• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4708 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ مرداد

كارگزاران جلسات حزبي خود را با محوريت انتخابات ۱۴۰۰ كليد زد

هاشمي، جهانگيري، لاريجاني يا ديگر رفقا

«مشاركت فعال و ايفاي نقش‌محوري در جبهه اصلاحات، رويكرد حزب در انتخابات رياست‌جمهوري‌ خواهد بود.» اين بخشي از گفت‌وگوي علي جمالي، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي است كه نشان مي‌دهد تكليف اين حزب كه به راست مدرن شهره بوده و همچنان اصلاح‌طلبيِ محافظه‌كارانه‌اي را پيش گرفته‌، تكليف خود را براي انتخابات پيش  ‌رو مشخص كرده است. 
حزب كارگزاران سازندگي ۵ ماه گذشته به ‌دليل شيوع كرونا همچون باقي احزاب نشستي برگزار نكرده ‌بود و حتي اعضاي شوراي مركزي هم براي بررسي‌هاي حزب و موضع‌گيري‌هاي معمول هم گرد هم نيامدند. اخيرا اما همان‌طور كه كانال تلگرامي اين حزب هم خبر داده و جمالي نيز تاييد كرده، اعضاي شوراي مركزي بالاخره دور هم جمع شدند تا در مورد فضاي سياسي كشور و موانع و مشكلات بحث و تبادل‌نظر كنند. آن‌طور كه جمالي به ايسنا گفته «موضوع انتخابات مجلس يازدهم، فضاي عمومي كشور و تحولات كشور، وضعيت حزب و همچنين جهت‌گيري حزب در سال منتهي به انتخابات» بخش‌هاي اصلي اين نشست بوده است كه بر اين اساس مي‌توان گفت كارگزاران سازندگي اولين و تنها حزبي است كه در اين ايام نشستي رسمي با حضور اعضاي شوراي مركزي و در چارچوب‌هاي حزبي در مورد انتخابات رياست‌جمهوري برگزار كرده است، چراكه تاكنون نه ميان اصلاح‌طلبان و نه ميان اصولگرايان نشست رسمي و حزبي با محوريت انتخابات ۱۴۰۰ برگزار نشده ‌بود.  به‌گفته اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي البته «در يك جلسه درباره انتخابات به جمع‌بندي نمي‌رسيم و قرار شد جلسات به صورت منظم برگزار شود تا جمع‌بندي نهايي حاصل شود. البته رويكرد حزب، مشاركت فعال در انتخابات است. در انتخابات مجلس يازدهم هم كه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان ليستي ارايه نكرد، كارگزاران با يك ليست وارد انتخابات شد. در انتخابات رياست‌جمهوري ميزان مشاركت مردم و احزاب بيشتر خواهد بود و رويكرد حزب كارگزاران هم ايفاي نقش‌محوري و مهم خود در جريان اصلاحات است.» با اين حال همين اظهارنظر و نقب زدن به اسفندماه 98 كه كارگزاران ليست جداگانه‌اي ارايه كرد و حاضر به همراهي با اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نشدند، نشان مي‌دهد كه اين حزب دور جديدي از فعاليت خود را براي حضور جدي در انتخابات رياست‌جمهوري آغاز كرده است.
گمانه‌زني‌ها در مورد كانديداهاي احتمالي اصلاح‌طلبان و شنيده‌ها حاكي از آن بود كه احتمالا محسن هاشمي و اسحاق جهانگيري، گزينه‌هاي كارگزاران براي انتخابات ۱۴۰۰ باشد كه گزينه محسن هاشمي قوي‌تر از جهانگيري به نظر مي‌رسيد. البته نزديكي كارگزاراني‌ها به علي لاريجاني نيز قابل كتمان نيست. آنها همواره از علي لاريجاني به عنوان گزينه‌اي ياد كرده و مي‌كنند كه مي‌تواند در انتخابات گزينه اصلاح‌طلبان هم باشد. 
اگرچه اغلب اصلاح‌طلبان همواره تاكيد داشتند كه هيچ قرابت فكري ميان علي لاريجاني و اصلاح‌طلبان وجود ندارد اما كارگزاراني‌ها معتقد بودند كه او مي‌تواند نقش حسن روحاني را در انتخابات بعدي ايفا كند. 
آنها در جريان رقابت براي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در دوره دهم نيز بر اين باور بودند كه محمدرضا عارف نبايد به رقابت با لاريجاني بپردازد كه البته اصلاح‌طلبان و شخص عارف بر اين موضع پافشاري كردند كه دست‌كم او به عنوان نماد اصلاح‌طلبان در قوه مقننه در اين رقابت حضور داشته ‌باشد. به هر روي مي‌توان گفت كه اگر لاريجاني تصميم به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بگيرد، ‌احتمالا مي‌تواند روي حمايت كارگزاراني‌ها حساب باز كند، آن‌ هم در شرايطي كه طيف‌هاي ديگر اصلاح‌طلبي تاكيد دارند ديگر ايده كانديداي ائتلافي پاسخگو نخواهد بود. اما اين پرسش نيز مطرح است كه در چنين شرايطي آيا لاريجاني حاضر است همراهي كارگزاراني‌ها را بپذيرد يا به دامان اصولگرايان پناه خواهد برد. 
عباس سليمي‌نمين، تحليلگر اصولگرا اخيرا در مورد شرايط اصولگرايان گفت‌وگويي با برنا داشته و در بخشي از آن به احتمال حضور لاريجاني در انتخابات پيش‌رو پرداخته است. او البته در اين مصاحبه ضمن تاكيد بر اينكه «برخي سلايق علي لاريجاني در بعضي موارد با سلايق بنده، سازگاري نداشته باشد اما قرار نيست در طيف اصولگرايان يك سليقه حاكم شود» تاكيد دارد كه لاريجاني هيچ سنخيتي با اصلاح‌طلبان ندارد و هيچ گروهي هم نمي‌تواند لاريجاني را از اصولگرايي كنار بزند كما اينكه پايداري‌ها بنا داشتند اين كار را انجام دهند اما نتوانستند. سليمي‌نمين همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا لاريجاني در انتخابات آتي كانديدا خواهد شد يا نه، گفته است: «بعيد مي‌دانم براي انتخابات ۱۴۰۰ بيايد و نشانه‌اي نيست مبني بر اينكه بيايد. فكر مي‌كنم لاريجاني هم دچار خستگي شديدي شده با توجه به اداره چند دوره مجلس و نياز به يك نوع بازسازي جسمي دارد.» سليمي‌نمين البته در مورد ماموريت‌هاي رهبري به او نيز گفته «البته بعضي از ماموريت‌هاي حساس را هم در حال حاضر متقبل شده و در حال انجام دادن است. از ماموريت‌هايي كه رهبري به او واگذار كردند كه در حال انجام است اما به نظر مي‌رسد در دوران مديريت در مجلس دچار ضعف جسمي شد كه بايد حتما توان جسمي او، بازسازي شود.» البته آخرين اخبار در مورد علي لاريجاني حاكي از بستري شدن او در بيمارستان و ابتلاي مجدد لاريجاني به كروناست كه قطعا اين شرايط، او و نزديكانش را از اظهارنظر درمورد انتخابات ۱۴۰۰ دور كرده اما اظهارات سليمي‌نمين شايد نشانه‌اي باشد بر اينكه اصولگرايان بخواهند با بازگشت به لاريجاني وجهه راديكال‌شان را تلطيف كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون