• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4736 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ شهريور

پل‌ استراتژيك

پل قطور در مسير تنها راه ريلي مواصلاتي ايران به تركيه و اروپا در حدود 25 كيلومتري شهرستان خوي قرار دارد. ارتفاع اين پل 120 متر و طول آن 450 متر است و بلندترين پل ريلي خاورميانه  ناميده  مي‌شود. 
در سال 1364 و در بحبوحه جنگ تحميلي عمليات نظامي در خليج‌فارس متمركز بود و موجب كند شدن روند ارتباطات اقتصادي ايران از طريق دريا شده بود. در آن زمان بيشتر مراودات تجاري ريلي ايران از طريق خط‌آهن ايران به تركيه و مرز جلفا با اتحاد جماهير شوروي سابق صورت مي‌پذيرفت. 
در مسير خط راه‌آهن ايران به تركيه پل استراتژيكي به ‌نام پل قطور قرار دارد كه در ابتدا به آن اشاره شد.
دشمن بعثي كه در ميدان نبرد نظامي ضربات مهلكي را از نيروهاي ايراني دريافت كرده بود به‌ دنبال هدف قرار دادن اقتصاد ايران و قطع شريان‌هاي ارتباطي كشور با ديگر كشورها،  حمله به پل استراتژيك قطور را در دستور كار و در سال 1364 بارها پل را مورد حمله هوايي و بمباران قرار داد و خساراتي را به نقاط حساسي از پل قطور وارد كرد به ‌طوري‌كه در يكي از حملات، تابليه(عرشه) پل آسيب جدي ديد و عملا تردد قطارها روي پل را متوقف كرد. 
در آن زمان بنده در ايستگاه راه‌آهن سهلان آذربايجان بودم و پس از بمباران به اتفاق آقاي قره‌گوزلو، مديركل وقت راه‌آهن آذربايجان به محل پل قطور جهت بررسي خسارات وارده و امكان‌سنجي‌هاي لازم  رفتيم. 
لازم به ذكر است در همان زمان راه‌آهن تركيه به راه‌آهن‌هاي اروپايي تلكسي مخابره كرده و درخواست عدم اعزام واگن به سمت ايران را كرد.
در جلساتي كه با همكاران داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه تا بازسازي پل به‌ صورت موازي و از طريق حمل و نقل تركيبي اقدام به جابه‌جايي واگن‌ها از يك سوي پل به سمت ديگر پل قطور شود. اجراي اين پروژه يعني انتقال واگن‌ها از جاده تداركاتي پل قطور از سمتي به سمت ديگر نياز به ماشين‌آلات سنگين حمل ادوات خاص ترافيكي  را داشت كه به تريلي‌هاي تيتان معروف  هستند.
از آنجايي كه شهبد والامقام محمد صنيع‌خاني در آن مقطع فرماندهي ترابري سپاه پاسداران را عهده‌دار بوده ضمنا اين تريلي‌ها را نيز در اختيار داشتند با ايشان تماس گرفته و درخواست كردم در انجام اين پروژه مساعدت كنند. ايشان هم ضمن استقبال از اين ايده ماشين‌آلات تيتان را وارد منطقه پل قطور كرده و پس از زيرسازي براي حركت ماشين‌آلات مزبور روي جاده تداركاتي پل قطور، تيتان‌ها را به يك سمت پل هدايت كرده و پس از ريل‌گذاري روي كفي تيتان‌ و در راستا قرار دادن تيتان مجهز به ريل در مسير واگن‌هاي حامل بار، آنها را يك به يك روي كفي تيتان ريل‌گذاري شده هدايت كرده و پس از محكم‌كاري‌هاي لازم تيتان را به سمت ديگر اعزام و در آن سمت هم به همين شكل واگن خالي از روي تيتان به سمت خط‌آهن منتقل مي‌شد. اين كار تا پل قطور مرمت و آماده عبور قطار شد يعني حدود يك ماه بدون وقفه ادامه داشت. لازم است متذكر شوم در همان زماني كه عمليات جابه‌جايي واگن‌ها با روش تركيبي شروع شد به تركيه اعلام شد كه مشكل برطرف شده و واگن‌هاي اروپايي مي‌توانند به ايران اعزام شوند. مضافا اينكه در يك ماهي كه با اين روش به صورت تركيبي حمل و نقل در دو سوي پل قطور انجام شد، تعداد واگن بيشتري نسبت به مدت مشابه سال قبل‌ جابه‌جا شد كه نشانگر عنايت خداوند و همت والاي برادراني بود كه در آن شرايط با تمام مشكلات ماموريت خود را به نحو احسن به انجام رساندند و شهيد صنيع‌خاني نقش تعيين‌كننده و موثري در بروز و ظهور اين حماسه اقتصادي در بحبوحه جنگ تحميلي ايفا كردند.
خاطره آقاي مهندس صادق افشار
 مديرعامل اسبق راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران بالاخص در دوران جنگ تحميلي
 از شهيد والامقام محمد صنيع‌خاني

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون