• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

رييس‌جمهوري نسبت به سوءاستفاده از تريبون قواي سه‌گانه هشدار داد

كاسبان ايستادگي ملت؟!

جلسه هيات دولت به رياست حسن روحاني روز چهارشنبه برگزار شد. سخنان رييس‌جمهوري در اين نشست 3 محور مهم داشت. او در بخشي از سخنراني به توافق برجام پرداخت كه امسال ۵ سال از انعقاد آن مي‌گذرد. روحاني ضمن تشريح روند طي شده و تلاش‌ها براي مخدوش كردن اين توافق تاكيد كرد كه ايران كشوري صلح‌طلب است. او در بخش بعدي سخنانش به سال سخت دولت اشاره و اذعان كرد كه دولت دوازدهم سخت‌ترين سال پاياني همه دولت‌ها را سپري مي‌كند. روحاني در ادامه شرايط امروز كرونا در كشور را تشريح كرد. رييس‌جمهوري در پايان نيز سخنان وحدت‌بخش رهبري را يادآوري و بر تعامل و همدلي همه قوا تاكيد كرد.

ايران  منزوي  نخواهد  شد
رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه «اساس حركت ديپلماسي بر اين مبنا بود كه براي جهانيان ثابت كنيم ايران كشوري صلح‌طلب است و نشان دهيم پروژه امنيت‌سازي براي جمهوري اسلامي بي‌اساس و بي‌اعتبار است»، گفت: «از آغاز اين حركت، يك مثلث شومي با آن مخالف بودند كه اين مثلث شوم صهيونيسم، ارتجاع و تندروهاي امريكا بود. ... همه تلاش آنها در آغاز اين بود كه چنين توافقي به نتيجه نرسد... به‌طوري كه بنا بود توافق ما در آذر 93 نهايي شود اما تا تير ماه 94 اين توافق را به تاخير انداختند.» روحاني با تاكيد بر اينكه هدف تندروها اين بود كه در تاريخ شكستن توافق به گردن ايران بيفتد، گفت: «هنرمندي و هوشمندي ايران از سال 97 كه امريكا اين تعهد سياسي، اخلاقي و حقوقي را زيرپا گذاشته اين بوده كه نگذاشت اين توطئه محقق شود و تا امروز به دنيا ثابت كرده مقصر اصلي قانون‌شكنان هستند.»
همچنين رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه با انعقاد اين قرارداد همه تبليغات عليه جمهوري اسلامي بي‌اعتبار شد، چراكه به‌ گفته او فعاليت هسته‌اي ايران همواره در چارچوب مقررات بين‌المللي بوده است. علاوه بر اين روحاني اشاره كرد كه برخي سكويي درست كرده ‌بودند تا امنيت ملي ايران را به خطر بيندازند و آن سكو، فصل هفت منشور ملل متحد و قطعنامه‌هاي سازمان ملل و شوراي امنيت بود كه اين سكو نيز با اين توافق تخريب شد. روحاني در ادامه به تحريم‌هاي تسليحاتي اشاره كرد كه تا چند ماه ديگر و مبتني بر توافق برجام به پايان مي‌رسد. او ابراز اميدواري كرد كه با وجود شكست امريكا به ‌لحاظ حقوقي و بين‌المللي، كشورهاي 1+4 در اين صحنه ناموفق نباشند، كما اينكه در شوراي حكام نيز حدود 
۱۰ كشور با امريكا مخالفت كردند و 2 كشور روسيه و چين هم همراهي نكردند. رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه «ايران منزوي نشده و نخواهد شد» و گفت: «اگر هم بتوانند حركت‌هاي توسعه‌اي‌ ايران را كند كنند، متوقف نخواهد شد.»

انجام‌  وظيفه  دولت تا ساعت آخر
روحاني در بخش پاياني سخنانش به سخنراني اخير رهبري در جمع نمايندگان مجلس اشاره كرد و با يادآوري اينكه سخنان رهبري راه‌حل وحدت و انسجام است به مساله تفكيك قوا پرداخت. او تاكيد كرد كه اگرچه تفكيك و استقلال قوا در قانون اساسي گنجانده شده اما نبايد فراموش كرد كه با اين وجود سه قوه در هدف يعني خدمت به مردم مشترك هستند و استقلال قوا به معناي تعارض نيست.
رييس‌جمهوري با يادآوري اينكه تريبون دولت، مجلس و قوه قضاييه امانتي است كه مردم در اختيار كارگزاران جمهوري اسلامي گذاشته‌اند، تاكيد كرد كه نبايد از اين تريبون‌ها «به عنوان فضاي مبارزات حزبي و جناحي و انتخاباتي استفاده كنيم، مردم چنين اجازه‌اي به ما نداده‌اند.» روحاني به مقاومت مردم برابر شرايط اقتصاد تحريمي نيز اشاره كرد و آن را «ارزش بزرگ ملي» خواند كه نبايد كسي با آن «كاسبي» كند. رييس‌جمهوري در پايان نيز تاكيد كرد امروز بايد براي مقابله با مشكلات اقتصادي و شيوع بيماري حاكميت واحد را حفظ كنيم و به رهبري قول داد تا «دولت با همه توانش و با همه امكاناتش براي رسيدن به اهداف بزرگ ملي تا روز آخر و ساعت آخر با پايداري و با قدرت به وظايف خود ادامه خواهد داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون