• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

در پي ابتلاي ۳۰ نفر به تب كنگو و فوت ۲ نفر در سال جاري هشدار داده شد

مردم از مصرف جگر خام خودداري كنند

«بهزاد اميري» رييس اداره بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوانات وزارت بهداشت از ابتلاي ۳۰ نفر به تب كنگو و ۲ مورد فوتي از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد.
رييس اداره بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوانات وزارت بهداشت درباره بيماري تب كريمه كنگو و مشابهت‌هاي علايم آن با ويروس كرونا، به ايلنا گفت: از سال گذشته تعداد ۱۱۹ بيمار شناسايي و ۱۱ نفر به علت ابتلا به اين بيماري فوت شدند، از ابتداي سال جاري تاكنون هم ۳۰ نفر بيمار مبتلا شناسايي شده و متاسفانه ۲ نفر به علت ابتلا به بيماري CCHF و عوارض ناشي از آن در كشور فوت شدند. طي ۲۱ سال گذشته همواره استان‌ سيستان و بلوچستان بيشترين آمار ابتلا و مرگ ناشي از CCHF در كشور را داشته است، اما توجه داشته باشيد كه اين بيماري ارتباطي با كرونا ندارد و تاكنون اين موضوع به اثبات نرسيده است.
اميري در ادامه گفت: بيماري تب خونريزي‌دهنده كريمه كنگو يك بيماري ويروسي است. مخزن و ناقل ويروس CCHF در طبيعت كنه‌هاي سخت و عمدتا گونه‌اي به نام هيالوما است. اين كنه‌ها حدود ۸۰۰ روز عمر مي‌كنند و مي‌توانند ويروس را از طريق تخم به نسل بعدي‌شان انتقال دهند. زماني كه اين كنه‌ها حيوان را مورد گزش قرار مي‌دهند، ويروس را به بدن دام منتقل مي‌كنند. دام طي مدت دو هفته ناقل ويروس خواهد بود و ممكن است علامتي بروز ندهد. چنانچه طي اين مدت، دام توسط انسان بدون استفاده از وسايل حفاظت فردي و بدون رعايت نكات بهداشتي ذبح شود انسان در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار مي‌گيرد و به اين طريق احتمال انتقال بيماري به انسان وجود دارد.
بهزاد اميري در مورد روش‌هاي انتقال ويروس CCHF گفت: انسان به چند روش به ويروس CCHF آلوده مي‌شود؛ اول اينكه كنه آلوده به‌طور مستقيم انسان را مورد گزش قرار دهد و بعد تماس با ترشحات، خون و بافت بدن حيوان آلوده، له كردن كنه آلوده با دست و همين‌طور تماس با خون و ترشحات بدن انسان مبتلا به بيماري از عوامل آلوده شدن انسان خواهد بود.
رييس بيماري‌هاي واگيري بين انسان و حيوان در مورد تشابهات علايم اين بيماري با ويروس كرونا گفت: به علت همين تشابهات در ارديبهشت‌ماه امسال با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور مكاتبه كرديم كه به علت تشابه برخي علايم اوليه اين بيماري با كرونا اطلاع‌رساني لازم و ارتقاي نظام مراقبت به عمل آيد، اما اين بيماري با كرونا ارتباطي ندارد و تاكنون اين موضوع به اثبات نرسيده است.
او در ادامه بيان كرد: از علايم اين بيماري بايد به اين موضوع اشاره كرد كه تعداد زيادي از افراد علايمي از خود بروز نمي‌دهند، اما افرادي كه دچار علايم مي‌شوند، در فاز اوليه دچار تب ناگهاني، لرز، سردرد، درد عضلاني، درد عضلات شكم و كمر، گيجي، حالت تهوع، استفراغ و پرخوني مخاط مي‌شوند، در فاز حاد بيماري، فرد دچار خونريزي زير پوستي، كبودي بدن، خونريزي داخل ملتحمه چشم، خونريزي مخاط، خونريزي از مجاري بدن و در نهايت درگيري چندين ارگان بدن همچون سيستم گوارشي، ادراري و تنفسي مي‌شود كه در اين صورت ممكن است منجر به مرگ بيمار شود. اميري با اشاره به افرادي كه ممكن است بيشتر به اين بيماري مبتلا شوند نيز توضيح داد: بيشترين گروه سني مبتلا به CCHF، گروه سني جوان و ميانسال و از ميان جمعيت مولد كشور هستند و بايد به اين موضوع توجه كرد كه نوع شغل افراد ارتباط زيادي با انتقال ويروس CCHF دارد، افرادي كه مشاغلي در حيطه دام، دامداري، قصابي و كشتارگاهي دارند، بيشترين جمعيت در معرض خطر هستند.
او همچنين در بخش ديگري از توضيحات خود درباره اين بيماري گفت: فعاليت كنه‌ها با شروع گرماي هوا آغاز مي‌شود، به همين علت بيشترين موارد ابتلا به بيماري CCHF در انتهاي فصل بهار و در طول فصل تابستان بروز مي‌كند و در فاز حاد بيماري، بين ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال دارد كه بيمار فوت كند، اما امكانات تشخيص و درمان بيماري تب كريمه كنگو در كشور مهيا شده و در هر نقطه‌اي از كشور امكان انتقال نمونه و تشخيص نهايي بيماري وجود دارد، بيماران بايد در صورت مشاهده اولين علامت، به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه كنند.
اميري با اشاره به رعايت موارد بهداشتي براي جلوگيري از اين بيماري تصريح كرد: در مناطقي كه ميزان بروز بيماري بيشتر است، افراد بايد حتي‌الامكان از گزش خود توسط كنه‌ها جلوگيري كنند. در مناطقي كه ميزان كنه‌ها بيشتر است، بايد نسبت به سم‌پاشي دام‌ها، آغل‌ها و مناطق نگهداري دام اقدام شود. افراد بايد دقت كنند كه نبايد كنه‌ها را با دست له كنند و در مناطقي كه كنه‌ها فراواني بيشتري دارند، لباس بلند پوشيده شده يا اينكه از قلم يا اسپري دوركننده حشرات استفاده شود، همچنين نبايد به لاشه دام و حيواناتي كه در اثر بيماري از بين رفته‌اند، نزديك شد.
او ادامه داد: از خريد گوشت‌هايي كه خارج از نظارت شبكه سازمان دامپزشكي ذبخ و عرضه مي‌شوند، خصوصا در كنار جاده‌ها و معابر بايد خودداري شود و مردم بايد دام را از ميادين عرضه مجاز دام خريد كنند، چراكه اين مراكز تحت نظر سازمان دامپزشكي است.
اميري خاطرنشان كرد: به هيچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومي ذبح نكنند، چراكه خونابه‌هاي جاري مي‌تواند منجر به آلودگي محيط و افزايش بروز و شيوع بيماري‌هاي منقله از دام به انسان شود.
اين مقام مسوول در وزارت بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: گوشت دام ذبح‌شده بايد به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دماي ۴ درجه سانتي‌گراد در يخچال قرار داده شود. جگر و ساير امعا و احشاي دام نيز پس از ۴۸ ساعت نگهداري در دماي چهار درجه سانتي‌‌گراد، مصرف شود. توجه داشته باشيد كه دو مورد از ابتلا به CCHF در سال گذشته، به واسطه مصرف جگر خام بوده است. بنابراين، مردم از مصرف جگر خام خودداري كنند. البته بايد به اين نكته توجه شود كه مصرف جگر خام علاوه‌ بر افزايش ريسك احتمال ابتلا به تب‌ كريمه‌ كنگو، مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي ديگري نيز شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون