• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4729 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ شهريور

از مخالفت‌ با بازگشت پولانسكي به اسكار تا كتاب صوتي ليلي‌ گلستان

برنده نوبل ادبيات زنداني مي‎شود؟

جريان صوتي شدن كتاب توقيف شده

ليلي گلستان

مترجم كتاب «زندگي در پيش‌‌رو» رومن گاري با اعلام خبر صوتي شدن اين كتاب توسط آزاده صمدي در «راديو گوشه» توضيح داد: مجوز انتشار اين كتاب را بعد از مدت‌ها توقيف گرفتيم و نشر ثالث آن را منتشر كرد. اين نشر مدتي است كه كتاب‌ها را صوتي مي‌كند. حالا هم نوبت «زندگي در پيش‌رو» رسيد. خودشان خانم آزاده صمدي را انتخاب كرده بودند كه انتخاب بسيار خوبي بود و ايشان كتاب را خواندند.

ليلي گلستان به ايسنا گفت: اين كتاب طي سال‌ها مدام توقيف و آزاد شد. قبل از انقلاب چاپ شده بود و وقتي چاپ شد خيلي محبوب واقع شد. بعد از انقلاب جلو چاپ مجدد آن را در انتشارات اميركبير گرفتند به دليل اينكه خود افرادي كه اميركبير را گرفته بودند به من گفتند اين پسربچه‌ خيلي بي‌تربيت است و تو بايد او را تربيت كني تا ما بتوانيم كتاب را دربياوريم. من خنده‌ام گرفت و گفتم كه من بچه ديگران را تربيت نمي‌كنم، شما هم كتاب را درنياوريد. خيلي اصرار كردند كه ما مي‌خواهيم اين كتاب را دربياوريم، من هم گفتم كه نه، درنياوريد، من اين بچه را اصلاح نخواهم كرد.

«زندگي در پيش‌رو» داستان كودكي است كه در يك محله بدنام بزرگ شده و نمي‌داند پدر و مادرش كجا هستند و پيرزني از او نگهداري مي‌كند. اينها در تربيت بچه و رفتارها و ادبياتي كه او با آن حرف مي‌زند، تاثير مي‌گذارد.

گلستان در اين باره گفته است كه بعد از ۱۰ سال حق انتشار كتاب را گرفته و با ناشر ديگري آن را منتشر كرده اما اين‌بار خود لغو مجوز شد و كتاب درنيامد. سرآخر كتاب با نشر ثالث منتشر شد و حالا هم نسخه صوتي آن درآمده است.

 

برنده نوبل ادبيات احضار شد

كميته تحقيق بلاروس «سوتلانا الكسيويچ»، نويسنده برنده نوبل ادبيات را به سبب عضويت در شوراي انتقال قدرت در اين كشور احضار كرد. يورونيوز گزارش داده است كه مقام‌هاي بلاروسي يك پرونده عليه شوراي هماهنگي انتقال قدرت در اين كشور تشكيل داده و اعضاي آن را به سبب نقض امنيت ملي اين كشور مورد بازجويي قرار مي‌دهد؛ اين اتهام در صورت اثبات حداكثر پنج سال زندان به همراه خواهد داشت. سوتلانا الكسيويچ، نويسنده معروف بلاروسي و پاول لاتوشكو، وزير سابق فرهنگ اين كشور از جمله چهره‌هايي هستند كه براي عضويت در اين شوراي مخالف دولت بلاروس احضار شده‌اند و از سوي كميته تحقيق بلاروس مورد بازجويي قرار خواهند گرفت. شوراي هماهنگي انتقال قدرت كه در تاريخ ۲۰ آگوست از سوي منتقدان جدي الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهور فعلي بلاروس تشكيل شد در تلاش براي تسهيل انتقال قدرت در اين كشور است. انتخاب مجدد «لوكاشنكو» در انتخابات ۹ آگوست به عنوان رييس‌جمهور، موجي گسترده از اعتراض‌هاي ضددولتي را در اين كشور به راه انداخته است.

الكسيويچ نويسنده و روزنامه‌نگار ۷۹ساله بلاروسي در سال ۲۰۱۵ موفق به كسب جايزه نوبل ادبيات شد. آثار او روايتگر زندگي پس از اتحاد جماهير شوروي است.

 

دادگاه درخواست بازگشت پولانسكي به آكادمي اسكار را رد كرد

دادگاهي در لس‌آنجلس درخواست رومن پولانسكي كارگردان مطرحي را كه به جرم تعرض جنسي از آكادمي اسكار اخراج شده بود، براي بازگشت به اين نهاد سينمايي رد كرد.

روزنامه يو.اس.‌اي‌تودي گزارش داد كه رومن پولانسكي كارگردان فيلم‌هايي چون «پيانيست، بچه رزماري، تس، محله چيني‌ها و ...» در سال ۲۰۱۸ به جرم تعرض جنسي به همراه بيل كازبي كمدين مشهور امريكايي كه به اتهامي مشابه زنداني شده بود، از آكادمي اسكار اخراج شد.

اين كارگردان ۸۷ ساله لهستاني‌الاصل سال ميلادي گذشته به دليل آنچه اخراج ناشايست و غيرقانوني خود دانست از آكادمي اسكار شكايت كرد و مدعي شد اين اخراج بدون اطلاع وي انجام شده و در نتيجه تخطي از دستورالعمل‌هاست.

قاضي دادگاه روز سه‌شنبه درخواست پولانسكي براي بازگشت به آكادمي اسكار را رد كرد و گفت: اگرچه اين آكادمي مي‌توانست از قبل پولانسكي را در جريان ماجراي اخراج بگذارد، اعضاي هيات‌مديره با ترتيب دادن استماعي منصفانه اين كوتاهي را جبران كرده‌اند. همچنين تصميم هيات‌مديره آكادمي اسكار بر اساس شواهد موجود گرفته شده و خودسرانه، هيجاني يا نتيجه سوءاستفاده از اختيارات نبوده است. هارلند برون، وكيل پولانسكي در واكنش به راي دادگاه گفته است كه اين كارگردان زحمت درخواست تجديدنظر را به خود نمي‌دهد، چون عضويت در آكادمي برايش بي‌اهميت است و ارزش صرف پول و زمان را ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون