• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4732 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ شهريور

مرگ بنيانگذار «آندره»

مسعود يوسفي

لئون آهارونيان، بنيانگذار شركت فرآورده‌هاي گوشتي «آندره» در ۹۰ سالگي درگذشت. او متولد ۱۳۰۹ در قريه هفتوان سلماس بود. مادرش ليسانس رياضي را از تفليس گرفته بود و پدرش ديپلمه بود و حسابدار. 
وقتي انقلاب اتحاديه جماهير شوروي رخ مي‌دهد، بلشويك‌ها از پدرش، پدربزرگ و عمويش مي‌خواهند كه يا تابعيت‌شان را از ايراني به روسي تغيير دهند يا اينكه رستوران پردرآمدشان را رها كرده و به ايران برگردند. آنها راه دوم را انتخاب مي‌كنند. پدرش هنگام اشغال ايران در جنگ جهاني به مراغه رفت و همراه يكي از دوستانش رستوراني در آنجا راه‌اندازي كرد ولي با تشكيل حكومت خودمختار پيشه‌وري در تبريز (سال 1324) به تهران آمد و غذاخوري‌اي در پايتخت باز كرد. در كنار اين غذاخوري نيز مغازه مواد غذايي «آندره» راه‌اندازي شد. 
«لئون» ۱۵ ساله كه بود، صبح زود بيدار مي‌شد و به كارخانه توليد كالباس مي‌رفت تا براي مغازه مواد غذايي پدرش، يعني فروشگاه آندره، كالباس بياورد يا سر راه نان‌ها را خريده و به دست پدرش برساند. 
همان مغازه آندره بعدها توسط لئون و برادرش به كارخانه مواد غذايي آندره تبديل مي‌شود كه تا به امروز هم در حال فعاليت است. پس از گرفتن ديپلم در سال 1331 در هنرسراي عالي (دانشگاه اميركبير فعلي) پذيرفته شد. پس از پايان تحصيل با گرفتن كفالت از سربازي معاف شد و ارديبهشت 1335 در آزمايشگاه خاك‌شناسي وزارت كشاورزي با ماهي 480 تومان استخدام شد. در سال 1341 و بعد از بازگشت به ايران آهارونيان به درخواست پدر همسرش كه موسس شركت حمل و نقل ستي بود و در حوزه معدن، هتلداري و فروش بليت هواپيما هم فعاليت مي‌كرد به صورت پاره وقت به اين مجموعه پيوست و حسابرسي مالي مجموعه را برعهده گرفت و اتفاقا جلوي سوءاستفاده‌هاي شركاي پدر زنش ايستاد. او پس از دو سال در اين شركت به صورت تمام وقت حاضر شد. با پيروزي انقلاب و شروع جنگ تحميلي يكي از نيازهاي اساسي‌كشور جا به جايي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجهيزات نظامي به مناطق جنگي بود و بخشي از اين كار را به صورت رايگان شركت ستي برعهده گرفت.
 لئون آهارونيان در سال‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بعد از پيروزي انقلاب باتوجه به حضور در شوراي خليفه‌گري ارامنه فعاليت‌‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اجتماعي و صنفي خود را گسترش داد. او در سال 1372 دست به ايجاد اتاق بازرگاني مشترك ايران و ارمنستان زد و نخستين خط هوايي ميان اين دو كشور را نيز راه‌اندازي كرد.
 او كارآفريني بود كه در حوزه فرهنگي نيز دستي بر آتش داشت و دو نشريه هفتگي «لويس» و «هويس» را نيز با هزينه شخصي منتشر مي‌كرد. «هويس» كه در زبان ارامنه به معني اميد است تا همين امسال منتشر مي‌شد و البته با مشكلاتي هم  روبه‌رو بود.
 لئون آهارونيان در جايي گفته است: «اميد بهترين انگيزه است و زيباترين عنصر.» او كارآفريني بود كه ايران را به عنوان «كشورش» مي شناخت و مي‌گفت: «من براي ميهنم كار كردم. ما همه ايراني هستيم. به نظر من يك كارآفرين با همه وجوه خلق ثروت و اشتغال‌زايي و... صددرصد يك ميهن‌پرست درجه يك هم است. سوپرمن كسي است كه در هر شرايط اقتصادي و اجتماعي و تغييرات مختلفي كه رخ مي‌دهد، پاي كشورش بايستد و دست از تلاش براي آفرينش روزهاي بهتر برندارد. در واقع هر كارآفرين، يك سوپرمن واقعي است...»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون