• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4738 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور

علي پاكدامن، قهرمان شمشيربازي در گفت ‌و گو با «اعتماد»:

كاش استراماچوني يا برانكو سرمربي تيم ملي فوتبال مي‌شدند

برخلاف ورزشكاران ساير رشته‌ها از ما به خوبي حمايت شده است

علي ولي‌اللهي

 در ادامه گفت‌وگوهاي سريالي روزنامه «اعتماد» با ورزشكاران المپيكي كشورمان اين بار سراغ رشته شمشيربازي و قهرمان اين رشته علي پاكدامن رفتيم. پاكدامن هم سهميه انفرادي مسابقات المپيك را به دست آورده و هم به همراه تيم شمشيربازي اسلحه سابر موفق به كسب سهميه تيمي شده است. گفت‌وگو با اين شمشيربازي ۳۰ ساله كشورمان به نوعي تبديل به يكي از عجيب‌ترين گفت‌وگوهاي اين چند وقت اخير شد چراكه برخلاف همه ورزشكاران كه از بي‌توجهي مسوولان گله دارند، پاكدامن از حمايت‌هايي كه از او صورت گرفته، رضايت كامل دارد! پاكدامن كه به نظر آدم كم‌حرفي هم مي‌آيد، معتقد است كه امكانات لازم براي رسيدن به مدال المپيك را در اختيار دارد و مي‌تواند در توكيو به حسرت چند ساله‌اش پايان دهد. اين شمشيرباز كشورمان در سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در آستانه كسب مدال جهاني پيش رفته بود ولي با بدشانسي از رسيدن به آن بازماند. علي پاكدامن در المپيك ۲۰۱۶ ريو هم حاضر بود ولي موفقيتي كسب نكرد. حالا ا و شمشيرش را تيز كرده و براي حضور در كشور سامورايي‌ها و شمشيرزن‌ها آماده مي‌شود.

 

از شرايط اين روزها و تمريناتتان بگوييد؟ در اردو هستيد يا به صورت انفرادي تمرين مي‌كنيد؟

مدتي است تمرينات‌مان را آغاز كرده‌ايم. بعد از بازگشايي مراكز تمريني و باشگاه‌ها، تمرينات خوبي را پشت سر گذاشته‌ايم و اميدوارم به همين ترتيب ادامه دهيم. ما هم به صورت تيمي و هم به صورت انفرادي كار مي‌كنيم. اين تمرينات شامل كارهاي بدن‌سازي و شمشيربازي مي‌شود. در مورد مسابقات اطلاعي ندارم.

آيا مسابقات داخلي يا برون‌مرزي خاصي براي شما در آينده نزديك تدارك ديده شده است؟

فعلا خبر خاصي از برگزاري رقابت‌هاي داخلي و خارجي نيست تا ببينيم وضعيت ويروس كرونا به كجا مي‌انجامد. اميدوارم هر چه زودتر واكسن اين بيماري پيدا شود و برگرديم به روال عادي زندگي.

همان ‌طور كه گفتم اين گفت‌وگو در ادامه گفت‌وگوهاي سريالي با ورزشكاران المپيكي است. در گفت‌وگوهاي قبلي بسياري از ورزشكاران از نبود توجه فدراسيون‌هاي مربوطه و كميته ملي المپيك و وزارت ورزش گله‌مند بوند. وضعيت شما از اين نظر چطور است؟

برعكس ساير دوستان و قهرمانان من اتفاقا خيلي از وضعيت فدراسيون راضي هستم. خدا را شكر در تمام اين مدت فدراسيون خيلي از ما حمايت كرد و همه جوره هواي ما را داشت. دست آقاي دكتر غلام‌زاده درد نكند. ايشان خيلي مواظب ما بود و حواسش به تمرينات‌مان بود. جا دارد همين جا از ايشان تشكر كنم. همين ‌طور بايد از كميته ملي المپيك و وزارت ورزش هم تشكر كنم. من خودم به شخصه هيچ مشكلي با اين دو سازمان حامي ورزشكاران نداشتم و همه چيز خوب بوده است.

از نظر وضعيت مالي چطور؟

از نظر وضعيت مالي هم همان‌ طور كه گفتم شرايط خوب بوده و مشكلي نداشتيم. تمام پاداش‌ها و دستمزدها به موقع پرداخت شده است.

به تعويق افتادن مسابقات المپيك چه تاثيري روي وضعيت شما گذاشته است؟ آيا در مجموع به نفع شما شد يا به ضررتان؟

در مورد به تعويق افتادن المپيك بايد به اين نكته اشاره كنم كه ما داشتيم رو به جلو حركت مي‌كرديم. ما در كوران مسابقات و تمرينات پرفشار بوديم كه به يك باره همه چيز متوقف شد. نمي‌توانم دقيقا از نفع يا ضرر به تعويق افتادن المپيك بگويم. تنها نفعي كه مي‌توانسته داشته باشد اين است كه ما را از بار فشار رواني كه روي ما بود، خارج‌مان كرد و بقيه چيزهايش به نظرم ضرر بود. ولي به هر حال دوباره هم بخواهيم برگرديم باز همان فشار رواني را بايد از نو تحمل كنيم. اين بار رواني نيز از آن جهت است كه همه از رشته شمشيربازي توقع دارند. اين رشته چند سالي است خوب كار كرده و همه مي‌خواهند كه اين رشته به مدال المپيك برسد. به هر حال اين ويروس هم آمد و دست ما هم نبوده است.

شما يك بار تا نزديكي‌هاي مدال جهان پيش رفتيد و يك بار هم تجربه حضور در المپيك را داريد. فكر مي‌كنيد در المپيك توكيو بتوانيد روي سكو برويد؟

من دو بار تا نزديكي مدال جهاني پيش رفتم و حيف كه آن را از دست دادم. بزرگ‌ترين حسرتم سه تا مسابقه است. دو تا رقابت قهرماني جهان ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و ديگري بازي‌هاي آسيايي جاكارتا ۲۰۱۸. اميدوارم بتوانم در المپيك توكيو تمام اين حسرت‌هايم را كنار بگذارم و بتوانم روي سكو بروم.

براي رسيدن به سكوي المپيك چه چيزهايي نياز است كه در اين چند ماه فراهم شود؟ آيا سرمربي تيم آقاي فخري كه به كرونا مبتلا شده بود به تمرينات بازگشته است؟

براي رسيدن به سكوي المپيك همه چيز آماده و خوب بود. همه چيزهايي كه بايد داشته باشيم را داشتيم. فكر مي‌كنم فقط اگر اسپانسرها بيشتر مي‌آمدند و از نظر جنبه‌هاي مالي كمك بيشتري به اين رشته مي‌شد خيلي بهتر ‌بود. ولي از نظر امكانات و از نظر حمايت فدراسيون همه چيز اوكي بود. آقاي فخري هم به كار برگشته‌اند و سلامت‌شان را به دست آورده‌اند و در كنار تيم هستند.

اين روزها خيلي از ورزشكاران نسبت به بريز و بپاش‌هاي فوتبال و پرونده غرامت به مارك ويلموتس حساس شده‌اند و انتقاداتي نسبت به هزينه‌هاي سرسام‌آوري كه در فوتبال مي‌شود دارند. نظر شما به عنوان يك ورزشكار المپيكي در اين رابطه چيست؟

اين فقط مخصوص ايران نيست. فوتبال در همه جاي دنيا بريز و بپاش‌هايش نسبت به ساير رشته‌ها بيشتر است ولي مهم بحث مديريت است. فدراسيون فوتبال ۸ سال كي‌روش را در رأس تيم ملي داشت و ايشان كلي براي فوتبال ايران درآمدزايي كرد. بعد از آن رفتند سراغ مربي‌اي كه هيچ رزومه‌اي نداشت. در حالي كه اگر برانكو يا استراماچوني را روي نيمكت به جاي كي‌روش مي‌نشاندند خيلي بهتر از ويلموتس عمل مي‌كردند و لازم هم نبود الان اين همه غرامت بدهيم. اگر آن موقع انتخاب درستي صورت مي‌گرفت و يكي از آن دو عزيزي كه اسم بردم، انتخاب مي‌شدند الان هم سرمربي تيم ملي بودند. اينها همه به خاطر سوء مديريت است. ما نبايد اول به دنبال پرداخت غرامت مالي به ويلموتس باشيم. ما بايد دنبال مديراني بگرديم كه باعث و باني آن قرارداد بودند و پاي آن را امضا كردند و ويلموتس را به ايران آوردند.

شما با وجود افتخارات زياد آن چنانكه بايد و شايد در سطح جامعه شناخته نشده‌ايد و صفحه اينستاگرام شما پر مخاطب نيست در حالي كه خيلي از به اصطلاح شاخ‌هاي مجازي با جعل عنوان و ادعاهاي كذب خودشان را ورزشكار معرفي مي‌كنند و چند صد هزار تا چند ميليون دنبال كننده به دست مي‌آورند. چطور چنين اتفاقي مي‌افتد؟

اين برمي‌گردد به بخش جهان سومي بودن ما. اول از همه اينكه رشته ما در كشور زياد شناخته شده نيست و اسم‌مان بين اصحاب رسانه و اخبار تلويزيون زياد شنيده نمي‌شود. شايد ماهي يك بار خبري از ما كار شود. در جامعه ورزش ولي خدا را شكر به اندازه كافي شناخته شده هستم ولي در بين عامه مردم به اين مساله اشراف دارم كه به اندازه‌اي كه موفق بودم در رشته‌ام شناخته شده نيستم. البته گله‌اي هم ندارم. رشته من اين مدلي است. در ايران هم معمولا وقتي مي‌خواهيم از چيزي استفاده كنيم بيشتر به حاشيه‌هايش مي‌پردازيم. اينستاگرام هم از اين قاعده مستثنا نيست و در حال حاضر به دست شاخ‌هاي مجازي افتاده. حالا يك نفر از بچه‌اش پول درمي‌آورد يك نفر با رقصيدن معروف مي‌شود و پول درمي‌آورد و يكي هم 4 تا فيلم از خودش مي‌گيرد و چهره مي‌شود. فقط اميدوارم اين دوستاني كه پرفالوئر هستند حداقل جزو تحصيلكرده‌هاي جامعه باشند و بتوانند به خانواده‌ها و مردم كمك كنند. اميدوارم آنها كه خيلي ديده مي‌شوند، بتوانند سطح شعور و فرهنگ مردم را بالا ببرند و به قول معروف آورده‌اي براي فالوئرهاي‌شان داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون