• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4738 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور

جهانگيري و ربيعي از تحصيل دانش‌آموزان در دوران كرونا گفتند

اختيار در انتخاب شيوه درس‌آموزي

چالش اين ‌بار ميان والدين دانش‌آموزان و تصميم‌گيران بود؛ والديني كه به ‌دليل شيوع گسترده ويروس كرونا و نگراني از سلامت جگرگوشه‌هاي‌شان خواستار تعطيلي مدارس بودند و ستادي كه تصميم گرفت به‌رغم اين مطالبه خانواده‌ها مدارس بازگشايي شوند. درنهايت اما يك روز پس از آغاز مدارس در حالي كه بسياري از خانواده‌ها تصميم شخصي گرفته بودند كه فرزندان‌شان برخلاف روال ساليان قبل، سال تحصيلي را نه پشت نيمكت‌هاي مدرسه كه در خانه‌هاي‌شان بگذرانند، اعلام شد كه حضور دانش‌آموزان در مدارس انتخابي است و اجباري براي حضور بچه‌ها در مدرسه وجود ندارد. در همين راستا ديروز سخنگوي دولت در نشست خبري هفتگي خود با رسانه‌ها، درباره چرايي تاكيد دولت بر حضور دانش‌آموزان در مدارس چنين توضيح داد: «رييس‌جمهوري در همان جلسه به ‌طور صريح اعلام كردند كه هيچ اجباري در مدرسه رفتن وجود ندارد اما تمام كارشناسان پرورشي و آموزشي حساسيت داشتند كه مدرسه باز شود و در اين زمينه به آسيب‌هاي جسماني و رواني كه در پي مدرسه نرفتن بچه‌ها پيش مي‌آمد، اشاره مي‌كردند و به همين دلايل مدرسه‌ها باز شد.»
علي ربيعي ادامه داد: «البته از امكانات آموزشي شبكه «شاد» هم مي‌توان استفاده كرد ولي باز هم تاكيد مي‌كنيم كه حضور در مدرسه اجباري نيست اما مدارس باز است و نيز لازم است كه ارتباط دانش‌آموزان با مدارس حفظ شود، حال يا به ‌صورت حضور فيزيكي يا به صورت مجازي.» او همچنين با اشاره به استفاده از واژه «پادگان» در سخنان رييس‌جمهوري درباره مدارس و تاكيد روحاني بر نظم پادگاني و لزوم تسري اين نوع نظم و انضباط جمعي به مدارس و سيستم آموزشي كشور كه طبيعتا با واكنش‌هاي بسياري مواجه شد، گفت: «پادگان دو مفهوم دارد؛ يكي اداره جامعه به‌ صورت پادگاني كه مشخص است ما با آن مخالف هستيم و ديدگاه ما اين نيست و نظام جمهوري اسلامي هم بر اين مبنا قرار نگرفته است پس جامعه را اينطور اداره نمي‌كنيم، چه برسد به مدرسه. اما مفهوم دوم در اين زمينه وجود آن نظمي است كه در پادگان‌ها ديده مي‌شود و تاكيد رييس‌جمهوري هم بر همان بخش بود.»
ربيعي البته تنها عضوي از هيات دولت دوازدهم نبود كه ديروز درباره وضعيت مدارس در شرايط كرونايي صحبت كرد. معاون اول رييس‌جمهوري هم در بازديد از مدارس منطقه 10 تهران از راه‌هاي مختلفي كه براي ارايه آموزش به دانش‌آموزان در نظر گرفته شده، سخن گفت. اسحاق جهانگيري با بيان اينكه آموزش ‌و پرورش براي ارايه آموزش‌ها 3 روش را ارايه داد، گفت: «شبكه شاد كه مبتني بر آموزش‌هاي مجازي و اينترنت است كه خوشبختانه اينترنت آن را نيز رييس‌جمهور رايگان اعلام كرد.» او از «مدرسه تلويزيوني» و «آموزش حضوري» به عنوان 2 روش ديگر تحصيل دانش‌آموزان در ايام كرونايي ياد كرد كه خانواده‌ها مخيرند يكي از سه روش را براي فرزندشان انتخاب كنند. ربيعي معلمان را در خط مقدم پيكار با كرونا معرفي و جهانگيري تاكيد كرده‌ كه با اعتمادي كه جامعه به معلمان دارد مطمئن هستم معلمان مي‌توانند از عهده استمرار آموزش‌ها در اين ايام به‌ خوبي برآيند. به‌ گفته معاون اول رييس‌جمهوري، امروز جامعه بيشترين اعتماد را به معلمان دارد و به همين واسطه است كه جگرگوشه خود را به معلم مي‌سپارد و اعتماد مي‌كند. او البته معتقد است كه اين اعتماد، مسووليت آموزش‌ و پرورش را به ‌مراتب دشوارتر و سنگين‌تر ساخته و بر اهميت نقش آنها مي‌افزايد؛ بنابراين در حال حاضر، علاوه بر وظايف هر ساله مسووليت بهداشت و سلامت دانش‌آموزان هم به آن اضافه‌ شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون