• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4741 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور

صانعي چوب صداقتش را خورد

محمد سلامتي

با شناختي كه من از آيت‌الله العظمي صانعي دارم ايشان را فقيهي وارسته، عالمي زاهد، پارسا و ساده‌زيست ديده‌ام. آيت‌الله صانعي عالمي با مطالعه، به‌روز و نوانديش بود و همين موجب مي‌شد كه پاسخگوي مسائل جوانان در عصر حاضر باشد. مواضع حق‌طلبانه و مردمي ايشان همواره وجود داشت. آيت‌الله صانعي به‌ شدت به اعتقادات و باورهاي‌شان پايبند بودند كه در روش و منش ايشان ديده مي‌شد. جاذبه آيت‌الله صانعي بسيار بر دافعه غلبه داشت كه اين جنبه براي يك روحاني يك ضرورت است. اگر يك روحاني اين‌چنين نباشد، كميت كارش مي‌لنگد و نمي‌تواند رسالت خود را به خوبي به انجام برساند. همين خصلت‌هاي آيت‌الله صانعي باعث مي‌شد كه گرايش جوانان به ايشان روز به روز بيشتر شده و علاقه‌مندي آنها به آيت‌الله صانعي هر روز افزايش پيدا كند. 
آيت‌الله صانعي فردي بسيار متواضع و افتاده و بي‌تكلف بود. من بارها با ايشان ملاقات‌هايي داشتم چه زماني كه به تنهايي با ايشان ديدار داشتم و چه زماني كه با دوستانم در سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با آيت‌الله صانعي ديدار مي‌كرديم، هر بار پس از پايان ملاقات ايشان ما را مشايعت مي‌كرد. همين كار را با همه كساني كه به ديدارشان مي‌رفتند، انجام مي‌دادند. در واقع اين كار نشان‌دهنده تواضع و فروتني و افتادگي آيت‌الله صانعي به‌رغم سطح علمي و فقهي و جايگاهي كه داشت، بود. مردمي بودن، به‌روز بودن آيت‌الله صانعي و اينكه سعي مي‌كرد براي سوالات جوانان پاسخ داشته ‌باشد، تضاد و اصطكاكي با ديدگاه‌هاي برخي افراد ايجاد مي‌كرد و باعث مي‌شد كه برخي به موضع‌گيري بيفتند چرا كه خودشان توان و عرضه اين كار را نداشتند. در واقع آيت‌الله‌العظمي چوب صداقت، به‌روز بودن و پاسخگوي مسائل روز بودن خود را خورد. 
همچنين اينكه آيت‌الله صانعي پس از وقايع سال ۸۸ هم كنار مردم ايستاد. اين موضع‌گيري ايشان را من موضع خط امامي مي‌دانم. اين توصيف من از ايشان نيست بلكه هر بار با آيت‌الله صانعي ديداري داشتيم، ايشان خود را خط امامي معرفي مي‌كرد. خط امامي بودن هم در واقع همان با مردم بودن و از مردم دفاع كردن و در راستاي خواست مردم گام برداشتن است كه همه اين خصوصيات در آيت‌الله صانعي وجود داشت و اين خصوصيت باعث شده ‌بود كه عده‌اي با ايشان خوب تا نكنند.
من ايشان را انساني وارسته، ‌فاضل و مردمي شناختم و ملت ايران عالمي بزرگوار را از دست داد. به بيت محترم ايشان به خصوص فرزندان آيت‌الله صانعي اين ضايعه را تسليت مي‌گويم و ان‌شاء‌الله كه با شهدا و ائمه محشور شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون