل، اقداماتي به منظور بازگرداندن اعتماد متقابل است، صورت بگيرد. به‌طوري‌كه شجاعانه نسبت به گفت‌وگوها و مخالفت با درگيري‌ها توافق حاصل شده و (طرفين) به دنبال بازگشايي مسير مذاكره مستقيم باشند. پاپ در نيايش خود براي صلح در سرزمين مقدس خواستار آري گفتن به گفت‌وگو و مخالفت با خشونت، آري گفتن به مذاكره و مخالفت با خصومت‌ها، آري گفتن به پيروي از توافق‌ها و مخالفت با اقدامات تحريك‌آميز و آري گفتن به صداقت و مخالفت با دورويي (نفاق) شد.
واتيكان خواستار احترام به قوانين بين‌المللي و قطعنامه‌هاي سازمان ملل است و آن را عنصري ضروري براي دو ملتي است كه بايد در كنار هم و در دو كشور با مرزهاي شناخته‌شده بين‌المللي، براساس شرايط قبل از سال 1967 زندگي كنند. مقر مقدس با دقت مسائلي را كه مي‌تواند گفت‌وگوها را به مخاطره بيندازد، دنبال مي‌كند و اميدوار است كه اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها بتوانند به زودي امكان مذاكره مستقيم و توافق با كمك جامعه بين‌المللي را باهم مجددا پيدا كنند، به‌طوري كه در نهايت، «صلح» در سرزمين مقدس حاكم شود. سرزميني كه مورد عشق و علاقه يهوديان، مسيحيان و مسلمانان است. رهبر كاتوليك‌هاي جهان سرمايه‌گذاري در فرهنگ را موجب كم‌رنگ شدن كينه و كدورت و رشد و شكوفايي مي‌داند.
پاپ حتي خواستار دعا براي «آينده سوريه و كشورهاي منطقه» شده تا اوضاع غمبار مردم سوريه و همسايگان، به‌ويژه لبنان بهبود يابد. لبناني كه درگير بحران‌هاي جدي اجتماعي- سياسي و اقتصادي است كه ويروس كرونا نيز باعث سخت‌تر شدن اوضاع آن شده است. پاپ تاكيد دارد به كودكان گرسنه و اينكه غذا ندارند، بينديشيد. از مسوولان ملتمسانه مي‌خواهم تا در جهت برقراري صلح، توانمند باشند. پاپ از همگان دعوت كرده است براي مردم يمن، به ويژه براي كودكان كه از بحران جدي بشري رنج مي‌برند، دعا كنند.
پاپ همچنين اخيرا در تماس با احمد الطيب، شيخ‌الازهر به بررسي تلاش‌هاي مشترك براي حمايت از صلح جهاني، توقف جنگ‌ها و تقويت برادري انساني پرداخته است. طرفين توافق كردند به درخواست‌هاي همبستگي جهاني براي كاهش رنج‌هاي متضرران اپيدمي كرونا ادامه دهند.
پاتريارك‌هاي افتخاري (بازنشسته) كليساهاي كاتوليك، انجيلي و لوتران بيت‌المقدس، با انتشار بيانيه مشتركي اعلام كردند كه بايد به درگيري اسراييلي -  فلسطيني خاتمه داد تا سرانجام بتوان با آشتي و صلح در اين منطقه زندگي كنند. در نبود عدالت، سرزمين خدا از همه كليساها، دولت‌ها و افراد خوش نيت دعوت مي‌كند تا تلاش كنند تا اين فاجعه پايان يابد. راه‌حل اين درگيري سال‌ها پيش مشخص شد و آن، قطعنامه‌هاي سازمان ملل است. اكثريت كشورها، اسراييل و كشور فلسطين را به رسميت مي‌شناسند تا دو كشور در كنار يكديگر در صلح زندگي كنند.
رهبر مسيحيان كاتوليك جهان چندي پيش در اظهاراتي كنايه‌آميز به طرح به اصطلاح صلح «معامله قرن» دونالد ترامپ نسبت به مطرح كردن «راه‌حل‌هاي ناعادلانه» براي درگيري اسراييل و فلسطين هشدار داده و اين راه‌حل‌ها را پيش درآمد بحران‌هاي جديد خواند. ما نمي‌توانيم درگيري حل نشده ميان اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها را با ايجاد خطر راه‌حل‌هاي ناعادلانه‌اي ناديده‌ بگيريم چرا كه پيش‌درآمد بحران‌هاي جديد هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون