• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4729 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ شهريور

هيچ سهامداري تنها نيست!

شركت ارتباطات سيار يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي خدماتي پذيرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اين شركت همچنين يكي از بيشترين درآمدهاي ناشي از ارايه خدمات را در بين شركت‌هاي بورسي دارد. 
عملكرد همراه اول در چهار ماهه نخست حكايت از رشد قابل توجه درآمد‌ها دارد. بر اين اساس همراه در چهار ماهه نخست سال جاري درآمدي معادل 6970 ميليارد تومان شناسايي كرده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 27 درصدي مواجه شده است. بهبود وضعيت درآمدي شركت منحصر به يك مدت محدود نبوده و به گونه‌اي كه در هر يك از اين ماه‌ها به صورت متوسط همراه اول افزايش درآمد بين 25 تا 30 درصدي را تجربه كرده است. رشد درآمدهاي همراه زماني اهميت مي‌يابد كه بدانيم اين شركت در سال 99 هيچ گونه افزايش تعرفه‌اي دريافت نكرده و اين رشد درآمد صرفا از محل افزايش خدمات به مشتريان بوده است. نكته حايز اهيمت ديگر در اين زمينه، روند رو به رشد جمع درآمدها از ابتداي سال تا تير ماه است. بر اساس آمارهاي منتشر شده جمع درآمدهاي شركت در فروردين ماه حدود 1600 ميليارد تومان بوده اين در حالي است كه اين رقم در تيرماه با طي يك روند صعودي پايدار به رقم 1840 ميليارد تومان رسيده است. با تداوم اين روند، رسيدن درآمدهاي همراه به 22 هزار ميليارد تومان در 12 ماهه سال 99 دور از انتظار نيست. اين در حالي است كه در جمع درآمدهاي شركت در سال 98 حدود 17.3 ميليارد تومان بوده است.
 بررسي منابع درآمدي شركت ارتباطات سيار نيز حكايت از آن دارد كه بيش از 50  درصد از درآمدهاي شركت از محل درآمد كاركرد مشتركين اعتباري بوده است. رشد درآمدهاي شركت در ماه‌هاي اخير نيز عمدتا از محل افزايش همين قلم درآمدي حاصل شده است. در اين بين درآمد كاركرد مشتركين دايمي با حدود 40 درصد در رتبه دوم قرار داشته است. همچنين گسترده بودن امكانات شركت باعث شده تا ديگر اپراتورها نيز از امكانات و تجهيزات همراه استفاده كرده كه اين امر درآمدي با عنوان اتصال متقابل براي اين شركت به همراه آورده است.
 افزايش ارتباطات از راه دور چه در قالب استفاده از اينترنت و چه در قالب مكالمات، موضوعي است كه با تداوم شيوع ويروس كرونا در كشور بيش از پيش رواج خواهد يافت كه با عنايت به اتكاي حدود 95 درصدي درآمدهاي شركت به كاركرد مشتركين اعتباري و دايمي، مي‌تواند افزايش قابل توجه در درآمدهاي همراه اول را در ماه‌ها و سال‌هاي آينده فراهم آورد. پتانسيل بالقوه بعدي كه سهامداران همراه مي‌توانند به آن بسيار اميدوار باشند افزايش تعرفه در حوزه مكالمات و استفاده از اينترنت است كه زمرمه‌هايي از اجرايي شدن آن در سال 99 به گوش مي‌رسد. در صورت تحقق اين امر درآمد همراه اول مي‌تواند بدون تغيير قابل توجه در سطح خدمات ارايه شده به مشتريان، درآمد خود را با جهش قابل توجه همراه كند.
موارد اشاره در بندهاي پيشين تنها به پتانسيل‌هاي همراه در حوزه درآمدهاي عملياتي اشاره دارد. اين موضوع در كنار پتانسيل‌هاي شركت در زمينه تجديد ارزيابي دارايي‌ها و همچنين درآمدهاي غيرعملياتي (احتمال عرضه سهام سرمايه‌گذاري نور دنا در بورس)، شركت همراه اول را به گزينه بسيار ايده آل براي سرمايه‌گذاري با ديد ميان‌مدت و بلندمدت تبديل كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون