• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4707 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد

دادستاني سوييس تحقيقات عليه اينفانتينو را كليد زد

فيفا فساد را پشت سر گذاشته؟

ترجمه: مرضيه حسين‌خاني

دادستان فدرال سوييس روز پنجشنبه اعلام كرد پس از مشاهده نشانه‌هايي از رفتار مجرمانه در جلسات بين اينفانتينو و يكي از مسوولان نظارت بر تحقيقات در زمينه فساد فوتبال، تحقيقاتي را عليه جياني اينفانتينو، رييس فدراسيون جهاني فوتبال فيفا آغاز كرده است. 

اين تحقيقات پس از استعفاي دادستان كل سوييس، مايكل لاوبر آغاز شده است. لاوبر به دليل ادعاهاي دروغين از نتيجه گفت‌وگوهايش با اينفانتينو مجبور به كناره‌گيري از سمتش شد. او نظارت بر تحقيقات در مورد رسوايي فساد مالي سال 2015 فيفا را كه به صدور كيفرخواست‌هاي مجرمانه عليه برخي رهبران ارشد فيفا منجر شد برعهده داشت. آن رسوايي منجر به بركناري رييس فيفا شد و سال بعدش اينفانتينو در انتخابات فيفا به عنوان رييس اين نهاد انتخاب شد. 
دادستان فدرال سوييس استفان كلر پس از بررسي دو شكايت عليه اينفانتينو، لاوبر و رينالدو آرنولد كه دادستان محلي در سوييس به حساب مي‌آيد و از كودكي با رييس فعلي فيفا دوست بوده و ملاقات‌هايي ميان لاوبر و اينفانتينو ترتيب داده بود، اعلام كرد تحقيقات عليه رييس فيفا آغاز شده است. دفتر كلر اعلام كرد، آرنولد نيز تحت تحقيق قرار گرفته است. با اين حال به دليل مصونيت لاوبر، دادستان درخواست رفع مصونيت قضايي او را داشت تا او نيز مورد تفحص قرار بگيرد. كلر در بيانيه‌اي اظهار كرد:«اين ادعاها در دو شكايت جديد عليه اينفانتينو، لاوبر و آرنولد در مورد سوءاستفاده از مقام دولتي، نقض اسرار رسمي كمك به متخلفان و نقض قانون است.»
اين اطلاعيه آخرين اطلاع‌رساني در مورد پرونده پيچيده رابطه ميان اينفانتينو و لاوبر است. جزييات جلسه آنها يك سال پيش در نشت اطلاعاتي كه توسط ويكي‌ليكس لو رفته بود در معرض ديد عموم قرار گرفت. هنگامي كه هيچ يك از دو نفر نتوانستند آنچه در جلسه در يك هتل در سال 2017 مورد بحث قرار گرفته بود را به ياد بياورند. آن جلسه سومين جلسه‌اي بود كه اين دو نفر به صورت خصوصي برگزار كرده بودند. 
 «بر اساس تجربه زندگي عمومي چنين نمونه‌اي از فراموشي جمعي گمراه‌كننده است.» اين نتيجه‌گيري توسط دادگاه فدرال سوييس انجام گرفت كه منجر به استعفاي لاوبر شد. اينفانتينو نيز عليه ادعاهايي كه در رسانه‌ها عليه او صورت گرفت، به خصوص در كشورهاي سوييس و آلمان، بالاخره عقب‌نشيني كرد. او در بيانيه روز پنجشنبه قول داد در پروسه تحقيقات كمال همكاري را داشته باشد.  اينفانتينو گفت:«مردم به خوبي به ياد دارند كه در سال 2015 فيفا به عنوان يك نهاد بين‌المللي كجا ايستاده بود و چگونه مداخلات قضايي باعث شد، اعتبار اين سازمان بازگردد. من به عنوان رييس فيفا از همان روز نخست هدفم را كمك به مقامات براي رسيدگي به اقدامات گذشته فيفا تعيين كرده‌ام.» با اين حال بيانيه اينفانتينو به ‌طور آشكار هر گونه دلالت در مورد تخلف را رد كرد. او گفت:«ملاقات من با دادستان كل سوييس كاملا قانوني بوده است. در اين مساله هيچ‌گونه تخلفي صورت نگرفته است.»
وقتي لاوبر استعفا داد، اصرار داشت كه در همه مسائل صداقت داشته اما موقعيتش غيرقابل اعتماد بوده است. او گفت:«اين يك واقعيت است كه من به عنوان دادستان كل براي دادگاه قابل استناد نيستم.» 
سرعت رسيدگي به اتهامات اينفانتينو با سرعت تحقيقات در مورد قبلي تضاد دارد. از جمله تحقيقاتي كه پس از شكايت از فيفا در سال 2014 و در مورد پولشويي مشكوك در كارزارهاي مناقصه ميزباني جام‌هاي جهاني 2018 و 2022 آغاز شد. از آن زمان تاكنون پرونده‌هاي ديگري نيز باز شده است. با اين حال هيچ كدام به صدور حكم محكوميت منتهي نشده‌اند. تنها محاكمه جزايي برخي  مسوولان پيشين فوتبال آلمان به دليل فراتر رفتن از محدوديت‌هاي قانوني به صدور راي منجر شد.  پس از مشخص شدن جزييات دو ديدار اول اينفانتينو و لاوبر توسط فوتبال ليكس، لاوبر يك كنفرانس خبري برگزار كرد و مدعي شد اين ملاقات به دليل تحقيقات ديرينه‌اي بوده كه در مورد فيفا انجام مي‌شده. اگرچه او به هر حال از سمت خود در رسيدگي به پرونده‌هاي فيفا استعفا داد. بعد از جلساتي كه در مورد نظارت بر رفتار دادستان فدرال سوييس انجام شد يك بيانيه تند و تيز عليه او صادر كرد. در اين بيانيه آمده بود:«لوبر عمدا بيانيه نادرستي را به نهادهاي نظارتي داده و آگاهانه جلسه سوم با رييس فيفا، جياني اينفانتيتو را پنهان كرده است.» تحقيقات جديد بدون شك ضربه جديدي بر اعتبار فيفاست. اين در حالي است كه اينفانتينو تلاش كرده بود، اصلاحاتي جدي در ساختار فيفا ايجاد كند و گوشه‌اي از رسوايي‌هاي فساد را بپوشاند. اينفانتينو به عنوان يك مقام سابق در هيات ‌مديره كنفدراسيون فوتبال اروپا يوفا، پيش از اين ادعا كرده بود كه روزهاي رابطه‌بازي و فساد در فيفا اكنون پشت سر گذاشته شده است. با اين حال همچنان اتهاماتي عليه مديران ارشد اين نهاد وجود دارد. سال گذشته و يك روز بعد از اينكه اينفانتينو در كنگره فيفا در پاريس گفته بود كه روزهاي رسوايي به پايان رسيده است يكي از معاونان او، رييس كنفدراسيون فوتبال آفريقا، دستگير و توسط دادستان‌هاي مالي فرانسه بازجويي شد.  احمد احمد يكي از اعضاي كميته اخلاق فيفا كه يك تحقيق جداگانه در مورد فساد در فيفا انجام مي‌دهد هنوز بعد از يك سال به نتيجه مشخصي نرسيده است. او و بازپرسانش به‌ طور مداوم روي اين پرونده‌ها كار مي‌كنند. 
منبع: نيويورك ‌تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون