• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4717 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۳ مرداد

گوگل دهه ۵۰ تحريريه كيهان

رضا قوي‌فكر

نصرت‌الله نوحيان‌سمناني(نوح) روزنامه‌نگار، شاعر، طنزپرداز و محقق تاريخ مطبوعات بامداد ۲۱ مرداد ۹۹ به دليل بيماري مزمن ريه در بيمارستان استانفورد  امريكا درگذشت. 
 نام نصرت‌الله نوح از سال ۵۰ در ذهن من نقش بسته بود.  در آغازين سال‌هاي دهه ۵۰ وقتي دانشجوي روزنامه‌نگاري بودم و به عنوان خبرنگار به تحريريه كيهان معرفي شدم، استاد نصرت‌الله نوح چهره‌اي محبوب، محجوب، مهربان و متواضع دبير سرويس شهرستان‌هاي تحريريه كيهان بود. اما به نصرت‌الله نوح تنها به عنوان عضو تحريريه كيهان نبايد نگاه كرد. او به دليل دانش بسيارش در زمينه ادبيات و شعر و نيز اطلاعات عمومي و از همه مهم‌تر دانستن لغات بسيار در آن سال‌ها براي ما اعضاي تحريريه كيهان نقش گوگل امروزي را بازي مي‌كرد. يادم‌ هست، آقاي نوح در گوشه جنوب شرقي تحريريه در سرويس شهرستان‌ها مي‌نشست و هر كدام از برو بچه‌هاي خبرنگار هرگاه نياز به لغتنامه داشتندكه مثلا فلان كلمه را با سين ‌مي‌نويسند يا با صاد او با صداي رسايش از همان سر جايش پاسخ سوال‌مان را مي‌داد. آقاي نوح شاگرد افراشته، طنزنويس معروف بود و به اين شاگردي افتخار مي‌كرد. از همه مهم‌ترحافظه قوي استاد نوح بودكه از او عنوان‌ آقاي حافظه ايران ساخته بود. او در نخستين‌ مسابقه هوش تلويزيون‌ ملي ايران شركت‌ كرد و تمام رقبايش را شكست داد و ‌عنوان آقاي حافظه ايران را به دست ‌آورد. به همين ‌مناسبت به او جايزه‌اي دادند كه با كمك آن توانست خانه‌اي در شهباز براي خودش دست ‌و‌پا كند. دكتر مصباح‌زاده مجسمه نيم تنه او كه به مناسبت همين عنوان برايش ساخته بودند را در سالن كنفرانس كيهان گذاشته بود.
آقاي نوح تا سال ۱۳۵۸ در روزنامه كيهان بود و در دهه ۶۰ به امريكا رفت اما تا دو سال پيش هر نوروز به ايران‌ مي‌آمد و حتما سري هم به سمنان زادگاهش مي‌زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون