• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4731 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ شهريور

دموكرات‌ها بار ديگر در آستانه تكرار تجربه سال 2016 قرار دارند

نشانه‌هاي زوال

محمدحسين لطف‌الهي

 

در فاصله دو ماه و دو روز تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، نظرسنجي‌هاي انتخاباتي همچنان از برتري جو بايدن، كانديداي دموكرات‌ها در انتخابات نوامبر حكايت دارند؛ در حالي كه نشانه‌هايي قابل توجه از تغيير مسير انتخابات به نفع دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده ديده مي‌شود و تداوم روند كنوني مي‌تواند باعث شود او براي دومين‌بار بر كرسي رياست‌جمهوري  امريكا تكيه  بزند.
دموكرات‌ها همچنان اميدوارند با حفظ وضع موجود و مقابله با تاكتيك‌هاي مورد استفاده از سوي كارزار انتخاباتي جمهوري‌خواهان، مانع از دو دوره‌اي شدن رياست‌جمهوري ترامپ   شوند.  نگاهي به تحليل‌ها و مطالب منتشرشده در رسانه‌هاي نزديك به اين حزب نيز نشان مي‌دهد كه نوعي خوش‌بيني در خصوص نتايج انتخابات پيش رو وجود دارد؛ خوش‌بيني و اميدواري خطرناكي كه مي‌تواند بار ديگر سناريوي سال 2016 را براي دموكرات‌ها تكرار كند. سي‌ان‌ان در گزارشي كه روز دوشنبه پيرامون نظرسنجي‌هاي جديد انتخاباتي منتشر كرده با اشاره به نظرسنجي جديد رويترز مي‌نويسد: نظرسنجي جديد رويترز كه در طول برگزاري گردهمايي‌هاي ملي دو حزب اصلي امريكا ميان افرادي كه براي شركت در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند، صورت گرفته بيانگر آن است كه جو بايدن با كسب حمايت 47 درصد از مشاركت‌كنندگان همچنان از دونالد ترامپ كه از حمايت 40 درصدي برخوردار است، پيش افتاده و مي‌تواند در انتخابات نوامبر به پيروزي برسد. سي‌ان‌ان ضمن تاكيد بر اينكه فضاي كنوني سياست در امريكا با فضاي سياسي سال 2016 متفاوت است به نقل از جيم واندهي، تحليلگر آكسيوس تاكيد كرده كه با توجه به عدم وقوع تغييرات جدي در نظرسنجي‌ها پس از برگزاري گردهمايي‌هاي ملي دو حزب و حمايت بيش از 50 درصدي افكار عمومي از بايدن براساس ميانگين نظرسنجي‌هاي Fivethirtyeight احتمال اينكه ترامپ مانند سال 2016 بتواند جريان رقابت‌ها را تغيير دهد بسيار كم است. اين خبرگزاري همچنين نوشته اگر بايدن بتواند چند  هفته ديگر برتري خود را در برابر ترامپ در نظرسنجي‌ها حفظ كند، تعداد حاميانش به صورت تصاعدي افزايش خواهد يافت و پيروزي‌اش در انتخابات بسيار محتمل خواهد شد.
اين نگاه خوش‌بينانه در حالي مطرح مي‌شود كه نظرسنجي‌ها در سطح ملي دو تغيير كوچك اما مهم را تجربه كرده‌اند. تغيير اول در كاهش فاصله ميان ترامپ و بايدن در يك ماه اخير است كه شيب تغييرات را به نفع رييس‌جمهور امريكا كرده و تغيير دوم كاهش محبوبيت جو  بايدن به زير 50 درصد در ميانگين نظرسنجي‌هاي ملي براساس گزارش Real clear politics است. در آخرين به‌روزرساني ميانگين نظرسنجي‌هاي RCP جو بايدن در مجموعه نظرسنجي‌ها توانسته حمايت 49.7 شهروند امريكا را به دست آورد و تنها با 6.9 درصد بيشتر از ترامپ پيشتاز است. اين دو تغيير كه بايد به مثابه زنگ خطري براي كارزار انتخاباتي دموكرات‌ها عمل مي‌كرد هنوز اثرگذار نبوده و نشانه‌اي از تغيير جدي در روند برنامه‌هاي اين حزب براي انتخابات ايجاد نكرده است. با همه اينها هنوز مدت زيادي تا انتخابات باقي مانده و امكان هر تغييري در شرايط وجود دارد به ويژه آنكه هنوز مناظرات انتخاباتي و سورپرايز اكتبر در پيش است و بايد ديد كدام كانديدا مي‌تواند از شرايط موجود به نفع خود بهره گيرد.

گردهمايي‌هاي انتخاباتي و نظرسنجي‌هاي متناقض
تجربه تاريخي نشان مي‌دهد يكي از تاثيرگذارترين رويدادها در طول انتخابات رياست‌جمهوري امريكا كه مي‌تواند در تصميم‌گيري نهايي راي‌دهندگان موثر باشد گردهمايي‌هاي ملي احزاب است. در سال 2020 از 17 تا 20 آگوست، دموكرات‌ها گردهمايي ملي خود را به صورت مجازي برگزار كردند و جمهوري‌خواهان نيز از 24 تا 27 آگوست  در يك گردهمايي حضوري‌-  هرچند  با جمعيتي كمتر به نسبت گردهمايي‌هاي سال‌هاي گذشته- اين رويداد را پشت سر گذاشتند. روايت نظرسنجي‌ها درباره اين رويداد اما به اندازه‌اي متناقض است كه هيچ‌كدام را نمي‌توان معيار تحليل و قضاوت درباره تاثيرگذاري گردهمايي‌هاي ملي احزاب روي راي‌دهندگان قرار داد.
موسسه Morning Consult اعلام كرده براساس نظرسنجي‌ها فاصله ترامپ با بايدن در نظرسنجي‌ها پس از گردهمايي ملي جمهوري‌خواهان كاهش يافته و آن را اتفاقي بسيار قابل توجه براي كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا توصيف كرده است. به نوشته اين وب‌سايت، ترامپ توانسته فاصله خود را با بايدن به نصف برساند به‌ طوري كه در آخرين نظرسنجي پيش از برگزاري گردهمايي‌ها، نتايج به دست آمده از پيروزي بايدن با 52 درصد در برابر ترامپ با 42 درصد حكايت داشت اما در نظرسنجي اخير ترامپ با 44 درصد در برابر بايدن با 50 درصد فاصله خود را 4 درصد كاهش داده است. در اين تحليل عنوان شده همانند سال 2016 كه ترامپ با رشد 6 درصدي در نظرسنجي‌ها پس از برگزاري گردهمايي‌هاي ملي احزاب در سال 2016 توانست  هيلاري كلينتون، رقيب دموكرات خود را شكست دهد، اين ‌بار نيز خواهد توانست همان سناريو را در رقابت با جو بايدن پياده كرده و در انتخابات پيروز شود.
نظرسنجي اي‌بي‌سي نيوز اما روايت متفاوتي از اثرگذاري گردهمايي‌هاي ملي احزاب دارد. به نوشته اي‌بي‌سي محبوبيت ترامپ پس از برگزاري گردهمايي‌هاي ملي تغييري نكرده و ۳۱ درصد باقي مانده در حالي كه محبوبيت بايدن پس از اين رويدادها با ۶ درصد افزايش به ۴۶ درصد رسيده است. نظرسنجي اين خبرگزاري كه بر گردهمايي‌هاي ملي همچنين تاثير شيوع ويروس كرونا بر انتخابات متمركز شده، بيانگر آن است كه در حال حاضر ترامپ تنها در ميان كمتر از 31 درصد از شهروندان امريكايي به عنوان فردي محبوب تلقي مي‌شود در حالي كه جو بايدن با رشدي چشمگير و 6 درصدي محبوبيت خود را به 46 درصد رسانده است.
در اين ميان راسموسن نيز براساس آخرين نظرسنجي خود اعلام كرده، مطالعات روي افرادي كه در آستانه راي دادن قرار دارند و احتمال شركت آنها در انتخابات بيش از ديگران است اغلب از بايدن حمايت مي‌كنند اما اختلاف كانديداي دموكرات‌ها با رييس‌جمهور كنوني تنها يك درصد است. در نظرسنجي جديد راسموسن 46 درصد شركت‌كنندگان گفته‌اند كه در انتخابات پيش رو از جو بايدن حمايت خواهند كرد و 45 درصد نيز عنوان كرده‌اند كه راي خود را به نفع دونالد ترامپ به صندوق خواهند انداخت.
مارك تيه‌سن در تحليل اين شرايط در واشنگتن‌پست مي‌نويسد:«گردهمايي ملي براي جمهوري‌خواهان يك پيروزي بود چراكه توانستند به اهداف خود دست يابند و با بيان وعده‌هايي كه پايگاه راي آنها مايل به شنيدنش بودند جايگاه خود را تقويت كنند. به رغم شيوع ويروس كرونا و رويارويي جامعه با تبعات اقتصادي ناشي از آن، پذيرش كارنامه اقتصادي ترامپ ميان مردم براساس نظرسنجي‌ها بيشتر شده  و رييس‌جمهور امريكا مي‌تواند با تكيه بر همان معيارهايي كه در سال 2016 به پيروزي رسيد بار ديگر به پيروزي دست يابد».
در نقطه مقابل اين تحليل، كارشناساني نظير گيل كالينز و برت استفانز نيز معتقدند، بايدن توانسته چهره بهتري از خود در طول گردهمايي‌هاي ملي ارايه دهد و از اين منظر عملكرد بهتري نسبت به رييس‌جمهور امريكا در طول اين رويدادها  داشته است. چارلز بلو هم در نيويورك‌تايمز با اشاره به تاثيرگذاري گردهمايي ملي حزب دموكرات بر اقناع تعداد بيشتري از سياهان و رنگين‌پوستان براي شركت در انتخابات همچنين پيشتازي بايدن در ميان اين اقشار جامعه امريكا، نوشته است كه كانديداي حزب دموكرات با حمايت سياهان از شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات برخوردار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون