• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

فراكسيون «مهدويت»، جديدترين فراكسيون مجلس يازدهم است

پارلمانِ هفتاد و دو فراكسيون

يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه از همان ابتدا و به واسطه برگزاري انتخاباتي درون گروهي ميان اصولگرايان و ثبت كمترين مشاركت تاريخ جمهوري اسلامي با انتقادات و حواشي بسياري مواجه بود اما اين حواشي زماني دوچندان شد كه رقابت‌ها بر سر كرسي‌هاي تاثيرگذار ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان آغاز شد و فعالان منتهي‌اليه راست سياست ايران در غياب اصلاح‌طلبان و تاحدودي اعتدال‌گرايان يكي پس از ديگري به صف‌آرايي مقابل هم پرداختند. اين صف‌آرايي‌ها و اختلافات اما سبب نشد تا هركدام از آنها با همراه كردن جمع اندكي از نمايندگان به تشكيل فراكسيوني مجزا براي خود نپردازد، اقدامي كه امروز سبب شد تعداد فراكسيون‌هاي فعال در يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه روز گذشته فراكسيون مهدويت نيز به جمع آنان اضافه شد، از تعداد انگشتان 2 دست نيز بگذرد و اين درحالي است كه پارلمان يازدهمي‌ها هنوز ماه سوم حضورشان در پارلمان و تكيه بر كرسي نمايندگي مردم را جشن نگرفته‌اند. براساس آنچه خبرگزاري فارس روز گذشته و به نقل از احمد حسين فلاحي، نماينده همدان در مجلس يازدهم منتشر كرده است، فراكسيون مهدويت با هدف پرداختن به مسائل و مباحث در ارتباط با حوزه به رياست محمدمهدي زاهدي، نماينده كرمان در مجلس يازدهم تشكيل شده است. او كه خود عضو اين فراكسيون است، از تعداد اعضاي اين فراكسيون سخني به ميان نياورده ولي درباره هيات رييسه آن گفته كه «اكبر احمدپور، نماينده خواف هم با راي اعضا نايب رييس فراكسيون مهدويت شد. الهام آزاد، نماينده نايين و فرهاد بشيري، نماينده پاكدشت هم با راي اعضا به عنوان دبيران اين فراكسيون انتخاب شدند. عفت شريعتي، نماينده مشهد هم از سوي اعضا، سخنگوي فراكسيون مهدويت شد.»
فراكسيون‌هاي  خلق‌الساعه
اينكه هدف از تشكيل اين فراكسيون پرداختن به چه مواردي است و سود تشكيل آن در مجلس يازدهم چيست، پرسش‌هايي است بي‌پاسخ ولي نكته قابل توجه در اين ميان آنكه نمايندگان مجلس يازدهم از اين دست فراكسيون از بدو آغاز به كار خود در پارلمان كم تشكيل نداده‌اند. «فراكسيون فرا البرزي‌ها»،‌«فراكسيون‌زاگرس نشينان» و «فراكسيون جنوب» از جمله فراكسيون‌هاي قوميتي تشكيل شده در مجلس يازدهم به شمار مي‌روند كه در كنار «فراكسيون آذري زبانان» مشغول كار هستند ولي باتوجه به خداحافظي غلامرضا تاجگردون از پارلمان يازدهم، مشخص نيست تكليف فراكسيون زاگرس‌نشينان كه در نشست اعلام موجوديت آن حدود 60 نماينده مجلس حاضر بودند، چه خواهد شد. «فراكسيون اقدام پيش دستانه در برابر ايالات متحده امريكا» و «فراكسيون شهيد ديالمه» نيز از جمله فراكسيون‌هاي سياسي محسوب مي‌شوند كه از قرار معلوم توسط نمايندگان مجلس يازدهم تشكيل شده‌اند ولي هيچ خبري درباره تعداد اعضا و هيات رييسه اين فراكسيون‌ها منتشر نشده تا سرنوشت‌شان همچنان در هاله‌اي  ابهام  قرار داده  باشد.
 فراكسيون‌هاي  فعال
برخلاف فراكسيون‌هاي خلق‌الساعه مذكور در فوق كه از قضا سرنوشت مشخصي نيز ندارند، مجلس يازدهم چند فراكسيون فعال نظير «فراكسيون روحانيت»، «زنان»، «محيط زيست» و البته «فراكسيون نيروهاي انقلاب» كه به عنوان تنها فراكسيون سياسي و فعال پارلمان يازدهم شناخته مي‌شود را نيز تشكيل داده است كه هر كدام براساس نوع نگاه اصولگرايان به حوزه‌هاي ياد شده به فعاليت مي‌پردازند. «فراكسيون فرهنگيان»، «فراكسيون اصناف»، «فراكسيون مديريت شهري»، «فراكسيون كارگري» و «فراكسيون حمايت از صنعت و صنعتگران» نيز از جمله فراكسيون‌هاي صنفي تشكيل شده در پارلمان يازدهم به شمار مي‌رود كه در ميان آنان به نظر مي‌رسد با توجه به حضور حميدرضا حاجي‌بابايي در راس فراكسيون فرهنگيان و هزار و يك معضل اين قشر، عملكرد اين فراكسيون در قياس با ساير فراكسيون‌هاي صنفي تشكيل شده بيشتر در معرض توجه افكار عمومي و جريان‌هاي سياسي، از اصولگرايان گرفته تا اصلاح‌طلبان، قرار بگيرد. «فراكسيون گام دوم انقلاب» و «فراكسيون قرآن و عترت» نيز از جمله فراكسيون‌هايي است كه در مجلس يازدهم تشكيل شده تا بنا به اظهارات اعضاي‌شان، در مسير عمل به منويان عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي گام بردارند ولي حداقل تا لحظه نگارش اين گزارش، خبري از تشكيل جلسه اين فراكسيون‌ها رسانه‌اي نشده است.
معضل آيين‌نامه‌اي
در اين ميان و به رغم تعدد فراكسيون‌هاي تشكيل شده از سوي نمايندگان مجلس يازدهم، بازهم نمي‌توان انگشت اتهام را به سمت آنان گرفت چراكه به نظر مي‌رسد مشكل و معضل تشكيل فراكسيون‌هاي بي‌شمار براي رزومه‌سازي در شرايطي در ميان نمايندگان ادوار مختلف مجلس شوراي اسلامي رواج يافته كه آيين‌نامه داخلي قوه مقننه در اين زمينه حكم خاصي صادر نكرده و عملا سكوت اختيار كرده است. در هيچ يك از موارد 241 گانه آيين‌نامه داخلي مجلس نامي از فراكسيون‌ها به ميان نياورده است. در حقيقت آيين‌نامه داخلي قوه مقننه فراكسيون‌ها را تشكلي غيررسمي به شمار آورده و تصميم‌گيري درباره عده و عده آنان را به هيات رييسه واگذار كرده و از اين رو هر يك از نمايندگان كه اصطلاحا تيغ تيزتري در هيات رييسه داشته باشد، مي‌تواند فراكسيون‌هاي بيشتري تشكيل داده و رزومه پرتري براي خود بسازد. اين درحالي است كه در هردوره مجلس نمايندگان تلاش‌هايي را براي اصلاح سازوكار پارلمان براي تشكيل فراكسيون‌ها به عمل آورده‌اند ولي ناموفق بوده‌اند از اين رو بايد ديد پارلمان هفتاد و دو فراكسيوني يازدهم، در اين مسير گام برخواهد داشت يا رزومه‌سازي و افزودن فراكسيون‌هايي با نام‌هاي پرطمطراق به بهارستان را ارجح خواهد دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون