• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4717 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۳ مرداد

آخرين بازمانده نوازندگان بخشي شمال خراسان درگذشت

خسراني بر پيكر فرهنگ ايران

روز گذشته پژوهشگر صاحبنام موسيقي كشورمان از درگذشت سهراب محمدي يكي از هنرمندان پيشكسوت و شناخته شده موسيقي و از بازماندگان بخشي‌هاي كرمانج خراسان‌شمالي خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ جاويد از پژوهشگران و مدرسان موسيقي كشورمان با انتشار مطلبي در فضاي مجازي درباره درگذشت سهراب محمدي يكي از اصلي‌ترين «بخشي‌هاي كرمانج شمال خراسان» آورده است: 
«در كمال ناباوري، آخرين هنرمند بازمانده از نسل بخشي‌هاي خودبند كرمانج شمال خراسان درگذشت. براساس خبري كه آقاي شاكري، مدير ارشاد آشخانه بجنورد لحظاتي پيش به من داد، شوربختانه استاد سهراب محمدي، بخشي شهير و نامدار كرمانج‌هاي خراسان روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ساعت ۷ صبح دارفاني را وداع گفت.
او كه ‌زاده ۱۳۱۷ بود از سنين كودكي در كنار پدر خود باليده و به فنون آوازي و دوتار نوازي آشنا شده و به‌ويژه در حماسه‌خواني و منظومه‌خواني‌هاي كرمانجي سرآمد روزگار شد، نزديك به چهل ترانه انقلابي در زمان انقلاب و جنگ تحميلي از جمله آثار توليدي ايشان بود. او مدرك درجه يك هنري معادل دكتراي نوازندگي و خوانندگي را نيز دريافت كرده بود.
نخستين‌بار خانم فوزيه مجد مادر اتنوموزيكولوژي موسيقي نواحي، او را به جامعه هنري معرفي كرد. سهراب نخستين خواننده كرمانج بود كه همكاري خود را با رسانه راديو آغاز كرد و در برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي و همين‌طور جشنواره‌هاي مختلف كشور پس از انقلاب اسلامي حضور داشت، تسليت به خانواده محترمش و جامعه موسيقي خراسان.»
«بخشي» لقبي است كه به برخي نوازندگان دوتار در شمال خراسان و تركمن‌صحرا داده مي‌شود. بخشي‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراينده و سازنده ساز دوتار هستند. آنها به نوعي روايتگران فرهنگ شفاهي اين منطقه از كشورمان بوده كه از احترام و جايگاه ويژه‌اي نيز برخوردارند. اين در حالي است كه بخشي‌ها معمولا به بداهه‌نوازي و بداهه‌گويي معروف بوده‌اند و توانايي نوازندگي و خوانندگي در مدت زمان طولاني را دارند.
در روايت عاميانه لقب بخشي نيز اين‌گونه تعريف مي‌شود: «بخشي كسي است كه خداوند به او موهبت و مقامي ويژه بخشيده است؛ بنابراين يك بخشي افزون بر اينكه لازم است در نوازندگي چيره‌دست، در خوانندگي خوش‌صدا و در داستان‌گويي و شعرخواني مسلط باشد، بايد از نظر آگاهي و عرفان به مرحله‌اي برسد كه شايسته عنوان بخشي شود.»
مديركل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در پيامي درگذشت سهراب محمدي هنرمند پيشكسوت موسيقي خراسان را تسليت گفت. به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد‌الله ياري فومني، مديركل دفتر موسيقي وزارت ارشاد با انتشار پيامي درگذشت سهراب محمدي استاد پيشكسوت موسيقي نواحي خراسان‌شمالي را تسليت گفت.
در پيام محمد‌الله ياري براي استاد سهراب محمدي آمده است: «موسيقي كرمانجي شمال خراسان با نام، نوا و آواي هنرمنداني مانند سهراب محمدي همراه است. زنده‌ياد محمدي نقش موثري در موسيقي شمال خراسان داشت و با حماسه‌خواني و منظومه‌خواني راوي حكايت‌ها و داستان‌هايي از فرهنگ اين سرزمين بود. درگذشت اين هنرمند گرامي را به خانواده عزيزش و جامعه موسيقي تسليت مي‌گويم، نام زنده‌ياد سهراب محمدي در موسيقي نواحي ايران همواره به نيكي ماندگار است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون