• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4741 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور

پاسخ شركت آب و فاضلاب هرمزگان در خصوص خبر «سرهايي براي حمل آب»

به روستاها بيشتر توجه خواهيم كرد

گروه اجتماعي|در پي انتشار گزارشي در روزنامه اعتماد به عنوان «سرهايي براي حمل آب» كه به مشكلات بي‌آبي مردم جزيره قشم به ويژه در روستاي سلخ پرداخته بود، شركت آب و فاضلاب استان هرمزگان توضيحاتي در اين باره به روزنامه ارايه كرد. مشروح اين توضيحات را در ادامه مي‌خوانيد. 
 به اطلاع مي‌رساند؛ آبفاي هرمزگان به‌رغم محدوديت منابع آبي طي سال‌هاي گذشته و كمبود اعتبارات و منابع مالي به ويژه با اجراي طرح يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، تمام تلاش خود را براي ارتقاي سطح خدمات آبرساني به روستاها به كار گرفته است. به‌طوري كه با توجه به تنش‌دار بودن روستاهاي جزيره قشم به ويژه غرب اين جزيره، رفع تنش آبي موجود در اين منطقه در اولويت برنامه‌هاي آبفا قرار گرفته است. 
لازم به ذكر است، آب شرب روستاي سلخ جزيره قشم از طريق آب شيرين‌كن هزار و 200 مترمكعبي تامين مي‌شود كه متاسفانه به دليل عدم انجام تعهدات سرمايه‌گذار اين پروژه، ظرفيت در مدار اين آب ‌شيرين‌كن طي ماه‌هاي گذشته 400 مترمكعب در شبانه‌‌روز بوده است و در نتيجه اين روستا با مشكل كمبود مواجه بوده اما تا زمان رفع اين مشكل؛ آبرساني به اين روستا از محل آب‌شيرين‌كن و به صورت سيار (روزانه) در حال انجام است كه اين موضوع قطعي سه ماه آب در اين روستا را منتفي مي‌كند. 
آبفاي هرمزگان براي رفع مشكل كمبود آب اين روستا و به منظور استفاده از ظرفيت نهايي آب‌شيرين‌كن سلخ، اقدام به انتخاب سرمايه‌گذار جديد كرده است كه طي ماه‌هاي آينده مشكلات فني اين آ‌ب‌شيرين‌كن برطرف و به ظرفيت نهايي خود مي‌رسد. ضمن اينكه با افزايش ظرفيت اين آب شيرين‌كن به هزار مترمكعب نيز مشكل كمبود آب اين روستا رفع خواهد شد. 
البته علاوه بر مشكل كمبود آب، مساله ديگر حجم بالاي مخازن ذخيره آب (بين 15 تا 20 مترمكعب) در روستاهاي جزيره قشم است در حالي كه الگوي مصرف آب براي هر خانوار 16 مترمكعب در ماه است كه اين مساله بر ميزان مصرف آب افزوده و كمبود آب را تشديد مي‌كند.
همچنين علاوه بر آبرساني سيار توسط آبفا و دهياري اين روستا (آبفا دو دستگاه تانكر در اختيار دهياري قرار داده)، براي جبران كمبود آب در اين روستا بخشي از اين كمبود از طريق ايستگاه پمپاژ شهر طبل تامين مي‌شود. 
گفتني است؛  آبفاي هرمزگان در چند ماهه اخير و به منظور كاهش تنش آبي در روستاهاي شهرستان قشم اقدام به اجراي پروژه‌هايي نظير؛ اصلاح شبكه روستاهاي قشم به طول ۱۰ كيلومتر، توسعه شبكه روستاهاي تورگان و پي پشت به طول ۱۴ كيلومتر، اصلاح ايستگاه پمپاژ دركو و گوران، اصلاح ايستگاه پمپاژ آب شيرين كن مپنا، رفع نشتي مخازن آب و اجراي خط انتقال ايستگاه پمپاژ درگهان تا مخزن ذخيره اين شهر كرده است .
 همچنين احداث ۲ سايت آب‌شيرين‌كن هر يك به ظرفيت 3هزار مترمكعب در شبانه‌روز در روستاهاي باسعيدو  و رمچاه و توسعه شبكه روستاهاي نقاشه، معتمدآباد و شهرك گياهدان نيز در مرحله اجراست. 
در پايان ضمن عذرخواهي از مردم روستاهاي جزيره قشم به دليل مشكلات موجود در بخش آب، آبفا اين اطمينان را مي‌دهد كه پس از يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، تمام توان خود را در راستاي ارتقاي خدمات‌رساني به روستاها به عنوان مهم‌ترين هدف اين طرح به كار گرفته و تلاش دارد با توجه به توان مالي و مهندسي خود، تنش آبي در روستاها را به كمترين حد ممكن برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون