• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4707 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد

اقدام تازه ايران براي بي اثر كردن تحريم‌ها

راه‌اندازي يك «سوپرماركت ايراني» در ونزوئلا

روزنامه امريكايي «وال استريت ژورنال» از افتتاح شعبه فروشگاه زنجيره‌اي «اتكا» وابسته به نيروهاي نظامي ايران (وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح) در شهر كاراكاس ونزوئلا خبر داده است.
 اين روزنامه امريكايي در گزارشي نوشت: نخستين شعبه فروشگاه اتكا در شهر كاراكاس در پي ملاقات ماه گذشته حجت‌الله‌ سلطاني سفير ايران در ونزوئلا با معاون رييس‌جمهوري ونزوئلا افتتاح شده است. اين سوپرماركت مجهز به يك تكنولوژي بالا براي مقابله با ويروس كروناست، اتاقكي كه دماي بدن خريداران را اندازه‌گيري كرده و آنها را با مواد ضدعفوني كننده اسپري مي‌كند.
اوايل تير ماه سال جاري، سفير ايران در ونزوئلا در مصاحبه با شبكه خبري الميادين گفته بود كه يك كشتي ايراني كه به سوي ونزوئلا در حال حركت است حامل مواد غذايي است. او سپس در توييتي اعلام كرد كه نخستين محموله مواد غذايي ايران با كشتي به ونزوئلا خبر داده و اين امر را موفقيتي ديگر در روابط دوستانه دو كشور توصيف كرده بود. او در اين باره نوشته است: «عقيده دارم به‌رغم تحريم‌ها و تهديدها، ايران و ونزوئلا كشورهاي خواهر هستند.»
انواع محصولات شامل لباس، لاستيك ماشين، پوشك‌بچه، غذاهاي كنسروي و محصولات بهداشتي در اين فروشگاه به فروش مي‌رسد. به گفته يكي از مشتريان اين فروشگاه «اقلام عجيبي در اينجا به فروش مي‌رسند ولي تا وقتي كه قيمت‌ها پايين باشد اهميتي ندارد.»
وال استريت ژورنال در ادامه مي‌نويسد: ايران و ونزوئلا روابط نزديك خود را دو دهه پيش پس از انتخاب هوگو چاوز آغاز كردند. در آن زمان توافق شد شركت‌هاي ايراني در ونزوئلا آپارتمان بسازند و خودرو توليد كنند. اما يك ديپلمات امريكايي مي‌نويسد اين همكاري جديد مي‌تواند راهي براي دور زدن تحريم‌هاي ايران باشد. اين ديپلمات امريكايي همچنين مدعي شده همكاري‌هاي ايران و ونزوئلا مي‌تواند يك خطر بالقوه امنيتي براي واشنگتن باشد.

راه‌اندازي شعبه فروشگاه 
امريكا دو كشور ايران و ونزوئلا را تحت شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي قرار داده است. شركت اتكا زيرمجموعه وزارت دفاع ايران است و وزارت خزانه‌داري امريكا سال گذشته وزارت دفاع ايران را به اتهام پيشبرد برنامه‌هاي موشكي ايران، تحت تحريم قرار داد. ايالات‌متحده امريكا همچنين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همه فرماندهان ارشد آن را تحت تحريم قرار داده است. 
فروشگاه اتكا در دهه 1330 و به منظور تامين مواد غذايي براي اعضا و خانواده نيروهاي مسلح ايران پايه گذاري شد و هم اينك بيش از 500 شعبه در سراسر ايران دارد. اتكا علاوه بر ايران در كشورهاي عراق و تاجيكستان نيز شعبه دارد و اخيرا مذاكراتي براي حضور اين شركت در بازار سوريه و روسيه نيز انجام شده است.
وال استريت ژورنال نوشته محل فروشگاه اتكا پيش از اين يكي از مراكز اصلي برنامه غذايي اضطراري نظامي ونزوئلا بود كه با نام‌ «كلپ» (CLAP) شناخته مي‌شد. اين ساختمان هم اينك تبديل به شعبه فروشگاه اتكا در كاراكاس شده است. در اين شعبه اتكا محصولاتي چون سس گوجه‌فرنگي، انواع كنسرو و روغن عرضه مي‌شود.
راه‌اندازي فروشگاه اتكا در يك كشور امريكاي‌لاتين و كيلومترها دورتر از ايران صورت مي‌گيرد. آن هم درست چند ماهي پس از اعزام 4 محموله نفتكش حامل بنزين از سوي ايران به ونزوئلا . گفته مي‌شود ايران 4 محموله ديگر نيز به سمت ونزوئلا اعزام كرده كه يك قاضي فدرال امريكايي حكم به توقيف اين كشتي‌ها داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون