• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4736 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ شهريور

وزراي دفاع ايران و هند در تهران ديدار كردند

افغانستان، سوژه اصلي رايزني‌ها

گروه ديپلماسي

تهران روز گذشته ميزبان راجنات سينگ، وزير دفاع هندوستان بود كه هنگام بازگشت از سفر به روسيه با توقفي كوتاه با امير حاتمي، همتاي ايراني خود ديدار و گفت‌وگو كرد. راجنات سينگ پس از ديدار خود با امير حاتمي وزير دفاع ايران در توييتي از اين ديدار ابراز رضايت كرده و آن را سازنده و مثبت دانست و نوشت: با فرمانده امير حاتمي وزير دفاع ايران يك ديدار بسيار مثبت و خوبي داشتم. در اين ديدار، ما در خصوص مسائل امنيتي منطقه‌اي از جمله افغانستان و همچنين همكاري‌هاي دوجانبه گفت‌وگو كرديم. 

به گزارش نشريه «اكونوميك تايمز»، دفتر وزارت دفاع هند در بيانيه‌اي جداگانه در خصوص ديدار وزيران دفاع ايران و هند گفت: هر دو مقام هندي و ايراني، روش‌هاي موجود براي پيشبرد همكاري‌هاي دوجانبه را بررسي كرده و در مورد مسائل امنيتي منطقه‌اي از جمله صلح و ثبات در افغانستان به تبادل نظر پرداختند. ديدار وزيران دفاع هند و ايران در فضايي دوستانه و گرم برگزار شد و مقامات دو كشور بر روابط تاريخي فرهنگي، زباني و تمدني هند و ايران تاكيد كردند. 
در بسياري از خبرگزاري‌هاي هندي مساله صلح در افغانستان و تامين امنيت رفت و آمدها در خليج‌فارس به عنوان سوژه‌هاي اصلي رايزني يك ساعت و نيمه سينگ و حاتمي عنوان شده است. 
راجنات سينگ به منظور شركت در نشست مشترك «وزراي دفاع سازمان همكاري شانگهاي»، «اتحاديه كشورهاي مشترك‌المنافع» و «سازمان پيمان امنيت جمعي» به روسيه سفر كرده بود. به گزارش اينديپندنت، راجات سينگ در جريان ديدارهاي خود در مسكو خواهان حل اختلافات بين كشورهاي خليج‌فارس از طريق گفت‌وگو و بر بنيان احترام متقابل شد.  نارندرا مودي نخست‌وزير هند كه متعلق به حزب راست‌گرا و ناسيوناليست‌ «باراتيا جاناتيا» (حزب مردم) است، روابط نزديكي با دولت ايالات متحده امريكا دارد اما همزمان تلاش مي‌كند جايگاه خود در جنبش عدم تعهد و جهان سوم را حفظ كند.
بر اساس گزارش اينديپندنت، در مسكو، وزراي دفاع «سازمان همكاري شانگهاي» ديداري سه روزه داشتند. اين سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چين و روسيه و با همكاري چهار كشور آسياي ميانه (قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان) بنيان گذاشته شد و هدفش مطرح كردن اوراسيا به عنوان قطبي در رقابت با غرب بود. سه سال پيش، در نشست سازمان در آستانه قزاقستان، هند و پاكستان نيز به اين سازمان پيوستند تا اكنون هشت عضو دايم داشته باشد و شامل ۴۴ درصد جمعيت جهان شود. ايران به همراه افغانستان، بلاروس و مغولستان چهار عضو ناظر اين سازمان است. ايران اولين‌بار از نشست ۲۰۰۵ آستانه در اين سازمان شركت كرد و همزمان با هند و پاكستان عنوان عضو ناظر را دريافت كرد. ايران تقاضاي رسمي براي عضويت ثابت را در مارس ۲۰۰۸ تسليم اين سازمان كرد اما به علت تحريم‌هاي گسترده سازمان ملل با استقبال مواجه نشد. پس از حصول توافق هسته‌اي، شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين در سفر خود به ايران در ژانويه ۲۰۱۶ از عضويت كامل ايران حمايت كرد.  راجنات سينگ روز جمعه در سخنان خود در مسكو گفت كشورش «عميقا نگران» اوضاع خليج‌فارس و تنش‌هاي موجود بين ايران، امريكا و امارات متحده عربي است. او گفت: «ما از كشورهاي منطقه كه همه‌شان براي هندوستان دوست و گرامي هستند مي‌خواهيم تفاوت‌هاي خود را با گفت‌وگو بر بنيان احترام دوجانبه، قبول حق حاكميت و خودداري از دخالت در مسائل يكديگر حل كنند.» وزير دفاع هند در مسكو با همتاي چيني خود نيز ديدار كرد. اين نخستين ديدار مقام‌هاي عالي هند و چين به دنبال نزاع مرزي كه در ماه‌هاي مه و ژوئن بين‌ دو كشور صورت گرفت، بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون