• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

ابوالقاسم سرحدي‌زاده، وزير كار دولت ميرحسين موسوي درگذشت

چريكي با دغدغه كارگري

مرجان زهراني

نامش‌ با كار و كارگر عجين است اگرچه كارگري نكرده‌بود و مي‌گفت «من كه زنداني بودم، چه كارگري؟» اما اتفاقا بيكاري را تجربه كرده‌ بود. تجربه‌اي كه از آن با عنوان «تجربه‌اي سخت» ياد مي‌كرد. ابوالقاسم سرحدي‌زاده، وزير كار دولت ميرحسين موسوي كه زندگي پر فراز و نشيبي را از سر گذراند و ديروز ۲۴ تير پس از تحمل رنج بيماري بر اثر ايست قلبي در ۷۵ سالگي درگذشت.

 

۱۵ سال حبس، سهم او از مبارزه!

ابوالقاسم سرحدي‌زاده سال ۱۳۲۴ در تهران به دنيا آمد. در همان نوجواني و با سوداي مبارزه و انقلاب، هنوز 18سالگي را به پايان نرسانده‌بود كه به حزب ملل اسلامي پيوست. حزبي كه با نگاهي چپ‌گرايانه به محوريت و رهبري سيدمحمد كاظم موسوي بجنوردي با مشي نظامي-‌ سياسي در دهه ۴۰ تاسيس شد و سرحدي‌زاده نيز زمان كوتاهي پس از پيوستن به آن بازداشت و در دادگاه به ۱۵ سال زندان محكوم شد تا سهم او از مبارزه براي انقلاب، ساواك و زندان و شكنجه تا زمان پيروزي باشد. او پس از پيروزي انقلاب اسلامي مدتي در سپاه پاسداران مشغول به فعاليت شد و سپس به عضويت در شوراي سرپرستي و قائم‌مقام بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي درآمد. پس از آن رياست شوراي سرپرستي زندان‌ها را نيز براي مدت كوتاهي بر عهده گرفت. اما آنچه سرحدي‌زاده را در تاريخ سياسي ايران بيش از پيش ماندگار كرد، دوران مسووليت او در وزارت كار در زمان نخست‌وزيري ميرحسين موسوي بود.

 

دغدغه كار و كارگر

او فاصله سال‌هاي ۶۲ تا ۶۸ يعني مقارن با رياست‌جمهوري آيت‌الله خامنه‌اي و نخست‌وزيري ميرحسين موسوي، وزير كار و امور اجتماعي شد و دوران پرتنشي را سپري كرد. از آنجا كه انقلاب هنوز به ۱۰ سالگي هم نرسيده و كشور سال‌هاي متمادي درگير جنگ بود، دوران وزارت او مقارن با تصويب برخي قوانين مادر در اين حوزه شد. قوانيني چون قانون كار، شوراهاي اسلامي كار، بيمه بيكاري ازجمله اين قوانين بود كه منجر به تنش‌هايي ميان اين وزارتخانه و شوراي نگهبان شد. اقدامات او در اين زمينه از مسائل تاثيرگذار در تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام به منظور حل و فصل اختلافات ميان مجلس و شوراي نگهبان بود.

سرحدي‌زاده همچنين عضو هيات مركزي خانه كارگر شد و پس از آن براي فعاليت سياسي حزب اسلامي كار را تاسيس كرد و خود به عنوان اولين دبيركل انتخاب شد. او پس از فراغت از وزارت در انتخابات مجلس شركت كرد و در دوره‌هاي سوم، پنجم و ششم به پارلمان رفت. او در مجلس ششم رياست كميسيون اجتماعي را برعهده داشت اما پيش از پايان مجلس ششم به‌دليل سكته مغزي از ادامه فعاليت در مجلس بازماند. او سال ۹۵ با حكم سيدمحمد خاتمي همراه با مصطفي معين و محمد سلامتي به اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان پيوست كه البته شرايط جسمي او اجازه نمي‌داد كه حضور پررنگي داشته ‌باشد.

ابوالقاسم سرحدي‌زاده همانطور كه در بيانيه حزب اسلامي كار نيز آمده، «لحظه‌اي از تلاش براي ارتقاي زندگي كارگران ايران فروگذار نكرد» و با دغدغه زندگي طبقه فرودست و كارگر چشم از جهان فروبست. رييس‌جمهوري، معاون اول، علي لاريجاني، محمدباقر قاليباف، صادق خرازي، محسن هاشمي، محمدعلي ابطحي، هادي خامنه‌اي، محسن رهامي و تعداد ديگري از شخصيت‌هاي برجسته كشوري و احزاب درگذشت او را در پيام‌هاي جداگانه تسليت گفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون