• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4741 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور

اغلب مدارس شهرستان سلسله در استان لرستان تعطيل شدند

39 مبتلا به كرونا، از 7 تا 17 سال

فرمانداري: در مدرسه مبتلا شده‌اند/ آموزش و پرورش: بيرون از مدرسه مبتلا شده‌اند

گروه اجتماعي

«والدين نگران نباشند و نگراني‌هاي اوليا را درك مي‌كنيم و هيچ اجبار و الزامي براي حضور دانش‌آموزان در مدارس نيست.» روز جمعه بود كه اين جمله در بخشي از مصاحبه عليرضا نخعي، مديركل آموزش و پرورش استان لرستان در شبكه استاني افلاك به زبان آمد. روز شنبه (ديروز) سرپرست فرمانداري اين استان اعلام كرد كه 39 دانش‌آموز در شهرستان سلسله لرستان به كرونا مبتلا شده‌اند. ساعاتي پس از اينكه سرپرست فرمانداري شهرستان خبر داد كه تمام دانش‌آموزان مبتلا، در زمره كساني بودند كه به مدرسه مي‌رفتند، تكذيبيه آموزش و پرورش لرستان از راه رسيد كه مي‌گفت هيچ يك از اين دانش‌آموزان در مدرسه مبتلا نشده‌اند. 
روز گذشته، ايرنا به نقل از سرپرست فرمانداري سلسله نوشت كه با توجه به افزايش شيوع بيماري كرونا بخش بيشتري از مدارس اين شهرستان تعطيل مي‌شوند. افشين تركاراني در جلسه ستاد شهرستاني مديريت كرونا اعلام كرد: «شهرستان در پيك سوم شيوع كرونا قرار دارد و با توجه به نبود امكانات مقابله و پيشگيري در برخي مدارس و احتمال شيوع ويروس بين دانش‌آموزان، مدارس شهري الشتر و فيروزآباد و مدارس روستايي بالاي ۳۰ نفر جمعيت بايد تعطيل باشد. به دليل اهميت آموزش دانش‌آموزان پايه اول، كلاس‌هاي اين مقطع حضوري خواهد بود و با توجه به اينكه ساير پايه‌ها تعطيل هستند شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي براي دانش‌آموزان كلاس اولي بهتر رعايت خواهد شد.» خيلي زود مشخص شد كه دليل اين تعطيلي‌ها ابتلاي دانش‌آموزان در دو شهر الشتر و فيروزآباد بوده است. صدا و سيما به نقل از تركاراني اعلام كرد كه « از ۱۵ شهريور تا ديروز ۳۹ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصيلي در شهرستان سلسله به بيماري كرونا مبتلا شدند. در روزهاي ۲۰ و ۲۱ شهريورماه ۱۸ دانش‌آموز در اين شهرستان كرونايي شدند، بيشترين آمار مبتلايان در بين دانش‌آموزان مربوط به مقطع ابتدايي است.» بنا بر اعلام فرمانداري اين شهرستان، دانش‌آموزان مبتلا شده بين ۷ تا ۱۷ سال سن دارند و همه دانش‌آموزان مبتلا به كرونا در شهرستان سلسله جزو كساني بودند كه مدرسه رفته‌اند.يك روز قبل از انتشار اين خبر، مديركل آموزش و پرورش لرستان گفته بود: «بر اساس ابلاغيه‌هاي رسمي در هيچ منطقه‌اي چه زرد و چه قرمز تعطيلي فراگير نداريم برعكس مواردي كه اعلام شده است، اولويت ما آموزش حضوري با رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي و حداكثر انعطافي است كه در برنامه داده شده است.» به نظر مي‌رسد اين اظهارنظر در واكنش به اخباري بود كه در مورد غيرحضوري بودن مدارس در برخي نقاط استان منتشر شد. علي فرهادي، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشكي لرستان چند روز قبل‌تر به سايت خبري سفير افلاك گفته بود: «در حال حاضر استان لرستان در وضعيت هشدار قرار دارد و با توجه به اينكه از امروز مدارس بازگشايي شده است، در چهار شهر نورآباد، الشتر، خرم‌آباد و اليگودرز كه وضعيت قرمزي دارند آموزش‌ها به صورت غيرحضوري ارايه مي‌شود.» خود نخعي هم در تير ماه اعلام كرده بود كه احتمالا آموزش غيرحضوري يا نيمه حضوري در استان لرستان در دستور كار قرار بگيرد اما با پيچش ناگهاني كه در برنامه‌ريزي‌هاي سابق آموزش و پرورش ايجاد شد و اعلام باز بودن تمام مدارس در تمامي نقاط كشور اعم از زرد و قرمز، لرستان هم به نمايش بازگشايي حضوري مدارس پيوست. در هفته گذشته البته مسوولان مختلف از وزير آموزش و پرورش گرفته تا سخنگوي دولت چند بار تكرار كرده‌اند كه حضور در مدارس اجباري نيست، اما نمي‌توان از نظر دور داشت كه بازگشايي ناگهاني مدارس در تمام كشور و سردرگمي خانواده‌ها و معلمان و مديران مدارس از توانايي آنها براي كنترل شرايط حضور بچه‌ها در مدارس كاسته است. 

تكذيب‌  مي‌كنيم 
بعدازظهر روز گذشته، پاسخي كه رييس روابط عمومي آموزش و پرورش استان لرستان به تماس «اعتماد» داد، اين بود كه در حال صدور اطلاعيه‌اي رسانه‌اي هستند. ساعتي پس از اين تماس، اطلاعيه صادر و ارسال شد. اداره اطلاع‌رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش لرستان اعلام كرده است كه هيچ گونه ارتباطي بين ابتلاي دانش‌آموزان اعلام شده مبتلا به كرونا با بازگشايي مدارس وجود ندارد. در اين متن به نقل از فريد بهرامي، معاون تربيت‌ بدني و سلامت آموزش و پرورش لرستان آمده است: «يك هفته بيشتر از بازگشايي مدارس نمي‌گذرد و در شهرستان سلسله نيز بازگشايي مدارس و آموزش حضوري به دانش‌آموزان از هفته گذشته به دليل اعلام شرايط قرمز در اين شهرستان در كمتر از ۱۰ درصد مدارس و آن هم به شكل حضور اختياري دانش‌آموزان و با رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي انجام شده است». 
در بخش ديگري از اين اطلاعيه بهرامي توضيح داده است: «در بحث نتايج اعلامي آزمايش تشخيص كرونا مورخ ۲۱ و ۲۲ شهريور از سوي شبكه بهداشت شهرستان سلسله در خصوص مثبت بودن ابتلاي ۱۸ دانش‌آموز، پس از بررسي‌ها و پيگيري‌هاي انجام شده از طريق مديران مدارس مشخص شد كه تنها يك نفر از دانش‌آموزان و آن هم در يكشنبه گذشته صرفا جهت تحويل كتاب به مدرسه مراجعه كرده و نتيجه مثبت ابتلاي ۲۱ دانش‌آموز ديگر به ويروس كرونا نيز قبل از بازگشايي مدارس به آنان اعلام شده است.» در توضيح صادر شده از سوي معاون تربيت ‌بدني و سلامت آموزش و پرورش لرستان ضمن آرزوي سلامتي و شفاي فرزندان مبتلا به كرونا در شهرستان سلسله آمده است: «انتظار مي‌رود در انتشار چنين اخباري، صحت و دقت در خبر را فداي سرعت نكرده تا خداي نكرده خللي به حفظ آرامش رواني جامعه ايجاد نشود.»
لرستان در روزهاي گذشته با افزايش موارد ابتلا به كرونا روبه‌رو بوده است. روز بيستم شهريور پايگاه خبري سفير افلاك به نقل از قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشكي لرستان نوشته بود كه تعداد شهرهاي قرمز استان به 5 شهر افزايش يافته و مابقي شهرستان‌ها در وضعيت زرد قرار دارند: «استان لرستان در وضعيت هشدار قرار دارد و براي جلوگيري از افزايش مبتلايان به كرونا بايد مسائل و نكات بهداشتي مانند استفاده از ماسك، رعايت فاصله اجتماعي، شست‌و‌شوي مرتب دست‌ها با آب و صابون انجام شود. با توجه به بازگشايي مدارس ضروري است تا همه مدارس و دانش‌آموزان پروتكل‌ها را به دقت رعايت كنند.»


توضيح: ‌در آخرين لحظات تنظيم گزارش، روابط عمومي آموزش و پرورش استان لرستان، متن آمده در اين تصوير را با عنوان تكذيبيه فرمانداري سلسله براي «اعتماد» ارسال كرد. با اين حال تا اين زمان متن رسمي تكذيبيه بر سايت اطلاع‌‌رساني فرمانداري اين شهرستان قرار نگرفته است. 
اعتماد در روزهاي آينده همچنان پيگير اين موضوع خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون