• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

حسين كمالي، دبيركل حزب اسلامي كار:

سرحدي‌زاده نگران همه آنچه بود كه امروز اصلاح‌طلبان نگرانش هستند

حسين كمالي، دبير كل حزب اسلامي كار پس از ابوالقاسم سرحدي‌زاده اين مسووليت را برعهده گرفت و دومين نفري بود كه بر صندلي مديريتي اين حزب سياسي تكيه ‌زد. كمالي، سرحدي‌زاده را نيروي سياسي تاثيرگذاري در جامعه كار و كارگري مي‌داند كه عمر خود را صرف اين حوزه كرد و معتقد است مرد بزرگ وارسته‌اي از دست رفته كه فقدان آن به‌شدت حس خواهد شد اما رهنمودها و راه او در حزب اسلامي كار فراموش نخواهد شد. دبير كل حزب اسلامي كار مي‌گويد سرحدي‌زاده نگران بود، نگران همه آنچه امروز اصلاح‌طلبان از آن نگران هستند و در مورد آن هشدار مي‌دهند.

 

ابوالقاسم سرحدي‌زاده را به عنوان بنيانگذار حزب اسلامي كار مي‌شناسيم كه در آغاز دبير كلي آن را نيز برعهده داشت. آيا ايده اصلي تاسيس يك حزب سياسي در كنار خانه كارگر را ايشان مطرح كرد؟

ما در خانه كارگر مشغول فعاليت بوديم و در اين مجموعه صنفي مطالبات صنفي كارگران را پيگيري مي‌كرديم. به مرور به اين نتيجه رسيديم كه لازم است براي مباحث سياسي، مجموعه‌اي تاسيس كنيم كه فارغ از دغدغه‌هاي صنفي به سياست بپردازد. آقاي سرحدي‌زاده هم يكي از پيشنهاد‌دهندگان بود كه اين پيشنهاد منجر به شكل‌گيري حزب اسلامي كار شد. البته دوستان ديگري چون آقاي محجوب، خانم جلودارزاده و بسياري ديگر از همراهان خانه كارگر و دغدغه‌مند در حوزه كارگري نيز به حزب اسلامي كار كه براي فعاليت‌هاي سياسي بود، پيوستند.

پيشنهاد اوليه تاسيس حزب اسلامي كار را آقاي سرحدي‌زاده مطرح كرد؟

اين پيشنهاد حاصل يك بررسي جمعي و مبتني بر خرد جمعي بود و همه ازجمله آقاي سرحدي‌زاده، محجوب يا حتي آقاي ربيعي در شكل‌ گرفتن آن نقش داشتند.

ابوالقاسم سرحدي‌زاده را به عنوان يك نيروي سياسي فراتر از جايگاه حزبي او تاثيرگذار برآورد مي‌كنيد؟

به هر حال ايشان سياستمدار باسابقه‌اي بود كه از پيش از انقلاب نقش موثري ايفا كرد. آقاي سرحدي‌زاده پيش از انقلاب به عضويت حزب ملل اسلامي درآمد و پس از انقلاب هم به عضويت حزب جمهوري اسلامي در آمد كه نشان مي‌دهد ايشان شخصيتي بود كه به كار تشكيلاتي علاقه‌مند و پايبند بود. همين هم باعث شد كه پس از تجربه همكاري در خانه كارگر از بنيانگذاران حزب اسلامي كار باشد كه هم‌اكنون دبيركلي آن برعهده من است. به هر روي ايشان شخصيت تشكيلاتي موثري در پيش و پس از انقلاب بودند.

سرحدي‌زاده را به‌ لحاظ شخصيت فردي و سياسي در فضاي حزبي چطور مي‌ديديد؟ ايشان صرفا به‌ دليل بيماري پس از مجلس ششم هيچ كنش سياسي نداشت؟

بله، آقاي سرحدي‌زاده پس از بيماري به دليل شرايط جسمي كه داشت، محدوديت‌هاي زيادي پيدا كرد. اين محدوديت‌ها باعث شد كه در مجامع عمومي كمتر ديده شود با اين حال نقش اثرگذاري در حزب داشت. به هر حال آقاي سرحدي‌زاده مسوول بخش سياستگذاري حزب اسلامي كار بود و از همين طريق نقش موثري در تصميمات حزب به‌خصوص تصميمات انتخاباتي و سياسي داشت.

رويكرد ايشان به مسائل و مشكلات به وجود آمده در سال‌هاي اخير چگونه بود؟ توصيه يا پيشنهادي داشتند؟

آقاي سرحدي‌زاده رويكردي كاملا اصلاح‌طلبانه داشت و متعاقبا همان نگراني‌هايي را داشت كه همه اصلاح‌طلبان در چند سال اخير داشته و درمورد آن سخن گفتند. ايشان در همه زمينه‌ها به‌خصوص شرايط اقتصادي و سياسي ابراز نگراني مي‌كردند. فقدان ايشان در حزب و همچنين در جامعه كارگري بسيار احساس مي‌شود؛ چراكه حزب اسلامي كار مرد بزرگ و وارسته‌اي را از دست داد. با اين حال تلاش خواهيم كرد همراه با ساير دوستان در حزب اسلامي كار همچنان فكر و انديشه او را پيش ببريم و هرگز رهنمودهاي ايشان را در زمينه‌هاي مختلف فراموش نكنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون