• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

سخنراني درخشان برني سندرز و ميشل اوباما در شب آغاز كنوانسيون ملي حزب دموكرات

امريكا نمي‌تواند 4 سال ديگر ترامپ را تحمل كند

محمدحسين لطف‌الهي

ميشل اوباما، بانوي اول سابق امريكا كه حضور دوباره در قدرت را به عنوان يك خط قرمز براي خود در نظر گرفته، هشدار داد كه «ترامپ رييس‌جمهور مناسبي براي امريكا نيست» و تاكيد كرد اگر او بار ديگر در انتخابات رياست‌جمهوري به پيروزي برسد، وضعيت اين كشور بسيار بدتر از امروز خواهد شد؛ شروعي جذاب براي كنوانسيون ملي دموكرات‌ها كه قرار است تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد و به عنوان موتوري محرك براي دموكرات‌ها در ادامه مسير باقي‌مانده تا سوم نوامبر عمل كند. دوشنبه شب به وقت امريكا كنوانسيون ملي حزب دموكرات در حالي آغاز شد كه به نوشته نيويوركر، بايدن جدي‌ترين كانديدايي است كه از 1992 به اين سو توانسته رييس‌جمهور مستقر را به چالش بكشد. او در حال حاضر در نظرسنجي‌هاي عمومي به ‌طور ميانگين 8 درصد از دونالد ترامپ پيش افتاده و هنوز از شانس مناسبي براي پيروزي در انتخابات برخوردار است. دموكرات‌ها كه اعلام كرده بودند، سلامتي شهروندان ايالات متحده براي آنها يك اولويت جدي به حساب مي‌آيد بر خلاف انتخابات‌هاي گذشته اين ‌بار كنوانسيون ملي خود را به صورت مجازي برگزار كردند. در حال حاضر تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در امريكا از 5 ميليون و 600 هزار نفر فراتر رفته و بيش از 173 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. دموكرات‌ها مي‌گويند، ترامپ و كارزار انتخاباتي او كه اصرار بر برگزاري كنوانسيون ملي حزب جمهوري‌خواه و مراسم‌ انتخاباتي به صورت حضوري دارند، ارزشي براي جان شهروندان قائل نيستند و در مقابل جمهوري‌خواهان در شبكه‌هاي اجتماعي، دموكرات‌ها را به دليل اين محافظه‌كاري «ترسو» خطاب مي‌كنند. هر چند كه پيش‌بيني مي‌شد، مجازي بودن اين گردهمايي مي‌تواند از اثرگذاري آن در ميان افكار عمومي بكاهد اما واكنش‌ها نشان مي‌دهد كه دو سخنراني قوي از سوي سناتور برني سندرز و ميشل اوباما توانسته اين رويداد را به رويدادي جذاب براي افكار عمومي امريكا تبديل كند.

كارزار   تمام شده  اما جنبش ادامه دارد
آغاز مراسم با نمايش ويديوهايي از سراسر امريكا آغاز شد كه طي آن هواداران حزب دموكرات ضمن اعلام حمايت از جوزف بايدن از نژادپرستي در امريكا و عملكرد دولت در مقابله با ويروس كرونا انتقاد مي‌كردند. همچنين دقايقي از سخنراني بايدن براي كارگران كه پيش از آغاز شيوع كرونا ايراد شده بود، پخش شد. پس از نمايش ويديويي تبليغاتي از سوي كارزار جو بايدن و صحبت‌هاي تني چند از مسوولان حزب دموكرات، اولين سخنران رسمي مراسم، صحبت‌هاي خود را با طرح انتقاداتي شديد نسبت به دونالد ترامپ و عملكرد دولت او آغاز كرد. سناتور برني سندرز كه خود از كانديداهاي جدي انتخابات رياست‌جمهوري 2020 به شمار مي‌رفت و پس از شكست خوردن از جو بايدن در انتخابات مقدماتي رسما از معاون اول باراك اوباما حمايت كرد با يادآوري اين موضوع گفت:«كارزار انتخاباتي ما چند ماه است كه پايان يافته اما جنبش ترقي‌خواهانه ما همچنان ادامه دارد». سندرز كه سياست‌مداري سوسيال دموكرات است و محبوبيت ويژه‌اي ميان جوانان ترقي‌خواه دارد، افزود:«بسياري از مطالبات و خواسته‌هاي ما كه در گذشته با برچسب‌هايي نظير افراطي يا راديكال كنار گذاشته مي‌شد اكنون در دستور كار قرار گرفته و ما اميدوار به اجراي آن هستيم. بگذاريد واضح بگويم اگر ترامپ بار ديگر در انتخابات پيروز شود، تمامي دستاوردهاي ما در سال‌هاي اخير از بين خواهد رفت و اين يك خطر جدي براي امريكاست كه نمي‌تواند 4 سال ديگر رياست‌جمهوري ترامپ را تحمل كند». سناتور ايالت ورمونت ادامه داد:«ترامپ از طريق قطع بودجه پستي مانع راي دادن مردم مي‌شود، مشروعيت انتخابات را زير سوال مي‌برد و مي‌گويد، كاخ سفيد را ترك نخواهد كرد. اين رييس‌جمهور نه تنها دموكراسي را به خطر مي‌اندازد بلكه با ناديده گرفتن علم، جان ما را هم تهديد مي‌كند». سندرز گفت:«نرون وقتي كه روم در آتش مي‌سوخت، ساز مي‌زد، ترامپ هم گلف بازي‌ مي‌كند. اقدامات او به شيوع بيماري دامن زده و نتيجه آن مرگ بيش از ۱۷۰ هزار نفر بوده و كشور هنوز هم براي حفاظت از شهروندانش آماده نيست. ۳۰ ميليون نفر از زمان شروع اين بيماري شغل خود را از دست داده‌اند و ميليون‌ها نفر ديگر نيز نتوانستند از خدمات بيمه استفاده كنند. بسياري از مردمان سختكوش نگرانند كه چگونه مي‌خواهند براي بچه‌هاي خود غذا تهيه كنند. در اين شرايط واكنش ترامپ چه بود؟ او به جاي پرداخت ۶۰۰ دلار در هفته به كساني كه مستحق آن هستند اين بودجه حمايتي را بسيار كاهش داد تا جايي كه ديگر كارايي ندارد». سندرز با بيان اينكه آينده دموكراسي، آينده اقتصاد و آينده سياره ما در معرض خطر است از هواداران خود و حزب دموكرات خواست كه از بايدن حمايت كنند و تاكيد كرد كه «بهاي شكست بسيار بيش از آن است كه تصور كنيد».

آنها مي‌توانند وضعيت را بدتر كنند
برنامه پاياني اولين شب گردهمايي مجازي دموكرات‌ها سخنراني ميشل اوباما بود. بانوي اول سابق امريكا گفت «بگذاريد تا آنجايي كه امكان دارد، صادق و شفاف باشم. دونالد ترامپ براي كشورمان يك رييس‌جمهور اشتباهي است. او زمان زيادي براي ثابت كردن اين موضوع كه مي‌تواند اين شغل رياست‌جمهوري را انجام دهد در اختيار داشت اما مشخص است كه اين خارج از توان اوست و او نمي‌تواند از پس مقتضيات زمان حال برآيد و اوضاع همين است كه داريد، مي‌بينيد». ميشل اوباما ادامه داد:«طي 4 سال اخير افراد زيادي از من سوال كرده‌اند، وقتي ديگران اقدامات نازل و پست انجام مي‌دهند، آيا هنوز هم انجام كارهاي بلندمرتبه جواب خواهد داد؟ جواب من اين است كه انجام اقدامات رفيع تنها كاري است كه موثر است چراكه اگر ما هم اقدامات نازل انجام بدهيم و از همان تاكتيك‌هاي بي‌ارزش كردن و اهريمن‌سازي ديگران استفاده كنيم در آن صورت ما هم بخشي از اين صداي زشت خواهيم شد و شأن خودمان  و ارزش آرمان‌هايي كه برايشان مي‌جنگيم را پايين مي‌آوريم». او ضمن اذعان به وجود تبعيض‌هاي نژادپرستي نهادينه در امريكا به اعتراضات عليه قتل نژادپرستانه «جورج فلويد» و ديگر سياه‌پوستان در اين كشور اشاره كرد. او تصريح كرد:«با اين واقعيت شروع مي‌كنم كه جنبش زندگي سياهان اهميت دارد و هنوز هم با تمسخر بالاترين منصب موجود در كشور مواجه مي‌شود». او ضمن انتقاد از نبود حس همدلي در ترامپ  و دولتمردانش تاكيد كرد:«اگر فكر مي‌كنيد كه اوضاع نمي‌تواند از اين بدتر شود به من اعتماد كنيد، آنها مي‌توانند اوضاع را بدتر كنند و اگر ما در اين انتخابات مسير آينده را تغيير ندهيم، وضعيت از اين نيز بدتر خواهد شد». همسر رييس‌جمهور سابق امريكا سپس به تعريف و تمجيد از جو بايدن، نامزد دموكرات رياست‌جمهوري امريكا پرداخت و از مردم اين كشور خواست به او در انتخابات رياست‌جمهوري راي بدهند. او در تعريف از بايدن به سابقه 8 ساله او در معاونت رياست‌جمهوري امريكا در دولت   اوباما اشاره كرد و با كنايه به ترامپ گفت، «من جو را مي‌شناسم... او از شرافت و خضوع بالايي برخوردار است و توان گوش دادن به ديگران را دارد. او به حرف‌هاي متخصصان و دانشمندان گوش مي‌دهد».

بازخوردها و نتايج
خبرگزاري سي‌ان‌ان و بسياري از رسانه‌هايي كه نزديك به دموكرات‌ها به شمار مي‌روند از اولين شب كنوانسيون ملي اين حزب به عنوان يك پيروزي نام برده و سخنراني‌هاي برني سندرز و ميشل اوباما را «تاريخي» و «درخشان» توصيف كردند. سي‌ان‌ان در اين باره نوشت:«اين انتظار نمي‌رفت كه استقبالي اينچنين از نشستي مجازي به عمل‌ آيد اما دموكرات‌ها كار خود را كردند». به نوشته سي‌ان‌ان اين گردهمايي با استقبال برخي جمهوري‌خواهان ميانه‌رو نيز همراه شده بود. تاد وايتمن، سناتور سابق جمهوري‌خواه از نيويورك كه از جمله حاضران در اين نشست مجازي بود در اين باره مي‌گويد:«براي من بحث جمهوري‌خواه و دموكرات در اين انتخابات مطرح نيست، بحث شخص مطرح است و من به عنوان يك جمهوري‌خواه به شما مي‌گويم، ادامه دوره ترامپ فاجعه خواهد بود». دونالد ترامپ ساعاتي پس از پايان اين نشست به سخنان ميشل اوباما واكنش نشان داد و در توييتر نوشت:«يك نفر لطفا به ميشل اوباما توضيح دهد اگر عملكرد باراك اوباما شوهرت نبود، دونالد ترامپ در اينجا، كاخ سفيد حضور نمي‌داشت». برخورد رسانه‌هاي نزديك به جمهوري‌خواهان نظير فاكس نيوز متفاوت بود و اين رسانه با تاكيد بر «مجازي بودن نشست» دموكرات‌ها را ناتوان از برگزاري نشست حضوري خواند. فاكس نيوز همچنين نوشت كه بايدن با چرخش به چپ و كمك خواستن از سندرز به  دنبال جبران افت خود در نظرسنجي‌هاست. با اين وجود جسيكا تارلو در فاكس نوشت كه نمايش اتحاد در اردوگاه دموكرات‌ها خود يك پيروزي بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون