• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4707 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد

صدها نفر از مردم دوستدار بيرمي بوشهر براي حفاظت از طبيعت در عمارت دشتي جمع‌ شدند

489 روز مراقبت از تنگه شيرينه

گروه اجتماعي

مي‌دانيد گرماي ۵۰ درجه يعني چه؟ مي‌دانيد در گرماي ۵۰ درجه ماسك بزنيد و راه‌پيمايي كنيد يعني چه؟ «دليران تنگه شيرينه» اما براي‌شان اين گرماي جهنمي و سختي نفس‌ كشيدن در شرجي با ماسك در برابر عزمي كه براي حفاظت از طبيعت جزم كرده‌اند، چيز سختي نيست. آنها در همين ماه‌ها علاوه بر حفاظت از تنگه شيرينه دست به دست هم دادند تا آتش‌سوزي‌هاي زاگرس در بيرمي استان بوشهر را مهار كنند. حالا ۴۸۹ روز است كه «دليران تنگه شيرينه» روز و شب مراقب اين منطقه هستند تا به ويژه در برابر معدنكاراني كه مي‌خواهند سنگ مرمريت استخراج كنند از طبيعت بكر و ذخيره‌گاه آب شيرين منطقه حفاظت كنند. تجمع خودجوش مردمي در «تنگه شيرينه» در نهمين روز مرداد ۹۹ و در گرمايي طاقت‌فرسا قريب يك هزارنفر را شاهد بود. حضور دليران تنگه شيرينه با صدور چند بيانيه و نامه به رييس‌سازمان بازرسي كل كشور و با تأكيد بر اينكه از ابتداي فعاليت معدن مرمريت اين معدن هيچ مجوزي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست نداشته است خاتمه يافت. اين در حالي است كه معدنكاران منطقه سعي داشتند با مانور خودروهاي‌شان اين تجمع را به تشنج بكشند اما مردم با سكوت خود اجازه ندادند اعتراض مدني آنها رنگ و رويي ديگر بگيرد. 

 تجديد بيعت با طبيعت 
مردم د‌شتي و تنگستان به همراه فعالان محيط زيستي در سمن‌هاي محيط زيستي بوشهر در اعتراض به فعاليت معدن مرمريت در تنگه شيرينه كوه بيرمي شهرستان دشتي ضمن راه‌پيمايي و تجمع در محل عمارت «شيرينه» بر پويش نجات بيرمي تأكيد كردند.
مردم استان بوشهر به يك نقطه تفاهم رسيده‌اند؛ اينكه عمليات‌هاي اينچنيني زير نقاب اشتغال‌زايي پنهان مي‌شوند، اما در واقع دستاورد قابل توجهي براي مردم محلي نخواهند داشت. مردم بوشهر خاطره تلخ پارس جنوبي را به ياد دارند كه سبب از ميان رفتن سلامت شد، پتروشيمي‌هايي كه باعث آسيب‌هاي جدي زيست‌محيطي شدند و به چشم ديدند. اين مردم تجربه‌هاي تلخ عسلويه و دير و بسياري از شهرستان‌هاي ديگر را به خاطر دارند و از آنجايي كه هيچ حمايتي هم از سوي دولتمردان در اين بزنگاه‌ها نديده‌اند، تصميم گرفته‌اند كه ديگر در برابر سرابي با عنوان اشتغال‌زايي كوتاه نيايند و تسليم اين بهانه نشوند. عمارت «شيرينه» كه توسط خان دشتي بنا شده تا مدت‌ها محلي براي گردهمايي شاعران و اهالي فرهنگ بوده است و حالا ميعادگاه مردمي كه نمي‌خواهند ذخيره‌گاه آب شيرين منطقه و همين‌طور زيستگاه گونه‌هاي مختلف حيات‌وحش از بين برود. 

نامه‌اي به سازمان بازرسي كل كشور 
در شرايطي كه در هفته‌هاي اخير دست‌اندازي‌هاي مختلفي به طبيعت زير چتر قوانين و مفاهيم مترقي نظير وقف در كشور رخ داده و نگراني‌ها درباره جنگل‌هاي هيركاني كه ثبت‌جهاني شده است و همين‌طور «دماوند» كه اسطوره ايران‌زمين است و هنوز اقدام عاجل و موثري صورت نگرفته است مردم استان بوشهر با تجمع در «تنگه شيرينه» و ابراز نگراني از ادامه فعاليت معدن مرمريت نامه‌اي خطاب به رييس سازمان بازرسي كل كشور نوشتند. اين در حالي است كه دست‌اندركاران پويش نجات بيرمي به وضعيتي اشاره كردند كه نشان مي‌داد معدن مرمريت از ابتدا بدون مجوز سازمان حفاظت محيط زيست فعاليت خود را آغاز كرده است. 
مشروح اين نامه كه به امضاي مردم و نهادهاي مردمي حوزه طبيعت رسيده به شرح زير است. 
رياست محترم سازمان بازرسي كل كشور، سلام عليكم و رحمت‌الله و بركاته.
 نزديك بيست ماه است كه قاطبه مردم استان بوشهر، به ويژه شهرستان دشتي در اين استان، در اعتراض به مجوز معدن مرمريت تنگ شيرينه فرياد اعتراض بلند و دست استمداد دراز كرده‌‌اند و به انحاي مختلف سخن خود را به گوش مسوولان رسانده‌اند، ولي گوشي براي شنيدن و دستي براي ياري نيافته‌اند.
ما مردم استان بوشهر از شنيدن اين سخن شما كه بيشترين حجم تخلف در استان بوشهر اتفاق افتاده است خود را از دو سو زيان ديده مي‌بينيم، از يكسو زيان مادي و غارت ثروت‌ها و سرمايه‌ها و نابودي امكانات زيستي اين نسل و نسل‌هاي آينده و از سوي ديگر زيان معنوي حاصل از چنين عنواني براي استان مرزدار و غيور و با ايمان بوشهر.
مردم ما با شنيدن اين سخن از رييس قوه قضاييه و از شما كه‌مردم خود بايد در مقابل تخلفات و رانت‌خواري‌ها و ... برخيزند اميدوار به برخورد واقعي با فساد شده‌ايم.
شروع مجدد فعاليت معدن مرمريت تنگ شيرينه در كوه بيرمي در استان بوشهر با توجه به نكات ذيل، موجب نقض قانون، آزردگي مردم و زيان‌هاي جبران‌ناپذير به امروز و آينده ايران عزيز است.
۱- اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري
استان بوشهر طي نامه‌اي به تاريخ (18/۲/98) اعلام نموده كه راه دسترسي اين‌معدن در حريم درجه يك عمارت ثبت شده ملي است و موجب خسارت به بنا گشته و عبور وسايل معدن كاري از اين مسير ممنوع است در نتيجه بايد مجوز معدن ابطال مي‌شده است. (متاسفانه اداره كل صمت كه مخاطب نامه بوده است هيچ اقدامي انجام‌نداده) 
۲- منابع آب استان مدعي است كه هيچ استعلامي پيرامون مجوز بهره‌برداري و معدن‌كاوي از او صورت نگرفته و اين در حالي است كه معدن در محل بزرگ‌ترين آبخوان استان و در محل چاه‌هاي بهره‌برداريست.
۳- محل معدن در منطقه حفاظت شده است و محيط زيست استان‌نسبت به اين واگذاري معترض است.
۴- محل واگذاري معدن در هيات دولت به عنوان منطقه گردشگري بنگه - شيرينه ثبت شده و اين معدن تضييع حقوق عامه است.
۵- اكنون معدن كار با نصب تابلو، اعلام ممنوعيت ورود به مهم‌ترين‌مسير گردشگري شهرستان را نموده و اين امر به معني تضييع حقوق تمام شهروندان اين سرزمين است.
۶-‌ ادامه فعاليت‌ معدن به معني نابودي تنگ تكو و آبشخورهاي حيات‌ وحش در دامنه غربي منطقه حفاظت شده بيرمي است.
لذا ما مردم شهرستان دشتي و همه فعالان محيط زيستي استان بوشهر استدعاي عاجل در ابطال اين پروانه تخريب و برخورد با مسببين اين شرايط داشته و حاضريم براي احياي فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر و احقاق حق وكمك به شما و همه مسوولان دلسوز، روزها بلكه هفته‌ها در آفتاب گرم جنوب و در دماي بالاي ۵۰ در‌جه بنشينيم و بخوابيم.

 

 


مردم استان بوشهر به يك نقطه تفاهم رسيده‌اند؛ اينكه عمليات‌هاي اينچنيني زير نقاب اشتغال‌زايي پنهان مي‌شوند، اما در واقع دستاورد قابل توجهي براي مردم محلي نخواهند داشت. مردم بوشهر خاطره تلخ پارس جنوبي را به ياد دارند كه سبب از ميان رفتن سلامت شد، پتروشيمي‌هايي كه باعث آسيب‌هاي جدي زيست‌محيطي شدند و به چشم ديدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون