• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

رييس كل سازمان نظام پزشكي: 5 هزار پزشك و پرستار مبتلاي كرونا و 140 نفر شهيد شدند

هشدار جدي درباره تخت‌‌هاي مراقبت ويژه براي مبتلايان كوويد 19

گروه اجتماعي| رييس كل سازمان نظام پزشكي با ابراز تاسف از ابتلاي بيش از 5 هزار پزشك و پرستار به كوويد 19 و شهادت 140 نفر از اين خدمتگزاران سلامت به دليل شدت يافتن بيماري نسبت به كمبود شديد تخت‌هاي ICU براي بستري مبتلايان بد‌حال كرونا هشدار داد. 
محمدرضا ظفرقندي ديروز با ابراز نگراني جدي درباره وضعيت سلامت كادر درمان كه در صف اول مواجهه با ويروس كرونا ايستاده‌اند، از مردم خواست كه به منظور پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ويروسي، پروتكل‌ها و توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت كنند و با ذكر مصاديقي از ابتلاي پزشكان يا پرستاران مشغول به خدمت در بيمارستان‌ها گفت:«تاكنون از جامعه پزشكي و پرستاري بيش از   5 هزار نفر به بيماري مبتلا شده‌اند كه اگر خدمه بيمارستان‌ها را نيز محاسبه كنيم اين عدد حتي به ۱۰ هزار نفر نيز خواهد رسيد. متاسفانه از تعداد ياد شده ۱۴۰ نفر شهيد خدمت داشته‌ايم. از كل آمار ياد شده ۲۰‌درصد گروه پرستاري، ۱۹‌درصد پرسنل بيمارستاني، ۱۷درصد پزشكان عمومي، ۹‌درصد پزشكان داخلي و ۵.۵درصد پزشكان زنان بوده‌اند.»  ظفرقندي در توضيح مشكلات اين روزهاي بخش‌هاي ارايه‌دهنده خدمات درمان هم گفت:«اكنون در برخي بيمارستان‌هاي مرجع با كمبود تخت ICU مواجه هستيم.  به عنوان مثال بيمارستان سينا يك بخش عادي خود را به مانيتورينگ و ونتيلاتور مجهز كرده تا تبديل به ‌آي‌سي‌يو شود. بيمارستان‌هاي خصوصي هم در اين ايام با مشكلات فراوان مواجه شده‌اند به خصوص كه در بخش خصوصي با شروع كرونا بسياري از عمل‌هاي الكتيو يا غيرضروري متوقف شد يا كاهش پيدا كرد بنابراين درآمد بيمارستان‌هاي خصوصي كاهش يافته در حالي كه هزينه اين بيمارستان‌ها براي تهيه تجهيزات فردي مقابله با كرونا افزايش يافته است. البته فعلا توجه كافي در اين زمينه وجود ندارد و اميدواريم با در نظر گرفتن اين موضوع، فعاليت بيمارستان‌هاي خصوصي به قوت خود باقي بماند.» ظفرقندي دو روز قبل هم در نامه‌اي مشروح خطاب به رييس‌جمهوري علاوه بر يادآوري نگراني مردم و مسوولان از اوج‌گيري مجدد بيماري كوويد ۱۹ و افزايش مرگ بيماران در بسياري از استان‌ها، ضرورت بازنگري جدي در روش‌هاي مواجهه با اين بيماري را خواستار شد و نوشت:«اعلام اخير مجامع علمي در مورد عدم ايمني پايدار و طولاني در مبتلايان اين بيماري، مباحث اعلام شده قبلي در مورد امكان ايمني جمعيتي را زير سوال برده و عدم چشم‌انداز روشن براي دسترسي به واكسن و داروي موثر در كوتاه‌مدت تنها راه مواجهه علمي و كنترل مطلوب بيماري را به اعمال روش‌هاي علمي، دقيق و قاطع پيشگيري منحصر كرده است.  تجربه موفق كشورهايي مانند كره‌جنوبي، استراليا و حتي كشورهاي در حال توسعه مثل ويتنام مويد اين مطلب است كه با غربالگري و پيگيري افراد مرتبط با فرد مبتلا و اعمال نظارت دقيق بر اجراي ضوابط بهداشتي مي‌توان با حداقل آسيب از گسترش بيماري كرونا جلوگيري كرد. اگرچه باتوجه به شرايط اقتصادي مردم و كشور بايد پذيرفت، اجراي روش‌هاي تحديدي شديد براي ما امكان‌پذير نيست و زندگي با كرونا براي مدت‌هاي طولاني اجتناب‌ناپذير است ولي اين به معناي عادي‌سازي اوضاع و بي‌توجهي به گسترش روزافزون اين بحران نيست. بخش‌هاي درگير بيماري كرونا در بيمارستان‌ها و مراكز درماني كه باتوجه به اقدامات سنجيده و ارزشمند در آغاز شيوع بيماري به‌تدريج كاهش يافته بود مجددا رو به افزايش رفته و ظرفيت پذيرش تخت‌هاي ICU براي بيماران بدحال كاهش يافته است. در اين شرايط بازنگري جدي علمي و اپيدميولوژيك در سياستگذاري‌ها و ادامه مسير مواجهه و كنترل بيماري كرونا ضرورتي قطعي است.»
رييس كل نظام پزشكي ايران در ادامه اين نامه، اعمال نگرش راهبردي اولويت‌دهي به مقوله سلامت نسبت به ساير مقولات، ضرورت جلب مشاركت مردم از طريق اطلاع‌رساني، روشنگري، آگاه كردن مردم از ابعاد و عواقب بيماري به صورت مستدام و ارايه هشدارهاي به‌موقع از طرق مختلف به‌خصوص توسط رسانه ملي، ضرورت نظارت جدي و انتظامي و برخورد قانوني با موارد بي‌توجهي به ضوابط و دستورالعمل‌هاي ابلاغي از طريق دستگاه‌هاي ذي‌ربط، رصد و پيگيري فعال افراد مبتلا به بيماري و جست‌وجوي دقيق افراد مرتبط با فرد بيمار در روزهاي قبل از بروز علائم بيماري و مسير غربالگري و ارزيابي افراد مرتبط و اعمال محدوديت‌هاي ضروري و مراقبت‌هاي پزشكي براي آنان، تدوين دستورالعمل‌هاي منطقه‌اي به صورت سيال و منعطف و جايگزين دستورالعمل‌هاي عمومي و ملي و ابلاغ مقررات خاص با توجه به شيوع و پراكندگي بيماري براي هر شهر و هر منطقه شهري، ارزيابي دقيق و مداوم و بازنگري در مورد بازگشايي و تعليق موقت بعضي فعاليت‌ها و مشاغل و اماكن عمومي به صورت سيال با توجه به پراكندگي جغرافيايي و ابعاد اپيدميولوژيك بيماري و شرايط متفاوت گسترش و شدت بيماري در مناطق مختلف كشور با توجه به ميزان تاثير در آلوده‌كنندگي و گسترش بيماري، ضرورت ادامه فعاليت به لحاظ شرايط اقتصادي و امكان تعطيل موقت فعاليت به لحاظ نيازهاي مردم و ضرورت‌هاي اجتماعي در مناطق مختلف كشور را خواستار شده بود. 
تسهيل دوركاري حداقل 30‌درصد كاركنان اداري و دولتي، به‌خصوص در مناطق قرمز و هشدار و در شهرهاي بزرگ، تسهيل دسترسي آحاد مردم و جامعه پزشكي به ملزومات پيشگيري و بهداشتي و حفاظتي، تخصيص اعتبارات لازم و كافي براي جبران هزينه‌هاي ناشي از بيماري كرونا در مراكز درماني دولتي و خصوصي، ضرورت راهكارهاي حمايتي و تشويقي براي كادر درمان از ديگر خواسته‌هاي رييس كل نظام پزشكي در اين نامه بود. 

 


وزير بهداشت از عرضه توليد داخلي «رمدسيوير»  از هفته آينده خبر داد 

وزير بهداشت با ابراز نگراني درباره وضعيت كوويد ۱۹ در 4 استان از عرضه توليد داخلي داروي «رمدسيوير» از هفته آينده خبر داد.
سعيد نمكي گفت:«در دو، سه هفته گذشته روزهاي سختي بر ما و همكاران‌مان گذشت. مردم عزيزمان‌ به ويژه در استان‌هاي غرب، شمال‌غرب، جنوب و جنوب‌غرب و استان سيستان‌وبلوچستان در جنوب‌شرق كشور روزهاي سختي داشتند. خوشبختانه با همراهي مردم و كمك مسوولان استاني و همكاران‌مان در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي امروز وضعيت مطلوب‌تري نسبت به روزهاي گذشته داريم و بيماري در استان‌هاي كرمانشاه، كردستان، سيستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و خوزستان تا حد زيادي كنترل شده و موارد ورودي به بيمارستان‌ها بسيار كمتر از قبل است و بيماران بستري و مرگ و مير رو به كاهش است. البته در استان‌هاي مازندران، خراسان‌رضوي، تهران و البرز جاي نگراني داريم، اميدواريم بتوانيم در اين استان‌ها نيز بيماري را به زودي كنترل كنيم كه اين گزارش را خدمت رييس‌جمهور و اعضاي دولت دادم. بارها اعلام كرده‌ايم كه كوويد ۱۹ هنوز هيچ داروي موثر و قابل اعتمادي در دنيا ندارد اما برخي همكاران دو داروي رمدسيوير و فاويپيراوير را تجويز مي‌كردند، به‌ويژه رمدسيوير كه در اروپا و امريكا هم مطرح است. يك‌سري شياد وارد قاچاق اين فرآورده و فرآورده جعلي آن شده بودند. بر همين اساس گرچه اين دارو در ليست دارويي كشور نيست اما برخي همكاران آن را تجويز مي‌كردند و معتقدند كه در برخي بيماران اثربخش است. روز گذشته اين دارو را به اندازه كافي توزيع كرديم و هفته آينده اولين توليد ملي اين دارو هم عرضه خواهد شد بنابراين كمبودي در اين زمينه نخواهيم داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون