• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4708 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ مرداد

سينه‌زني يا معارف حسين(ع) ؟

علي صارميان

عزاداري سالار آزادگان دو وجه دارد؛‌ وجه اول معارف است، وجه دوم مناسكي براي رسيدن به اين معارف.  در واقع مناسك اعم از سينه، زنجير، قمه، قيمه و... همه مناسكي بسته به روش عزاداري محلي براي عزاي سالار شهيدان است. اما به قول شهيد مطهري همه مي‌دانيم كه حسين(ع) رفت. پس چه به جاست؟  معارف حسين(ع) درك موقعيت يك انسان موحد در زير چكمه‌هاي بيعت ظلم و عكس‌العمل‌ها و روش او در موحد ماندن‌، درس‌هاي حسين (ع) براي بشر، رفتار خانواده‌اش، عبرت‌هاي تاريخ از چگونگي ذبح شريف‌ترين انسان و قتل عام خانواده پيامبر دنياي اسلام توسط مومنان فاسد و جاهل و ساكت.  معارف حسيني دريايي است كه قطره‌اي از آن مناسك حسيني است. اتفاقا در اين ايام به خاطر توجهات بي‌مبنا به مناسك حسيني به آن مقدار كه حجاب معارف حسين(ع) شده‌اند؛ فرصتي است براي درك تازه و عرفان به حسين(ع).  مناسك عزاداري طريقتي سنتي و اغلب طيبند كه راهي براي شنيدن و گفتن از حسين(ع) است.  اما در اين ايام كه راه‌هاي بسيار و نو براي شعائر درك حسين(ع) هست، اين مناسك سنتي در اولويت نيستند؛ آنها طريقي براي رسيدن به درك و استدراك شخصيت بزرگ آزادگان جهانند.  لذا معارف حسيني را شاخص ايام محرم امسال قرار دهيم و مناسك را به وقتي كه حق الناس حسين(ع)، بر ذمه ما نباشد، موكول كنيم.  در پايان خوب است كه نگاه امام خميني(ره) كه معتقد است محرم و صفر موجب زنده نگه داشتن اسلام مي‌شود را در قضاياي مربوط به سلامتي انسان‌ها در نامه‌اش به آيت‌الله پسنديده با نگاه عام خود مقايسه كنيم:  
« بسمه‌تعالي
برادر بزرگوارم، قربانت شوم
شما را به خداي متعال قسم مي‌‏دهم به حرف‌هاي دكتر ترتيب اثر دهيد. چرا موجب نگراني همه مي‌شويد؟ خداوند لازم نموده است كه در مواقع احتمال ضرر، انسان از آنچه موجب است اجتناب كند، اگر چه ترك حج و صوم و صلوة باشد.

شما مي‌خواهيد موافق حكم خدا عمل كنيد، كاري نكنيد كه خداوند نعوذبالله‏ از شما ناراضي باشد. اين احتياطات شما برخلاف شرع و لازم است از آن اجتناب فرماييد. والسلام.13/1/65

روح‌الله‏ الموسوي‌الخميني »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون