• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4708 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ مرداد

از درگذشت خالق «قطار سريع‌السير نيمه‌شب» تا اكران آنلاين مستند منوچهر مشيري

بليت سينماها فعلا نيم‌بها شد

گروه هنر و ادبيات

 آلن پاركر درگذشت

آلن پاركر فيلمساز برجسته بريتانيايي و خالق آثاري چون «قطار سريع‌السير نيمه‌شب» و «ديوار پينك فلويد» در ۷۶ سالگي از دنيا رفت. به گزارش خبرآنلاين، آلن پاركر يكي از تحسين‌شده‌ترين كارگردانان بريتانيايي بود. او كه ۲ بار نامزد دريافت جايزه اسكار شده بود، سال ۱۹۸۵ در جشنواره فيلم كن با فيلم «بِردي» برنده جايزه بزرگ هيات داوران شد. از ديگر آثار مشهور سينمايي پاركر مي‌توان به موزيكال «باگزي مالون» با بازي جودي فاستر و «مي‌سي‌سي‌پي مي‌سوزد» با بازي جين هكمن اشاره كرد. پاركر به دليل فعاليت‌هاي تاثيرگذار هنري‌اش سال ۲۰۰۲ از ملكه بريتانيا لقب شواليه گرفت. اندرو لويد وبر در واكنش به انتشار خبر درگذشت او گفت: «پاركر يكي از معدود فيلمسازاني بود كه به درستي موزيكال روي پرده سينما را درك مي‌كرد. آكادمي اسكار، بفتا و بسياري از چهره‌هاي سرشناس سينماي جهان به درگذشت اين چهره نامدار دنياي سينما واكنش نشان داده‌اند.
بليت سينماها تا پايان كرونا نيم‌بها مي‌ماند
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مرتضي شايسته دبير شوراي صنفي نمايش، درباره محدوده زماني اجراي طرح پنجاه درصد تخفيف بليت سينماها، گفت: اين طرح براي دوران كرونا در نظر گرفته شده است و تا زماني كه شيوع آن در كشور ادامه داشته باشد، بليت سينماها نيم‌بها خواهد بود. او افزود: در اين شرايط سخت بايد به مردم احترام گذاشت. در بسياري از كشورها، مسوولان فرهنگي از پنجاه تا هشتاد درصد تخفيف به تماشاگران فيلم‌ها اختصاص داده‌اند. شوراي صنفي نمايش هم به جهت احترام به مخاطب، چنين تصميمي را اتخاذ كرد. اميدواريم با اين طرح، فيلم‌ها بتوانند در جذب تماشاگر موفق عمل كنند.
اكران آنلاين مستند منوچهر مشيري  از «بدرالزمان قريب» 
پرتره زنده‌ياد «بدرالزمان قريب» بانوي پژوهنده فرهنگ ايران در سامانه ويديوي هاشور قابل مشاهده است. سال 94 مستند پرتره‌اي از اين بانوي فرهيخته با عنوان «با زبان خاموش» تهيه شده كه پژوهش و كارگرداني آن بر عهده منوچهر مشيري بوده است. اين مستندساز پيشكسوت در گفت‌وگويي پيرامون اين شخصيت فرهنگي اظهار كرده: دكتر بدرالزمان قريب همواره به بانوي پژوهنده فرهنگ ايران باستان شهرت داشته؛ از چهره‌هاي ماندگار كشور بوده و زندگي خود را وقف خدمت به فرهنگ و زبان ايران باستان و گسترش زبان فارسي كرده است. من در مستند «با زبان خاموش» سعي كردم معرفي ايشان به شكل كليشه‌اي و با بياني زندگينامه‌اي روايت نشود، بلكه علاوه بر ارايه يك شناخت كلي از وي، بتوانيم بيشتر به فضاي فكري و شخصي خانم دكتر نزديك شويم. وي ادامه داد: دكتر قريب معرف زبان سُغدي در دنيا است. وي براي نخستين‌بار فرهنگ لغات سُغدي را به زبان فارسي و انگليسي تدوين كرده است. همچنين وي اولين دانشمند ايراني بوده كه موفق به خواندن، رمزگشايي و ترجمه كتيبه باستاني خشايارشاه در سال 1345 شده است.
«چرنوبيل» بفتا را فتح كرد
جشنواره «بفتا» (جمعه ۳۱ جولاي) در مراسمي مجازي، برندگان تلويزيوني سال ۲۰۲۰ خود را انتخاب كرد. در اين مراسم جايزه بهترين ميني‌سريال به «چرنوبيل» محصول اچ‌بي‌او رسيد و موفق شد تا سريال‌هايي چون «يك اعتراف»، «قرباني» و «فضيلت‌ها» را پشت سر بگذارد. «تاج» را نيز عنوان بهترين سريال درام، از آن خود كرد. شيان كليفورد براي «فلي‌بگ» به عنوان بهترين بازيگر زن نقش كمدي و جيمي ديمتريو براي «Stath LetsFlats» به عنوان بهترين بازيگر مرد در همين بخش انتخاب شد. جايزه بهترين بازيگر مرد نقش اصلي به جارد هريس براي «چرنوبيل» و بهترين بازيگر زن به گلندا جكسون براي «اليزابت گم شده» اهدا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون