• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4694 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

باشد كه زمين بي‌مار نباشد

عليرضا شهرداري‌پناه

يكي از دلايل زيبايي‌هاي بقا و‌ استحكام زنجيره اكوسيستم در طبيعت، وجود گروه شگفت‌انگيزي از خزندگان با نام مار است كه تنوع تا به امروز شناخته شده آنها در جهان، حدود 3 هزا رو 630 گونه را شامل مي‌شود. زيبايي منحصر به فرد مارها كه غرق در نقش و رنگ‌هاي متنوع و خاص هستند، رقص زيباي خزيدن آنها در زمين و ‌اتصال قوي كه در زنجيره اكوسيستم حيات و بقا براي تمام موجودات ايجاد كرده‌اند، سبب شده تا زيستگاه‌هاي بهتر و سالم‌تري در زمين براي تمام جانوران و گياه‌ها مهيا شود. ما انسان‌ها كه شانس زيستن در اين دنياي پيچيده، خاص و‌ سرشار از تنوع را داريم؛ بسيار خوشبختيم كه حضور مارهاي ارزشمند را در محيط‌هاي پيراموني‌مان شاهديم. 
مارها در اكوسيستم نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كنند كه يكي از آنها كنترل جمعيت جوندگان و ساير مهره‌داران و حشرات است و اين امري بسيار 
حائز اهميت است، بنابراين اگر حتي تصور نبود مارها به ذهن‌تان خطور كرده است، بايد بدانيد كه انقراض مارها يك فاجعه است و فقدان آنها به راحتي مي‌تواند منجر به از بين رفتن حيات بسياري از زيستمندان شود و در اين ميان ما انسان‌ها شايد از سايرين بيشتر هم ضرر كنيم. 
من خود را خوشبخت مي‌دانم كه سال‌ها به دليل عشق و علاقه وافر به اين مخلوقات شگفت‌انگيز در راه حفاظت از آنها نقش بسيار كوچكي را چه در كارهاي ميداني و رفع مشكلات زيستي و چه در راه آموزش و فرهنگ‌سازي و عكاسي به منظور شناخت بهترشان ايفا كرده‌ام. روز جهاني مار را به تمام زيستمندان اين كره خاكي تبريك مي‌گويم و اميدوارم كه هيچ‌گاه زمين بي‌مار نباشد.
كارشناس حيات‌وحش و بازپروري 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون