• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4741 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور

در غياب مثلث اسطوره‌هاي تنيس

تيم و زورف به فينال يو اس اوپن رسيدند

سامان سعادت

در غياب راجر فدرر، رافائل نادال و نواك جوكوويچ كه به شكلي عجيب و غريب از رقابت‌هاي تنيس يو اس اوپن كنار رفت، الكساندر زورف موفق شد در يك بازي تماشايي در مرحله نيمه‌نهايي حريف اسپانيايي‌اش را شكست دهد و براي نخستين‌بار راهي فينال يك گرانداسلم شد. تنيسور آلماني روسي‌الاصل بايد در اين مسير ممنون ستاره بخت و اقبالش باشد. 

زورف براي نخستين‌بار در طول دوران حرفه‌اي‌اش توانسته راهي فينال يكي از ۴ رقابت اصلي تنيس شود و همچنين براي نخستين‌بار موفق شد در حالي كه 
2 ست از حريفش عقب افتاده بازي را برگرداند. او موفق شد تنيسور ۲۹ ساله اسپانيايي پابلو بوستا با رنكينگ ۲۷ را شكست دهد. البته بوستا شانس بيستم قهرماني به حساب مي‌آمد چون 7 نفر از تنيسورهاي بالاي سرش در رنكينگ از جمله هم‌وطنش نادال به اين مسابقات نيامده بودند. 
بوستا همان تنيسوري است كه در دور چهارم مقابل نواك جوكوويچ صرب و نفر اول رنكينگ جهاني قرار گرفت و شاهد آن اتفاق عجيب و غريب بود كه به حذف نوله منجر شد. كسي كه بازي نيمه‌نهايي را از رم دنبال مي‌كرد، جايي كه او براي حضور در رقابت‌هاي رولند گاروس فرانسه گرم مي‌كند. حال او مي‌تواند در فينال شاهد رقابت زورف و دومنيك تيم اتريشي باشد. تيم در ديگر ديدار نيمه‌نهايي موفق شد با حساب 3 بر صفر دانيل مدودف روس را شكست دهد و به سومين فينال گرانداسلم زندگي‌اش راه پيدا كند. اگر در زمان بازي زورف و بوستا استاديوم آرتور‌اش بزرگ‌ترين ورزشگاه تنيس بسته نبود و تمام ۲۳۵۰۰ تماشاچي مي‌توانستند وارد شوند احتمالا حسابي از ديدن بازي زورف و بوستا كيف مي‌كردند. مسابقه‌اي كه 3 ساعت و ۲۲ دقيقه به طول انجاميد. جايي كه زورف موفق شد در‌حالي كه 2 ست نخست را با نتايج ۶ بر ۳ و ۶ بر ۲ واگذار كرده بود، در ادامه با نتايج ۶ بر۳، ۶ بر ۴ و ۶ بر ۳ جبران كند و در مجموع 3 بر 2 برنده شود. 
زورف بعد از اين بازي ديوانه‌وار گفت: «2 ست عقب بودم و نمي‌توانستم اين را باور كنم. مي‌دانستم كه بايد بهتر بازي كنم، اما در‌نهايت توانستم به اولين فينال گرانداسلم خود برسم و اين مهم است. هنوز يك نفر ديگر باقي مانده. من امتيازات سرويس زيادي را از دست مي‌دهم و بايد تهاجمي‌تر عمل كنم. نمي‌توانم براي بازي فينال صبر كنم.»
 او افزود: «هنگامي كه عقب بودم به تابلوي امتيازات نگاه كردم و فهميدم بايد كاري انجام دهم. من خوش‌شانس هستم چون احساس خوبي داشتم. طي چند سال گذشته با جز گرين (مربي بدنساز محبوب اندي ماري) كار كردم و او تاثير خيلي خوبي روي من داشته است.»
بازي 2 تنيسور در مرحله نيمه‌نهايي خيلي زود گرم شد. هر دو تنيسور محكم كار مي‌كردند و البته اين تنيسور اسپانيايي بود كه توانست از اشتباهات و خطاهاي حريف به خوبي استفاده كند و 2 ست را پيش بيفتد. سرويس‌هاي بي‌نقص بوستا حسابي زورف را به دردسر انداخته بود. تنيسور آلماني از ابتداي ست سوم توفاني ظاهر نشد اما هرچه پيش‌تر مي‌رفتيم او درصد خطاهايش را پايين‌تر آورد. او درصد موفقيت سرويس‌هايش را در ست سوم از ۱۶درصد در ست دوم به ۷۸ رساند و آن لحظه موقع عرق كردن بوستا بود. زورف موفق شد همين فرم را تا پايان بازي حفظ كند و درنهايت برنده شود. 
زورف بايد در فينال به مصاف كسي برود كه به نظر يكي از آماده‌ترين تنيسورهاي امسال است. دومنيك تيم اتريشي در بازي دوم نيمه‌نهايي موفق شد دانيل مدودف حريف روس خود و بخت سوم قهرماني را تقريبا به آساني و با نتيجه 3 بر صفر شكست دهد. دومنيك كه خودش بخت دوم قهرماني به حساب مي‌آيد در ست اول با نتيجه ۶ بر ۲ پيروز شد و گرچه در ست‌هاي دوم و سوم كمي به مشكل خورد و كار به تاي‌بريك كشيد اما اين اتريشي سرسخت 
هر دو بار برنده شد و با ثبت نتايج ۷ بر ۶ در ست‌هاي سوم و چهارم به فينال رسيد. او آن‌قدر خوب بود كه حريفش مدودف بعد از بازي در تمجيد از تيم گفت: «او مثل يك قهرمان بازي كرد.»
 نكته جالب توجه در مورد دومنيك تيم در يو اس اوپن ۲۰۲۰ اين است كه او در مجموع در ۶ بازي قبلي خود در راه رسيدن به فينال، تنها يك ست را واگذار كرده است. مارين چيليچ كروات در دور سوم و در ست سوم موفق شد يك ست از دومنيك تيم بگيرد و الا باقي تنيسورها امسال همه با نتيجه 3 بر صفر تسليم بخت دوم قهرماني شدند. 
تيم بعد از صعود به فينال گفت: «اين بزرگ‌ترين هدف و رويايي است كه من در حرفه تنيس براي سال‌هاي طولاني ديده‌ام. از لحظه‌اي كه فهميدم شايد بتوانم يك روز موفق شوم اين رويا را دنبال كرده‌ام. به‌خصوص وقتي در سال ۲۰۱۸ به فينال رولان گاروس رسيدم. هضم شكست در فينال اوپن استراليا واقعا سخت بود چون خيلي به قهرماني نزديك شده بودم. خوشحالم كه در مدت زمان كوتاهي توانستم خودم را به يك فينال ديگر برسانم.» فيناليست نخستين گرانداسلم سال بعد از پاندمي كرونا افزود: «البته كه تحت فشار هستم اما در عين حال سعي مي‌كنم زياد به آن فكر نكنم. اگر قهرماني روز فينال به دست نيايد مجبورم به كارم ادامه دهم و شايد فرصتي ديگر براي يك گرانداسلم ديگر پيدا كنم. اما حالا يك فرصت وجود دارد. من بهترين تلاشم را مي‌كنم تا اين فرصت را بسازم.»
زورف و تيم بامداد روز دوشنبه به وقت تهران با هم روبه‌رو مي‌شوند. اين دو تنيسور كه هيچ‌كدام سابقه قهرماني گرانداسلم را در كارنامه ندارند براي به دست آوردن چنين عنواني هر كاري از دست‌شان بربيايد انجام خواهند داد. زورف و تيم تاكنون ۹ بار رو در روي يكديگر قرار گرفته‌اند كه تنيسور اتريشي ۷ بار برنده شده است و زورف تنها 2 بار برنده شده است. آخرين رويايي شانس‌هاي دوم و پنجم يو اس اوپن برمي‌گردد به رقابت‌هاي تنيس آزاد استراليا كه تيم موفق شد در مرحله نيمه‌نهايي و در حالي كه ست نخست را با نتيجه ۶ بر ۳ واگذار كرده بود، در 3 ست بعدي پيروز شود و به فينال برسد. اما در حالي كه 3 بازي اخير 2 تنيسور با برد دومنيك تيم همراه بوده، آخرين برد زورف برمي‌گردد به مسابقات تنيس مسترز مادريد در سال ۲۰۱۸.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون