• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4731 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ شهريور

تهديد كرونا و فرصت انديشيدن به محيط‌زيست

سحر موسوي

كوويد ۱۹ به عنوان مطرح‌ترين مساله‌ روز، نه‌تنها سلامت و جان افراد را به خطر انداخته بلكه با ايجاد وقفه‌اي در زندگي، پيامدهاي بسياري در زمينه‌هاي مختلف داشته است؛ پيامدهايي كه مي‌توانيم تاثير آن را بر روند انجام امور، طرز فكر و آينده صنايع ببينيم. در اين مطلب به تاثير كوويد ۱۹ بر صنعت مد و پوشاك خواهيم پرداخت كه اميدواريم بازگويي آن بتواند به ايجاد حس مشترك با مردم در سراسر دنيا، صبر براي پشت‌سر گذاشتن مشكلات و انعطاف و خلاقيت در خلق راهكار بينجامد.  روزهاي اوليه ورود پاندمي به كشورمان را به خاطر بياوريد؛ تعطيلي اماكن عمومي، در خانه ماندن مردم و به حداقل رساندن فعاليت‌هاي‌شان چه تاثيري بر آينده صنعت پوشاك خواهد گذاشت؟  بحث‌مان را با تاثيرات منفي شروع خواهيم كرد. از آنجايي كه گسترش شيوع كرونا در ايران مصادف بود  با بهمن و اسفند ماه -‌پرسودترين ماه‌هاي سال براي توليدكنندگان پوشاك‌- تلاش يك‌ساله توليدكنندگان با ركود و كسادي بازار روبه‌رو شد. بسياري از كارگاه‌ها مجبور به تعديل نيرو يا مرخصي فرستادن كارمندان بدون حقوق شدند.  در خانه ماندن، ايجاد فاصله اجتماعي، دوركاري و بيكاري، كاهش درآمد افراد و به حداقل رسيدن فعاليت‌هاي نوروزي، باعث كاهش تقاضا و پايين آمدن قابل توجه فروش لباس شد. جالب است بدانيد كه امسال آمار خريد و فروش پوشاك به پايين‌ترين سطح خود در سال‌هاي اخير رسيده است. در زماني كه زندگي افراد با فشردگي و حجم كارهاي زياد در جريان بود، دقيقا زماني كه همه در تلاش براي پشت‌سر گذاشتن مشكلات و پيش بردن زندگي خود بوديم، كوويد ۱۹ به عنوان تهديد بزرگ، وقفه‌اي در انجام تمامي امور به وجود آورد. وقفه‌اي كه به خواست و دست افراد نمي‌توانست به وجود بيايد، اما شكل‌گيري آن فرصت بازنگري و تفكر را براي جوامع به وجود آورد. 
كرونا واقعيت دنياي امروز ماست 
پيامدهاي كارما و رفتار ما با زمين است. حال كه اين ويروس همه‌ چيز را كند كرده است و اصطلاحا در دوران ترديد و توقف به سر مي‌بريم. كاهش تمايل مردم به خريد و كاهش مصرف‌گرايي تفكرات زيست‌محيطي و مد دوستدار محيط‌زيست و پايدار را قوت بخشيده است. پيش از اين در هفته مد برلين، نمايش مد نيونيت، شاهد مدل‌هايي با ماسك بوديم كه به دليل هماهنگي با موضوع نمايشگاه كه هوا بود، طراحي شده بودند و در آن زمان هيچ طراحي فكر نمي‌كرد كه قرار است ماسك جزو اساسي استايل افراد در اكثر شهرهاي دنيا تبديل شود.  
تهديد، توقف و ايجاد فرصت انديشيدن 
با تهديد بزرگ به وجود آمده موضوعاتي چون آلودگي هوا، مراقبت از محيط‌زيست مورد توجه بيشتري قرار گرفته‌اند، چراكه همه مردم دنيا متوجه شدند حال بد محيط‌زيست و زمين چطور مي‌تواند زندگي خود و تمام موجودات روي آن را به خطر بيندازد و امروز بيش از هر زمان ديگري متوجه پيامد رفتارها و عادت‌هاي مخرب بشر شده‌ايم.  كاهش خريد در قدم اول، كاهش مصرف‌گرايي را به وجود آورده است، مساله كه مد و پوشاك را بعد از نفت، به آلوده‌ترين صنعت دنيا تبديل كرده است. درست است كه پيش از اين تنها درصد كمي از مردم به نظريه‌هاي مبارزه با مصرف‌گرايي و آموزش‌هايي مربوط به آن مانند: بازطراحي، گردش لباس، ايجاد كمد كپسولي و... علاقه نشان مي‌دادند اما اين درصد با تهديد زندگي افراد رو به افزايش است و فرصتي است كه مي‌توان گفت در زمان تهديد براي فعالان آن به وجود آمده است.
كارشناس ارشد طراحي پارچه و لباس 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون