• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4741 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور

بحرين به صف خائنان به آرمان فلسطين اضافه شد

خاندان «خليفه» دنباله‌رو خيانت «آل نهيان»

شهاب شهسواري

 

جمعه شب دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا رسما اعلام كرد كه ظرف ۳۰ روز از توافق صلح ميان امارات متحده عربي با رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به يك «توافق تاريخي» ديگر دست يافته و حالا بحرين را هم به صف عادي‌سازان اشغالگري فلسطين اضافه كرده است. مشخص نيست، توافق‌هاي تاريخي سريالي ترامپ با امرا و سلاطين عرب قرار است چه كمكي به صلح در منطقه خاورميانه بكند، كشورهايي كه نه ميزباني آوارگان فلسطيني را پذيرفته‌اند و نه كمكي به مقاومت مردم فلسطين در مقابل اشغالگري مي‌كنند و به نظر نمي‌رسد در بلندمدت نقشي در تعيين سرنوشت فلسطينيان داشته ‌باشند. قابل پيش‌بيني بود كه حاكمان بحرين براي دوم شدن در مسابقه سازش پيشقدم شوند. مقام‌هاي خاندان آل خليفه پيش از اين سرمستانه تصاوير ديدارهاي خودشان را با مقام‌هاي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين منتشر مي‌كردند؛ از جلسه توجيهي داماد رييس‌جمهور امريكا براي معامله قرن ميزباني مي‌كردند و در يك دهه گذشته مرتبا از سياست‌هاي مخرب سعودي و امارات در منطقه، از حمله فاجعه‌بار به يمن گرفته تا قطع رابطه با ايران و قطر و شاخ و شانه كشيدن براي تركيه، حمايت كرده‌اند. در‌نتيجه قابل پيش‌بيني بود كه از سياست‌هاي ابوظبي پيروي كنند و به آرمان ملت فلسطين براي تشكيل يك حكومت مستقل و بازگشت به سرزمين‌هاي‌شان خيانت كنند. در واكنش به اين اقدام، تشكيلات خودگردان فلسطيني سفير خود را از بحرين فرا خواند و اعلام كرد كه روابطش را با اين جزيره حاشيه جنوبي خليج‌فارس قطع مي‌كند. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني يك‌صدا اين اقدام حاكمان بحرين را محكوم كرده‌اند.

ضيافت به صرف حقوق مردم فلسطين
رييس‌جمهور امريكا جمعه شب در حساب كاربري توييترش در اين خصوص نوشت:«امروز يك گشايش تاريخي ديگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما يعني اسراييل و پادشاهي بحرين به توافقي براي صلح دست پيدا كردند. بحرين دومين كشور عربي است كه ظرف ۳۰ روز با اسراييل صلح مي‌كند.» امريكا، رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين و بحرين در همين زمينه بيانيه مشتركي را منتشر كردند. در اين بيانيه آمده است:«اين گشايشي تاريخي براي پيشبرد صلح در خاورميانه است. آغاز گفت‌وگوهاي مستقيم ميان اين دو جامعه پويا و اقتصاد پيشرفته، تحول مثبت خاورميانه را تداوم بخشيده و به افزايش ثبات، امنيت و رونق در منطقه منجر خواهد شد. ايالات‌متحده از بحرين بابت ميزباني كارگاه «صلح براي رفاه» كه به منظور پيشبرد آرمان صلح، عزت و فرصت‌هاي اقتصادي براي فلسطيني‌ها روز ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹ در منامه برگزار شد، قدرداني مي‌كند.» جرد كوشنر، مشاور ارشد رييس‌جمهور امريكا نيز در اظهاراتي گفت كه توافق رژيم صهيونيستي و بحرين بر سر عادي‌سازي روابط شامل افتتاح سفارت نيز مي‌شود. به گفته مقام‌هاي امريكايي قرار است سران امارات متحده عربي و رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين روز سه‌شنبه در كاخ سفيد توافق عادي‌سازي روابط را امضا كنند و احتمالا سران حكومت آل خليفه نيز به فهرست مهمانان اين ضيافت اضافه مي‌شوند تا دو كشور عربي جديد بعد از مصر و اردن به فهرست كشورهاي عربي اضافه شوند كه پيش از تشكيل حكومت فلسطين حاضر شده‌اند، موجوديت اشغالگران آن سرزمين را به‌رسميت بشناسند و حقوق مردم فلسطين براي بازگشت به سرزمين‌هاي‌شان و داشتن دولت مستقل را ناديده بگيرند.

واكنش‌ها به اعلام سازش بحرين
دولت‌هاي ايران، تركيه و اردن اين اقدام حاكمان منامه را محكوم كردند. در برابر امارات متحده عربي، مصر، رژيم اشغالگر فلسطين، بريتانيا و امريكا از اين اقدام بحرين استقبال كردند. دومينيك راب، وزير خارجه بريتانيا با انتشار پيامي در حساب كاربري توييتر خود نوشت:«به گرمي از عادي‌سازي روابط بين بحرين و اسراييل كه از دوستان سرسخت انگلستان هستند، استقبال مي‌كنم.
 اميدوارم ديگران نيز براي حركت بيشتر به سمت روند صلح خاورميانه همين مسير را دنبال كنند.» «هند العتيبه» سخنگوي وزارت خارجه امارات هم طي بيانيه‌اي در توييتر در اين خصوص عنوان كرد:«وزارت خارجه امارات به بحرين و اسراييل به خاطر تصميم خود در ايجاد روابط كامل ديپلماتيك تبريك مي‌گويد. اين حركت به ثبات و رفاه در منطقه كمك خواهد كرد.» «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز روز جمعه در واكنش به اين توافق عنوان كرد:«براي سال‌هاي متمادي روي صلح سرمايه‌گذاري كرديم و حالا صلح روي ما حساب مي‌كند و سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ اقتصادي براي اسراييل به همراه مي‌آورد و اين مساله بسيار مهم است.» «عبدالفتاح السيسي» رييس‌جمهور مصر نيز در صفحه توييتر خود نوشت كه با علاقه بيانيه مشترك سه‌جانبه بين ايالات‌متحده امريكا، بحرين و اسراييل در مورد توافق براي ايجاد روابط ديپلماتيك بين بحرين و اسراييل را دنبال كرده است و افزود:«من براي اين گام مهم در جهت برقراري ثبات و صلح در خاورميانه و به منظور دستيابي به يك حل و فصل عادلانه و دايمي براي مساله فلسطين ارزش قائل هستم. من از همه كساني كه در اجراي اين گام تاريخي مشاركت دارند، تشكر مي‌كنم.»
در برابر وزير خارجه اردن با انتقاد از توافق بحرين و رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه حل مناقشه اعراب و اسراييل و امنيت و ثبات در منطقه جز با پايان اشغالگري اسراييل به دست نمي‌آيد و اردن براي احقاق حقوق ملت فلسطين تلاش مي‌كند. وزارت خارجه تركيه نيز بامداد شنبه به اقدام بحرين در عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي واكنش نشان داد و آن را محكوم كرد. در بيانيه وزارت خارجه تركيه آمده است: آنكارا به ‌شدت از تصميم منامه براي برقراري روابط ديپلماتيك با اسراييل ابراز نگراني مي‌كند. تركيه گفته اين تصميم با «طرح صلح عربي» و تعهدات به «سازمان همكاري اسلامي» تناقض دارد.

سومين دستاورد ترامپ
اين سومين گام بزرگ ضد فلسطيني ترامپ در دو سال‌ونيم گذشته است. عادي‌سازي روابط دو كشور عربي و اعلام يكجانبه به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر تاكنون دستاوردهاي ترامپ از سياست خاورميانه‌اي‌اش بوده است. ترامپ قصد داشت در طول 4 سال رياست ‌جمهوري‌اش با تحميل كردن توافق موسوم به «معامله قرن» مساله فلسطين را براي هميشه از روي نقشه جهان حذف كند اما نهايتا اين «توافق تاريخي» را براي وقتي ديگر گذاشته و به «توافق‌هاي تاريخي» كوچك‌تر براي شناسايي اسراييل توسط سلاطين و امراي برخي دربارهاي وابسته منطقه بسنده كرده است.
بحرين، دولتي كه استقلال ملي‌اش را از گردش قلم پادشاه وقت ايران دارد، قدرت نظامي‌اش را مديون پهلو گرفتن ناوگان پنجم نيروي دريايي امريكا در سواحلش مي‌داند، امنيت ملي‌اش را صدقه سري اعزام يگان‌هاي ارتش سعودي از سال ۲۰۱۱ براي سركوب اعتراضات عمومي به دست آورده و البته هويت مذهبي‌اش را با سركوب اكثريت شيعه مذهب جمعيت كشور كسب كرده حالا اميدوار است كه سياست خارجي‌اش را هم با تكيه كردن بر يك رژيم اشغالگر توسعه دهد.

صف خائنان
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و دامادش جرد كوشنر هر چند نتوانستند طرح تحميلي خودشان براي فلسطين را به منطقه غرب آسيا تحميل كنند اما بدون توجه به شكست خوردن اين گام، گام بعدي را براي عادي‌سازي روابط كشورهاي عربي وابسته با اسراييل برداشتند. همان‌گونه كه مقام‌هاي امريكايي پيش‌بيني مي‌كردند، بازي با كارت ابرقدرتي در بازي چماق و هويج حكومت‌هاي وابسته و بي‌ريشه چندان مشكل نيست. وليعهد جاه‌طلب ابوظبي را مي‌توان با وعده فروش جنگنده مدرن اف ۳۵ راضي كرد، رييس‌جمهور چاد را با وعده خروج از فهرست سياه ورود اتباع به امريكا، كوزوو را با اضافه كردن يك رژيم به تعداد دولت‌هايي كه موجوديت آن را به رسميت شناخته‌اند و البته حاكمان بحرين را بدون مابه‌ازا. البته در اين ميان همه دولت‌هاي عربي و مسلمان تطميع نشدند. سوداني‌ها به پيشنهاد خروج از فهرست تروريستي به ازاي به رسميت شناختن رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين نه گفتند تا به‌‌رغم نياز شديد اين كشور به كمك و پشتيباني خارجي، دولت نظامي حاصل از انقلاب در اين كشور اندك نشاني از مردمي بودن و ريشه‌دار بودن نشان دهد. در ميان كشورهاي مسلمان و كشورهاي عضو اتحاديه عرب، تعداد زيادي از كشورهاي كوچك‌تر نيازمند و وابسته به كمك‌هاي خارجي وجود دارند كه ترامپ و اطرافيانش اميدوار بودند با اندكي فشار و وعده بتوانند به صف سازش وارد كنند.
هيچ بعيد نيست در سكوت سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه سازمان همكاري اسلامي، اتحاديه عرب و رسانه‌هاي منطقه، ترامپ دولت‌هاي نيازمند يا وابسته ديگري را هم در آستين داشته‌ باشد تا در چند هفته باقي مانده به انتخابات به عنوان دوستان جديد اشغالگران فلسطين معرفي كند. از ميان 6 عضو شوراي همكاري خليج‌فارس تاكنون دو كشور به اين سياست ترامپ سلام داده‌اند، دو كشور ديگر يعني عربستان‌سعودي و كويت رسما اعلام كرده‌اند كه قصد سوار شدن به قطار خيانت به آرمان فلسطين را ندارند اما وضعيت قطر و عمان مشخص نيست. قطري‌ها از مدت‌ها پيش با صدور مجوز تاسيس دفتر تجاري رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين عملا چراغ سبز رابطه را به اين رژيم نشان داده‌اند. پادشاه فقيد عمان هم قبل از درگذشتش با ميزباني از نخست‌وزير رژيم اشغالگر در مسقط خبر‌سازي كرده‌ بود و مشخص نيست كه آيا خلفش آماده گام نهادن در مسير عادي‌سازي و تطميع روابط است يا نه.

 


 بيانيه وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي ضمن محكوميت شديد اعلام برقراري روابط ديپلماتيك ميان بحرين و رژيم صهيونيستي، آن را اقدامي ننگين و خفت‌بار از سوي بحرين دانست كه آرمان فلسطين و چندين دهه مبارزات و تحمل رنج و مصيبت مردم فلسطين را در قربانگاه انتخابات امريكا ذبح مي‌كند. در اين بيانيه آمده است: بدون ترديد مردم مظلوم و حق‌طلب فلسطين و مسلمانان آزاده جهان هرگز عادي‌سازي روابط با رژيم غاصب و ياغي اسراييل را نخواهند پذيرفت و اين اقدام ننگين در حافظه تاريخي ملت مظلوم و ستمديده فلسطين و ملت‌هاي آزاده جهان تا ابد باقي خواهد ماند. 
دولت بحرين در خطايي بنيادين به جاي كسب مشروعيت از مردم خود متاسفانه با پشت كردن به آنان و با اقدامي خفت‌بار به دامن رژيم اشغالگر قدس پناه آورده و آرمان فلسطين شريف را قرباني انتخابات داخلي امريكا كرده است. حاكمان بحرين از اين پس شريك جنايات رژيم صهيونيستي به عنوان منبع تهديد دايمي امنيت در منطقه و جهان اسلام و ريشه دهه‌ها خشونت، كشتار، جنگ، ترور و خونريزي در فلسطين مظلوم و منطقه خواهند بود. قطعا نتيجه اين اقدام دولت بحرين تنها خشم فزاينده و نفرت ماندگار مردم مظلوم فلسطين، مسلمانان و ملل آزاده جهان خواهد بود. در بند پاياني اين بيانيه ضمن هشدار به هر گونه ايجاد ناامني رژيم صهيونيستي در منطقه خليج‌فارس، مسووليت تمامي عواقب هرگونه اقدامي در اين ارتباط متوجه دولت بحرين و ديگر دولت‌هاي همراه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون